• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

summertime123 skrev 2010-10-03 09:32:09 följande:
    måste hoppa in här lite snabbt och dela med mig av min lycka. Spricker snart!!!! hahahaha vet ni vad jag gjorde igår.......... gick på en dejt!!! Och fy SATAN vad bra det gick. Jag svävar på rosa moln idag med största leendet på läpparna. Hade glömt bort den här känslan hahaha för det va verkligen ett BRA tag sen!!!!
    Nu ska jag försöka återgå till pluggandet innan jag ska hämta tillbax sonen fr mormor och sen joinar jag er i allt snack om bostadsbidrag och skola Hjärta
    Wooooohooooo ! VAD KUL! Nu du 17 06 07, förväntar vi oss alla en mer utförlig redovisning här i kväll !!! Vart hittade du denne date?

Jag och sonen sov hos mormor så nu sitter jag här och försöker läsa ikapp inför föreläsningen jag har på tis medans mormor roar sonen (att "Här Dansar Herr Gurka" går varm i bakgrunden är ju inte den optimala studiesituationen men det får jag leva med ).

Måste klaga ännu lite mera på 5v klasser! Lärarens litteraturlista var verkligen inte den bästa, man kunde nämligen inte riktigt se om de obligatoriska texterna var böcker eller articklar. Och hon hade blandat dem huller om buller. Vilket resulterade i att jag satt online i flra timmar i olika databaser och försökte få fatt på 3 artiklar som i själva verket var BÖCKER. Ons eftermiddag beställde jag så dessa böcker, och de har ju ej kommit. I torsdags ber läraren oss att läsa typ så mkt vi kan ur ena boken. (Hon typ ber oss läsa ut den! Det är inte det lättaste att plöja igenom en hel bok mellan tors och tis. Speciellt inte för oss singelmammor som inte kan utnyttja helgerna till max). Och denna bok finns ingenstans att låna. De 2 ex som finns på SUs bibliotek är ju förståss utlånade. Men nu har jag, dinosaurien, insett att man kan läsa en massa böcker online! Haha, har inte fattat detta förrut. Så nu sitter jag på Ebrary och försöker läsa som en tok. Jag föredrar dock old school pappersböcker, men i brist på boken får ju detta duga!
    Haven09 skrev 2010-10-02 22:24:33 följande:

Det är lite knepigt med bostadsbidraget mm, jag har idag bostadsbidrag och söker vårdbidrag, tydligen får man inte ha både och och då är min undran... Är det inte moment 22 över det? Alltså jag har det tufft ekonomiskt och begär bostadsbidrag och jag har en hel del besök till hab, läkare och tränar mycket med Grynet mm, så varför får jag inte båda då? Bostadsbidraget är på 2200kr och vårdbidraget är på samma summa.

Haha nu kanske ni blir arga på mig men jag undrar bara;)

Det var verkligen ett moment 22. Men har in vårdbidraget ngt att göta med om man förlorar inkomst? Min kompis fick det förrut. Hon visste inte att det fanns, men så tipsade hennes dotters assistent om att hon skulle söka detta. Min kompis förlorade ganska mkt i inkomst eftersom barnet var för gammalt att vabba med, samtidigt så behövde hon ju vara borta från jobbet en massa för att gå på möten, utredningar och läkarbesök. Tror att hon fick det eftersom hon kunde påvisa ett inkomstbortfall.
  • nycsthlm

17 06 07: men vad spännande! jag har helt glömt bort den där känslan!! vad gjorde ni på daten då? jag har ju haft lite svårt att data här eftersom jag helst vill ha lite uppvaktning ala american style . En kille jag pratade/datade lite nyss fick jag säga till på skarpen för jag blev så less. Om han sa "vad har du för planer för närmsta framtiden?" så tyckte karln att han hade typ bjudit ut mig på en date????  Och VART hittade du denne kille 17 06 07? Jag har helt lagt ned det där med internetdating. I och för sig träffade jag en kille som jag faktiskt halvseriöst datade i ett nästan ett år (men han bodde i örebro så det blev rätt lagom med att ses varannan helg ungefär).

