• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

SoFo89 skrev 2010-11-09 10:17:44 följande:
    Ligger så jäkla efter i min biologi kurs och har riiiktigt dåligt samvete och skjuter bara upp det ännu mer. Nej usch, dags att ta tag i det istället för att sitta här och lata sig. Hoppas att ni alla får en underbar vecka med mycket snö
    Jag sitter här och nojjar i datalabbet. Bara det inte blir snökaos så det blir svårt att hinna hämta på dagis i tid idag! Jag har föreläsnign till kl 15, må tunnelbanorna rulla något sånär då!
  • nycsthlm
    Haven09 skrev 2010-11-09 11:32:41 följande:

Det blev Riche och East:) Jätte skoj dock är man sjukt pank och det är bara 11 dagar till barnbidraget...Wow känns märkligt att pengarna aldrig räcker till:(

Men du va kämpigt! No monney, No Funney! Åh, är det något jag kan hjälpa till med? Alltså Det känns ju surt att du ska sitta på botten redan nu... Januari är väl den berömda månaden då ingen har nått!

Åh klassiska East! Var jag på förra helgen.

Gullig och omtänksam du är! tror min pankhet känns jobbigare nu när man vart ute och typ fått blodad tand. Vill gå på restaurang middagar med tjejkompisarna och sippa vin. But nooooo, den gubben går ju ej. Denna månad kommer gå runt, men eftersom jag bara får in 4000 something från CSN i december så måste jag snåla in nu och på november utbetalningen. Tur att min gosse är 4 och kommer bli glad för lego och annat " "små" dyra saker i julklapp. Min bortskämda systerson kommer dock bli sur! Han är 15 och brukar önska sig mobiltelefoner och dyra sneakers och dyl som vi (jag, syrran och mormor) får skramla ihop till. I år kan jag högst avvara en hundralapp till honom. Men han överlever säkert !
  • nycsthlm
    Ellie23 skrev 2010-11-15 17:27:30 följande:
    Hej,  hoppar in här med, tror att jag har skrivit i den här tråden tidigare men sen tappat bort den. pluggar på stockholms nu och har en liten son som blir 2 i februari. är singelmamma på heltid och trivs bra! kan ibland ha svårt att hitta på roliga saker att göra med sonen på helgerna nu när kylan kommer, några bra tips?Glad

Vad kul med ännu en SU:are! Vad pluggar du?

Mitt absolut bästa helgtips är Spårvagnsmuseet! Jag har tom lyckats plugga där då det finns mkt som håller min 4 åriga kille sysselsatt (köra tunnelbana, buss eller leka med leksakståg medans jag sitter m bok på stol någon meter bort). Sedan är lokalen så stor så det blir aldrig så där fullpackat med folk om helgerna. Inträde för studenter är dessutom 20 spänn!

• nycsthlm
    Ogräset skrev 2010-11-15 19:40:49 följande:
    Nycsthlm: Nu blev svaret lite försenat.. Det har varit ganska fullt upp på sistone.
    På grund av vice ordförande på studentkåren så har arbetet blivit uppskjutet, nu är dock det första mötet inskrivet i kalendern. Den 29:e november. Nu har jag istället svårt att få tag på informationsansvarige på kåren, för att trycka affischer, så får se om vi hinner få ut informationen innan det utsatta datumet. Det riktigt kryper i benen på mig av att vara omgiven av så sega människor. Men det blir säkert bra till slut.
    Gud vad spännande! Du får berätta hur det gick den 29e sen ! Jag ska börja ta tag i det där på SU nu när det har lugnat ner sig lite med studierna.

Hitta lite intressant läsning om att studera m barn: http://www.vertex.nu/index.php/nyheter-hem/nov10/Studenter-med-barn-faller-genom-skyddsnaten.html . Där stod det ngt om tillfällig fp om man vabbar??? Kan man få ut det från fk om man pluggar med csn? Hade aldrig hört talats om det.
  • nycsthlm
    Ellie23 skrev 2010-11-16 06:12:53 följande:
    jag läser ett program i kulturgeografi med omvärdlsanalys, började nu i höstas men har läst lite kurser tidigare som jag får räkna med in i programmet så förhoppningsvis får jag en kandidat om 2 år och sen hoppar jag på en mastersutbildnng (om ambitionen håller hela vägen Flört)   trivs jätte bra med pluggandet och har fått till bra rutiner med sonen så allt rullar på just nu även om det ibland är lite mycket...   vad pluggar du?

det där med spårvagnsmuseet ska jag kolla upp, kanske besöker det på lördag, och det där med 20kr i inträde låter ju perfetk :) tack för tipset!  
    Spännande! De är flera kurser som man kan välja på min utbilding som ges av kulturgeografiska institutionen. Jag läser demografi på masternivå, och flera kurser om migration kan man läsa hos "er". Är det på kulturgeografin som man kan läsa urban planering? De finns en master i urban planering som låter så intressant!

