• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Nämen vad otroligt gulliga ni är som kom ihåg min lilla bemärkelsedag ! Nu blev jag rörd!

Hade typ nästan glömt bort den själv mitt i tentastressen. Ikväll var jag så trött och min lille har kommit i rn jättejobbig trots period. Han ska absolut göra tvärtom hela tiden. Idag fick han utbrott för att jag skar hans kyckling fel, då gav jag honm en ny kycklingklubba eftersomatt han sa att han vill käka den "hel", men då blev det fel med osv. Man blir helt slut efter dessa små duster. Ikväll kom min mamma och syster på surprise visit med blommor och presenter och mormor tog läggningen samt fixade disken. Bästa B-day presenten för en trött singelmamma med tenta deadline hängandes över sig .

• nycsthlm
    Haven09 skrev 2010-10-25 20:37:04 följande:

Va Grattis gumman!

Tackar så mkt .

Hur går det? Har du lov nu?
  • nycsthlm
    Haven09 skrev 2010-10-27 19:26:33 följande:
    Va har du lov nu???

Vi får nästa vecka och det behövs verkligen, är så okoncentrerad nu:)

Haha, kommer ni ihåg killen som förta med mig från klassen? Vi smyg flörtar lite... Fina killen:)  Får se vart det leder till---*ler*

Nej inget lov här inte. Tyvärr . Hade ju varit så skönt!

Så spännande med skolflirten! Då vet jag någon som inte missar några lektioner alls! Haha... skitbra för studiemotivationen ju. Keep us posted nu och berätta hur det framskrider.
  • nycsthlm

GRATTIS Prickelina, och grattis i efterskott till din lilleman! Hoppas du blev nöjd med kalas och firandets! Jag mår förvånansvärt bra idag med tanke på vinmängden och dansandets i klackarna! Jag är bara små bakis. Känner mig nöjd med min minimera-risken-för-bakfylla-strategi: dricka saaaaakta, dricka dagens så halva glaset ramlösa, och sen tvinga sig att dricka 3 stora glas vatten på raken innan läggdags.

Nu sitter jag här och försöker få ned det sista på tentauppsatsen innan jag ska över till mormor och hämta bus-bus.

takida skrev 2010-10-28 22:42:51 följande:
    Tenta ångest! Jag läser o läser o skriver o skriver, bara att hoppas att nåt fastnar....
    Är det hemtenta eller salstenta? Oj vad jag längtar till ny kursstart, då man inte har det där tentaångestmolnet hängande över sig 24/7!
    yoshimi skrev 2010-10-29 17:53:20 följande

Men i helgen skall jag ändå se till att vara leeeeedig och bara mysa med Max, och med nån annan också.

Vi har börjat höras igen, så han kommer över på myskväll imorgon.

Rätt tänkt. Man måste kunna unna sig lite (försöker jag intala mig efter mitt partajdygn )! Och kul att ni börjat ses och höras igen.
  • nycsthlm

Välkommen mammanr2008!

Vad upprörd jag blev av att läsa om ditt dagis och deras inställning!!! Vad är det för stil??? man har ju rätt till heltidsbarnomsorg när man studerar heltid! Och att de bad om att få se intyg tom, shit, värsta dagisgestapon! Min sons dagis har inte sagt ngt om tiderna då jag började plugga. Jo, det var en äldre förkolärare som antydde att "ja nu när du pluggar är det bra om du kan hämta liiiiiite tidigare". Jag brukar lämna 8.30-9 snåret och hämta 16.30 när det är mycket i skolan. Om jag hämtar 5 (som jag kommer behöva göra imorrn för att få klart tenten) så har jag alltid lite dåligt samvete. Både för sonen, men också pga den där föskollärarens kommentar. Egentligen borde de i såfall antyda till de där föräldrarna som är 2 höginkomstagare som jobbar heltid att de minsann borde prioritera sin unge när de är 2, istället för att jobba så mkt! På min sons avdelning är det ett barn som blir lämnad vid öppning 7.30 och alltid hämtad sist 17.30, och hon har föräldrar som bor ihop och tjänar mkt bra. Jag är inte den som dömer andra, MEN om det är legitimt att komma med kommentarer till en singelmamma som kämpar för att utbilda sig så tycker jag att de är värre med de heltidsarbetande föräldraparet!!!

Kämpa på! Du kommer klara det. speciellt när man kommit in i "plugglunket". Jag tyckte första terminen var lite knepigare, för då hade jag inte fått in pluggrutinerna. Trivs du med programmet?