Och sedan hände något riktigt jobbigt. Jag gick på en date med en kile jag hade chattat med rätt länge. Han såg inte alls ut som på koprten. INTE ALLS. Och så pratade han non-stop om sig själv och vilken bra pappa han var (han hade sin dotter varannan vecka). Tillslut så sa jag åt honom att det var ju bra att han hämtade på dagis, och fixade och lagade mat etc, men att han inte ska tro att han ska få extra cred för det. Jag gör allt det han gör x2 eftersom jag är helt själv i ansvaret om mitt barn, men inte sitter jag och skryter om vilken otrolig mor jag är och förväntar mig att han ska säga "oooh and aaaahs". Sen hann han beställa in 3 öl åt sig själv utan att fråga om jag ville ha ngt !!!! A no-no säger fd amerikanen i mig! Jag drog rätt snabbt från daten och så tog jag bort hon från msn. Vi hördes inte efter det. Och så 1.5 år senare, förra terminen för att vara exakt så knallar jag in första dagen på en kurs. OCH DÄR SITTER HAN! Och så hamnade vi i ett grupparbete också. Fyyyyy vad jobbigt det var. Det roliga var att vi båda låtsades som om det regnade .

Mojsan: lever du? 11 kapitel att läsa innan första föreläsningen var inte illa! Själv sitter jag och ber till högre makter att mina böcker som jag beställde i onsdags dyker upp idag. Imorgon ska vi diskutera en bok som jag inte läst en sida ur .

• nycsthlm

Håller med 17 06 07 till fullo när det kommer till den där känslan att killen är "för bra"  för en! Det är bara tuta och köra, och jag tycker det är jäkligt stongt av oss singelmammor som har bestämt oss att nå vårt mål och studera vidare! Inte alla som har varken ambitionen eller den målsättningen!
    Innan jag började data efter att jag hade fått sonen så trodde jag typ att "nu är det kört- vem vill ha en ensamstående mamma?". Nu känner jag snarare att man ligger tom BÄTTRE till på marknaden. I alla fall om man datar killar som är 28+. Jag vet inte riktigt hur gamla ni är men flera av mina killkompisar har berättat att de tycker det kan vara rätt jobbigt att data tjejer utan barn i samma ålderskategori (28+). För de barnlösa singlarna stressar mkt mer om familjebildning och barn. Inte för att jag inte också vill åt det hållet med om det funkar. Men tydligen kan dessa ämnen kommas på tal jättetidigt. typ första daten!

Killen jag datade i Örebro var egentligen ett rätt bra kap, men det sa bara inte klick! Synd, för han var jätteseriös och rolig. Kanske det var det som problemet, att han var för seriös och för "på". Blowade upp min telefon och höll på och stressade en med en massa sms. Om man inte svarade på ett sms på någon timma fick man en massa mess som frågade varför jag ej hade svarat på messen osv. Sen fick jag kalla kårar en dag då han drömmande fattade min hand och typ kollade min ringfinger size och sa "ååååh en dag......!" . Jag var väl aldrig så där superseriös med honom, och jag ville absolut inte att min son skulle träffa honom, (vilket han också höll på och frågade om när det skulle ske).

Jag är precis som dig 10 06 07 alldeles för petig online. Det är därför jag har lagt ned. Jag och syrran satt och bläddrade igenom nästan alla killar på Mötesplatsen en dag på skoj, och jag tror vi såg en 3 st som man kunde tänka sig att ta kontakt med! Låter helt hemskt, för så petig är jag inte! Men live för man ju en helt annan feel. Och den där killen med en begynnande kagge och antydan till flyende hårfäste skulle kunna däcka en med sin humor, men sånt märker man ju inte på 2 ynka kort och en beskrivning om hur han "gillar att segla i skärgården" . Det är förvrigt helt underbart att du går och tänker på killen! På med lite Usher och dröm dig tillbaka till i lördagskväll !!!

Yoshimi: det låter ju jättelovande! Karln vill ju träffa dig så fort han landat .  

Usch, mina böcker jag beställde på Adlibris i onsdags kom inte idag heller. De har inte ens skickat dem ! Stress stress stress!

