• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

God Jul alla! Här får jag en liten break trots att klassen går över jul. Läraren hade varit snäll att dela upp kursen i 2 delmoment. Ett moment som avslutades igår och del 2 kör i gång efter jul. Däremot har jag åkt på mitt första halvdanna betyg! Ska fråga om man kan göra något ext betra för att få upp betyget ett  snäpp. Jag hade helt messat upp upp sista inlämningsuppgiften .

Vad står högst på era små telningars önskelistpr då? Här har det köpts en felixitracks-bana med dinosaurietema. Alldeles för dyr för studentekonomin egentligen.

• nycsthlm
    Anna björk84 skrev 2010-12-28 23:29:43 följande:
    Hej! Vilken trevlig tråd! Jag är ensamstående till min dotter 3 år, jag pluggar på KOMVUX och tänkte höra hur ni rent ekonomiskt löser månader som den här då CSN inte betalar ut pengar?
    Hej och välkommen! Ja se dessa månader när man ej har CSN. Jag har inga direkta tips. Förra sommaren hade jag ingen inkomst alls, men jag hade turen att ha några tusenlappar sparade sedan innan då jag jobbade. Så jag levde upp de pengarna. Jag tar examen till sommaren, så jag kommer söka jobb inför denna sommar. Shit, fattar inte att det bara en termin kvar ! Skönt!

Hoppas det blir lite ändringar i för studenter med barn efter denna rapport: http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/tufft-for-studenter-med-barn

GOTT NYTT ÅR ALLA!!!
  • nycsthlm
    kristinah skrev 2010-12-30 21:44:33 följande:
    vilka månader betalas inte csn uit förrutom sommarmånaderna?
    HT och VT går ju i varann utan uppehåll - är det ändå så att de itne betalar ut csn för januari?
    December fick jag ut lika mkt som andra månaderna. Men det kanske har att göra med att de beräknar att man bara pluggar några dagar in på januari. Sedan är maj inte fullt heller.
  • nycsthlm
    Ogräset skrev 2010-12-31 20:55:42 följande:
    Det är bara sommarmånaderna. Både december och januari har/kommer det lika mycket pengar som de andra månaderna. I alla fall om man studerar på universitet/högskole-nivå. Är kanske annorlunda på komvuq.
    Skumt. För jag fick mindre denna månad. Däremot får jag mkt mer i januari än de andra mänaderna. Nästan dubbelt???
  • nycsthlm
    Ogräset skrev 2010-12-31 21:37:10 följande:
    Okej? Underligt. Varför får du så? I januari borde man istället få 150kr mindre än de övriga månaderna, med tanke på att deras terminskostnad dras då.
    Jag har ingen aning varför det är så. Vet flera som får mer i januari och septmember i och med att de räknar för 2 mån. Eller vänta, nu blev jag nervös. Ska in och kolla min utbetalningsplan. Jag tar en kurs nu som slutar 20 januari. Jag trodde först att den var klar den 8e jan så jag sökte bara tom v2 för höstterminen. Kanske därför jag fick mindre cash!
  • nycsthlm
    kristinah skrev 2011-01-02 22:34:52 följande:
    ok - jag får dubbelt nu i januari - då vet jag att de pengarna ska sparas unden till december då...verkar ju vettigt....eller inte....
    Ja jag ska försöka lägga undan lite för maj månad som inte heller är en hel utbetalning!

Ku! Så du kom in mao! Grattis.

Nu blir det sluttampen för mig med masteruppsatsskrivande. Ska dock ta en 7.5p kurs under denna sista termin.
  • nycsthlm
    kristinah skrev 2011-01-03 21:42:50 följande:
    Yes! jag kom in, så nu har jag 11 terminers studier framför mig som jag ska försöka klara av på 4 terminers studiemedel... härliga tider
    Ojoj! Jag är lite där med. Men inte fullt så knapert med veckor. Jag har pluggat heltid med 75% studiemedel. Och de sista 4-5 veckorna innan sommarn måste jag skruva ned det till 50% eftersom jag ej vill förlora min SGI.

Tips till er som avslutat tredje terminen av eftergymnasiala studier: http://www.bremerstipendier.se/ansokning.htm
  • nycsthlm
    takida skrev 2011-01-10 21:37:10 följande:
    Nu är hemtentan inlämnad, o jag ser framemot en veckas ledighet o massa mys med sonen:)
    Skönt! Enjoy semestern nu ! Själv ska jag börja på min tenta/rapport som ska vara inne den 20e.

Kristinah: en kompis till mig som inte har tillräckligt med veckor kvar på högskolenivå har kommit på det fiffiga med att ta några online kurser på en folkhögskola. Då det är på grundnivå så har hon veckor kvar där att använda. Lite att "fiffla", men fullt lagligt och hon kommer i alla fall att klara det ekonomiskt på så sätt. Hade jag fått reda på detta hustling tips så hade jag kanske gjort det också. Vad var det du pluggade nu igen?
  • nycsthlm
    kristinah skrev 2011-01-11 22:49:58 följande:
    Jo det "trixet" vet jag om - men jag har 4 terminers studiemedel att fördela på 11 terminers studier.

Jag tänkte försöka mig på att läsa till Läkare på ålderns höst
    Hatten av för dig! You Go!

Imorrn ska jag regga mig för vårterminen. Ska nog ta med sonen då. Han älskar att få följa med till "mammas skola", de andra ungarna brukar ju prata om hur det är på deras föräldrars jobb så detta blir motsvarigheten .
  • nycsthlm
    summertime123 skrev 2011-01-15 15:17:20 följande:
    Hej!! Hängde lite här i tråden i höstas när jag fortf pluggade på komvux. Tog studenten i november och har varit ledig sedan dess. Kom in på mitt förstahandsval på Stockholms Universitet (Personal, Arbete & Organisation) Börjar på måndag!!! Ska bli såååå kul och få sätta igång ordentligt, är riktigt spänd nu
    Både jag och sonen lyckades bli sjuka nu i veckan och snacka om vilken TUR det var att det inte hände nästa vecka!! Tänk om jag missat första veckan, hade fått panik!!! Världens snällaste nycsthlm hjälpte mig med registeringen oxå så sjuka jag slapp släpa med mitt sjuka barn. TACK igen, ur a star!!

Hur gåre för er andra? Nån mer som blir en rookie som jag och inte har ngn koll på vad som komma skall ??
    COUNTDOWN

Själv är det tentatime här och motivationen är inte på topp . Sonen ska sova hos mormor ikväll så jag hoppas att man får lite grejer gjort här!
Svar på tråden Studerande singelföräldrar