Jag har mkt barnvaktshjälp av min mamma. Hon hämtar en eller 2 dagar i veckan på dagis, och så sover han där en gång varannan vecka ungefär.  Jag har också hjälp av en singelmammekompis som också har barn på sonens dagis. Vi brukar hjälpa varandra med hämtning och ibland på helger så tar hon min son med sig när de ska på museum och nästa helg är det jag som tar hennes son med på ngt så hon för en halvdag till sig själv. Det är GULD värt!

Appropå dagis, mellan vilka tider har ni andra era barn på förskolan? Kör ni också längre dagar runt tenta/deadlines?

• nycsthlm
    Haven09 skrev 2010-10-31 18:07:38 följande:
    En annan dagispersonal som vi besökte innan vi bestämde oss sa: "om vi inte får tag på dig när vi ringer dig så ringer vi socialen" 
    Haha kändes välkomnande:)

VA!? Im speechless. Vad menade de egntligen? Varför "skulle de få tag på dig"? Förstod att du inte valde det dagiset. Kollade du in många dagis innan du slog till? Jag kollade på ett som jag fick värsta klumpen imagen av. Det märktes tydligt att de egentligen inte ville ha in en unge med singelmamma. Förskolechefen var noga med att poängtera att de öppnade 8 och stängde 16:00 "för små barn mår inte alls bra av att gå så många timmar". Jag jobbade heltid då och behövde hämta senare.

• nycsthlm

Pheeeeeee! Tentan inlämnad! Nu ska här kommas ikapp i min andra kurs som blivit lidande. Dock behöver jag bara koncentrera mig på EN enda kurs nu . Måste städa upp mitt hem först, hela huset är belamrat med en massa articklar och så måste jag lämna tillbaka alla tusentals böcker jag lånat ihop mig på till uppsatsen. Men ikväl... tv och sen SOVAAAA !

• nycsthlm
    kristinah skrev 2010-11-03 23:41:08 följande:
    Hej alla,
     jag har sökt och kanske kanske kommer in till VT-11
    Har barnen varannan vecka, sedan alldeles nyss,  och funderar mycket på hur ekonomin ska gå runt. JAg har inte så mycket csn kvar och behöver nog ta ut 50% från csn för att få det att räcka hela utbildningen.

Vad spännande! Vad för utbildning har du sökt? När får du besked om du kommit in?

Jag har inte heller så många CSN veckor kvar. Jag tar nu ut 75%. Nästa termin måste jag dra ned procenten några procenter till för att det ska räcka terminen ut. Som tur är blir VT -11 min sista termin . Kommer du jobba extra för att få det att gå runt? Sedan är mitt andra tips att se till att anmäla VAB varenda gång barnen är sjuka. För de dagarna man VABar räknas bort från veckorna och man får extra tid. Jag är däremot lite osäker på hur regeln egentligen ser ut. En handläggare på CSN sa att man fick bara räkna av om man vabbat minst en vecka. En annan handläggare sa att när veckorna tagit slut så räknar de alla dagarna man vabbat och gör en bedömning på hur många extra veckor man får. Under 2 år kan det ju bli endel veckor om man har en liten sjukling hemma.

• nycsthlm

Förresten Ogräset, hur har det gått med studentföräldraföreningen? 

Och grattis till alla som verkar ha fått G och VG på sina klasser.  Själv bara njuter jag av att läsa i normaltakt igen efter att ha läst 200%. Tyvärr blir det 2 heltidsklasserigen  inför sista perioden denna termin. Den ene är dock på distans så jag har fått för mig att det blir lite enklare . Är det någon som läser på distans här förresten?

• nycsthlm

Kul med rolig utekväll Haven! vart gick ni?

Prickelina: haha, ja det var sannerligen inte din dag! Men håller med att det blev ett trevligt slut! Undrar också vad det är för tentavakt de anlitat? "Jag kan inget om datorer"??? En sådan tentavakt vill inte jag ha, speciellt då jag själv verkligen inte kan något om datorer.

Själv hämtade just min tentauppsats och det bidde ett B+ på uppsatsen och A i klassen. Yay .

Stressar lite inför decembermånads ekonomi. Jul och mindre CSN-peng går inte hand i hand. Just nu är jag typ so broke that I can not even pay attention. Eller ngt i den stilen (haha jag vet cheesy).

Svar på tråden Studerande singelföräldrar