• nycsthlm
    prickelina skrev 2010-10-04 21:21:19 följande:
    En kille var så "charmig" att han berättade att han hade satt på mig även om jag så hade haft en påse på huvudet... När jag informerade att det var uteslutet så gick han in i ett annat rum och typ skrek för sig själv att han ville spruta över de pattarna... Jag gick rätt fort då.. haha. Dock hade han redan satt sig att leta efter en ny dejt innan jag hann gå. "Det är ju fredagskväll och jag vill inte vara själv" GALNING! Och mina kompisar och jag hade sagt att han kunde ju vara en 7a som sämst med sin super snygga bild. OCh han var typ en 2a! Foton lurar!
    Hahaha! Shit Prickelina, den du!! Den tog nog priset. Vilken avskum! Du måste nästan dela med dig på http://dontdatehimgirl.com/home/ för att varna andra kvinns i internetdejting svängen !
  • nycsthlm
    prickelina skrev 2010-10-04 21:21:19 följande:

Sååå sur jag är idag. Har varit på introdag idag inför praktiken imorgon. Och fick reda på att jag ska vara i en 5:a! Hallå, jag ska bli gymnasielärare, vad fan ska jag på mellanstadiet att göra??? Skitsur men det är väl bara att gilla läget denna veckan och ta det med min mentor sen...
    Förstår att du är sur! Det är ju liksom inte en liten åldersskillnad det där ! 11 åringar och gymnasieelever är det ju ganska så stor skillnad på! Vet inte om jag frågat tidigare, men vilka ämnen kommer du rikta in dig på? För man ska väl välja ett huvudämneämne som högstadie/gymnasielärare va?
  • nycsthlm
    takida skrev 2010-10-04 22:12:04 följande:
    Härligt att höra om allas dejting erfarneheter:) Jag har nätdejtat en hel del får jag säga, rätt roligt faktiskt! Men shit va kräsen man blir, minsta lilla och jag dömer ut dem direkt. Några har jag dock träffat ett par månader o det är alltid kul. Det jag tycker är jobbigt är att alla de killar jag träffar lite längre faller pladask för mig o lägger sitt egna liv på vänt o bedyrar sin kärlek o vill träffa min grabb direkt o då får jag fullständig panik.... jag vill ta det lite lugnt kanske få kämpa lite för killen ifråga, jo jag e helt bakvänd:))
    Frågan e bara vart hittar man en kille om man inte nätdejtar?? Alla kompisar o deras kompisar e ju par!
    Men nu när jag pluggar blir ju umgänget lite bredare så kanske kanske..
    Jag hade tänkt att jobba massa extra o få in lite pengar över jul men nej då, då har vi ju tenta den 10 jan så det blir till att plugga under jul...
    Nu i veckan ska min stora kille ta med sig en tjej hem från dagis, de är kära:) ska bli så kul!!! Fast när jag frågar honom så säger han att mamma: jag e inte kär bara väldigt förtjust i henne! min gullunge:)
    Visst är det skumt med en tenta direkt efter jul!!! Jag hade en för en klass som började i november förra året och så skulle tentan i form av ett grubbarbete in 7 januari! Kul jul det var då!? Kunde inte slappna av ens i mellandagarna utan raggade bv för att kunna sitta och knåpa på den där grupp-uppsatsen.

På torsdag är det pub för samhällsvetarna och det ska tydligen vara en inbjuden sociolog som är yrkesverksam där så man kan nätverka med andra studenter samt ställa frågor till den där socologen. Jag ahde så gärnat vela gå men verkar inte kunna fixa bv . Jag har missat alla sådana där networkingkvällar hittills, men ska försöka gå på några nu. Tror det kan vara rätt så värdefullt att mingla med andra studenter inom sitt ämne! Har ni andra kunnat vara engagerade eller delta i studentaktiviteter på kvällstid?

Appropå studentförening för föräldrar så har jag hittat en till person på SU som vill vara att starta upp. Fick också höra att KTH har en sådan förening och där erbjuds det tom barnvakt vid tentor! Låter ju hur bra som helst!
  • nycsthlm
    yoshimi skrev 2010-10-07 16:09:05 följande:

Mycket nöjd med gårdagen.
    Middag på en mysig restaurang, sen film och vin hos honom.
    Jag känner att jag mer och mer försöker övertala mig själv om
    att detta är en bra kille. :)

Underbart ju! Så nu går du precis som 10607 och lyssnar på smäktande rnb ballader !

