summertime123 skrev 2010-10-01 17:40:21 följande:
takida skrev 2010-10-01 16:53:20 följande:
Tja hur gick redovisningen... Jag tog mig i genom den iaf. Fördelen är som sagt att vi kommer ha många redovisningar så då kanske man blir varm i kläderna tillslut. Övning ger färdighet!! Jag har sån ångest över hur jag ska få ihop ekonomin... Antar att alla andra känner igen sig, hur löser ni det ni som vart med ett tag?? Jag sitter med en hyra på 6 tusen i månaden o den äter ju upp alla pengar nästan... Kläder till mig är bara att glömma och jag hoppas att hans pappa ställer upp o betalar lite mer kläder till vår prins..
Skönt att det känns bra med alla kurser! Förstår att det blir stressigt, är ju mkt bättre när man läser många kurser paralellt med varandra. hur många poäng är en 5 veckors kurs?
O jag undrar med om dessa 430 kr du pratar om!!! Höjs bidraget igen!?
Don't we wish

! Lånedelen höjs med 430. Bidrags med... håll i er nu... fyrtio riksdaler!!! Önskar det vore tvärtom!
takida skrev 2010-10-01 16:53:20 följande:
Tja hur gick redovisningen... Jag tog mig i genom den iaf. Fördelen är som sagt att vi kommer ha många redovisningar så då kanske man blir varm i kläderna tillslut. Övning ger färdighet!! Jag har sån ångest över hur jag ska få ihop ekonomin... Antar att alla andra känner igen sig, hur löser ni det ni som vart med ett tag?? Jag sitter med en hyra på 6 tusen i månaden o den äter ju upp alla pengar nästan... Kläder till mig är bara att glömma och jag hoppas att hans pappa ställer upp o betalar lite mer kläder till vår prins..
Jag lägger inte heller en krona på mig själv. Blev lte orolig nu när det snackades om den kallaste vintern på 1000 år. Och jag i min tunna vinterjacka som jag haft i 3 år nu! Jag snålar ju in på mina CSN-veckor eftersom de inte kommer räcka till hela utbildningn. Så jag tar bara 75% av studiemedlet. Jag har en hyra på 4700 (bor i en trea så den är ju rätt så billig med dagens mått). Detta gör att det funkar rätt så bra. Jag har också fått ett stipendie beviljat. 10,000 per år, utdelat med 2500 per kvartal. Det kom denna månad så jag kunde köpa overall till sonen. Jag har ju även haft turen att inte behöva köpa så mycket kurslittratur då den mesta av litteraturen bestått av nedladdningsbara articklar. En endaste obligatorisk bok har jag köpt tills nu, då jag behövde köpa 3 till min sociologiklass. Det gjorde jag genom Adlibris deal för studentr: 5% rabatt på hela köpet, fri frakt och faktura med sista betalnings dag om 60 dagar. Denna månads budget hade totalspräckts om jag hade varit tvungen att betala denna månad.
Appropå stipendier... har du sökt i länsstyrelsen databas? Det är där jag har hittat de jag har sökt. Vänd dig till din församling för de förvaltar även endel fonder.
Förövrigt har jag börjat se det som en "hobby" att leta bra priser och deals (kolla in min blogg

). Jag handlar bara på extrapriser och "pensionärs shoppar", dvs jag åker till plats/köpcentrum som har de flesta stora matkedjorna. I mitt fall blir det Liljeholmen och så går jag en runda genom vad jag kallar "den gyllene extrapris triangeln"

. Willy's, ICA kvantum och LIDL. Hahah och så köper jag de varor jag behöver där de är absolut billigast. Nöjen samt äta ute har jag bara fixat genom Groupon och Let's deal etc. Super ju! Tex så köpte jag 2 presentcheckar för 52kr st i somras på ett sushiställe inne på söder. För 104 kr fick jag äta där eller ta take out för 360 spänn!!! Tyvärr räcker mina CSN veckor endast till februari eller mars. Sen står jag utan! Har lite panik men jag har gett mig faaaan på att det ska funka! Söker stipendier som en galning!
Och ja just det... ett annat tips att dryga ut kassan med är att anmäla sig på alla marknadsundersökningbyråer som finns i ens stad! Denna månad har jag fått in 1000 spänn cash

. Skattefritt genom att delta i fokusgruppsundersökningar. En fick jag 700kr för 2.5 timmars prat. Den andre hade de överbokat deltagae till så jag blev hemskickad med 300 kr utan att ha deltagit. Hade dock helst varit med på den, för ersättningen var 1000kr om man deltog 2 ggr och pratade om mobiltelefoni.