Här är jag skitstressad! Att ta 2 heltidskurser samtidigt är no joke . men det är bara att bita ihop och säga ajöss till det redan minimala sociala livet. Fejjan avreggade jag mig på för att inte bli lockad att kolla in där för många ggr per dag. Nu är det bara FL-kvar då. Men FL är inte så tidkrävande och pockande som FB så det ska jag nog kunna leva med.

Nu ska jag börja på en analys som ska vara inne på tis. Trevlig helg alla!
  • nycsthlm

Jepp det var jag som var den droppade vännen . Förra gången jag hade så här hemskt mkt att göra så gjorde jag samma sak. Men då fick jag några stressade mail och mess från folk som trodde jag var arg på dem! Haha. Ja se FB har ju blivit som värsta dram-siten. Om man droppar någon blir det värsta dramat!

Fram toll den 29e har jag så mkt att göra att jag inte ens vet vad jag ska börja! Förrutom mina 2 heltidskurser så måste jag omformulera min frågeställning för masteruppsatsen. Ngt som tydligen är krångligare än jag först trodde. Min handledare vill nämligen att jag ska vara klar med mina variabler jag ska fråga om på enkäten rätt snart.

Men huva 170607, har du redan börjat ana oråd? Hmmm??? Men det är klart att det är bra att hålla en guard uppe så där i början. Själv är jag numera riktigt misstänksam. Haha. Känner mig snudd på "immun" mot män. Blir aldrig förtjust och INGET skulle förvåna mig när det kommer till dem.

Appropå stipendier... vem var det som bodde i Gbg? Bodde inte du där Takida? Såg ett anslag på min istitution idag http://www.hvitfeldtskastiftelsen.se/. Lite skumt eftersom det gällde folk från Gbg. Men jag tänkte i alla fall tipsa vidare för er från Götet .

• nycsthlm
    takida skrev 2010-10-10 21:38:27 följande:
    Tjohoo!!
    Kollade på fk vad jag skulle kunna tänkas få i bostadsbidrag, om jag räknat rätt kan jag få 1700kr/mån, de pengarna kommer inte sitta fel:) för visst är det 80% av bidraget o inte lånet?
    Ja men grattis! Snart lättar det lite ekonomiskt då! Utan bortadsbidraget blir det riktigt knapert ju.
    yoshimi skrev 2010-10-10 21:49:32 följande:
    Ja karl verkar ju lovande, men jag är ju som er andra grymt misstänksam.
    Vi skulle försöka ses i nästa vecka men vi är väldigt upptagna bägge två så vi får se
    om vi får ihop det.
    Jag vågar inte hoppas på nåt alls, är man konstig eller är man konstig...
    Spännande! Då har du ju lite vardags glamour att se fram emot!
    HäxanSurtant3 skrev 2010-10-10 21:49:50 följande:
    Hoppar in här. Singel-mamma på heltid och läser till läkare, snart klar. Inget CSN men jobbar häcken av mig som sjuksköterska.(är utbildad till det också).

Aldrig tid dejta ,omöjligt pga ingen barnvakt.

Men jag är snart klar och börjar jobba (om drygt 1 år) och då skall jag förhoppningsvis flytta nära släkten så jag kan få lite hjälp.
    Varmt välkommen! Jisses, hos dig var det full rulle! Jag har inte jobbat något vid sidan om, även om jag borde. Nästa termin då jag ska skriva min master uppsats tror jag (eller jag intalar mig i alla fall ) att det ska finnas lite mera andrum så jag kan jobba extra.
    Hur gammal är ditt barn?

Prickelina: usch sådasnt där är hemskt! I fredags när jag lämnade på dagis blev det "fel" någonstans. Sonen som alltid är så glad när vi vinkar av grät hysteriskt. Jag hade ont i hjärtat halva dan och satt med telefonen i handen under min förläsning för jag fick för mig att de skulle ringa från dagis och berätta att han var sjuk eller dyl. Annars så "slipper" jag ju några längre överlämningar eftersom sonens pappa inte finns med i bilden (mer än som ett long distance telefonsamtal en gång i månaden). Hur ofta är sonen hos pappa?
Svar på tråden Studerande singelföräldrar