Måste kolla med er andra om hur många barn det går på era barns dagisavdelning/grupper. Min son går i en grupp med 19 kids (alla fyraåringar förutom 3 femåringar och en 3 åring). Nu ska de försöka peta in en till och de är 2 heltidare och en deltidare som jobbar. Min lilla kille mår inte å bra i sånna här grupper (vilken unge gör det?), han är lite försiktig och blyg och har liksom "försvunnit" i gruppen. Jag var med en dag med honom och det visade sig att han inte pratar vid samling och större lekar. Vid matbordet då det är ca 8 barn pratar han lite. Han som är en sån pratkvarn hemma och miljöer där han trivs! Jag ringde barnomsorgsansvarig på stadsdelsnämnden som sa att de har tagit bort taket på hur stora grupperna får vara, samt på hur många barn det får vara max per anställd?????? Jag är helt paff! I princip kan jag öppna dagis och aha 30 kids på en anställd då!? Hur som så har jag fått plats hos en dagmamma nu, vilket jag tror skulle passa min lille mera. SKa bestämma mig helt idag om jag ka säga upp hans nuvarande plats. Dagmammetiderna suger dock. Hämta 15.30-16.00. Stängt över jul. Det betyder att jag bara kan jobba deltid när jag börjar jobba . What to do What to do? Lutar åt att det blir dagmamman. Viktigast är ju att min lille mår bra!
  • nycsthlm

Tack för alla råd! Bestämde mig för att tacka nej till dagmammeplatsen, för precis som ni antydde så blir det snudd på omöjligt med tiderna. Vi har ställt oss i kö på 2 andra kommunala dagis i närheten, och så har vi lämnat intresseanmälan till ett superpopulärt föräldrakooperativ som ligger ett kvarter från oss. Jag vet att förlädrarkooperativ blir knåpigt som ensamstående, men mormor har lovat att hjälpa till. Det kooperativet är 16 barn på 2 avdelningar och 4 anställda. En helt anna ball-game dvs! Jag är nöjd med personalen på min sons nuvarande dagis, men de stackars pedagogerna blir ju tvingade att bli typ "fåraherdar" som vaktar en jätte skock med ungar! Jag har tagit upp situationen med föräldrarådet nu och den 10 december ska jag vara med på möte m förskolechefen.

• nycsthlm
    takida skrev 2010-11-19 22:54:31 följande:
    Tjohoo!! Jag fick vg på första tentan och även på hela kursen:)
    Känns verkligen som ett kvitto på att jag gjort rätt o att jag kan!
    GRATTIS!!! Vad var det för kurs nu igen?
  • nycsthlm
    LizzyL skrev 2010-11-21 23:36:46 följande:
    Hej orkar inte läsa hela tråden så skickar ut en snabb fråga iaf. Hur funkar ekonomin för er som studerar? Jag skulle gärna plugga igen efter att varit sjukskriven sedan mars 2007 sedan föräldraledig efter det sedan april 09 och nu arbetssökande på arbetsträningsplats. Är sjuksköterska så även om jag var redo att jobba så passar inte tiderna med dagis. Är ensamstående på heltid (minus en helg, lör-sön, i månaden då dottern är hos pappan)
    Ekonomin funkar rätt bra. Men jag är inte rätt person att vsara på den frågan för jag tar bara ut 75% i studiemedel för att snåla in på veckorna så att de ska räcka hela min utbildning. Men även med det lägre studiemedlet går det runt för mig. Jag tor dock inte att du kommer få det sämre ekonomiskt som studerande med fullt CSN-lån än som sjukskriven. Vad vill du plugga?

Prickelina: hur ofta har du blivit inringd på jour? Hur många timmar i månaden tror du att du har behövt avsätta för föräldrakooperativet?

Ang karln så är det bara att köra om du känner så. Om båda parter är on the same page so... enjoy the ride . Här är det helt dött på dating-sidan. I helgen ska jag och sonen på museum med en kille jag datade för ett år sedan och hans son. Jag är så himla glad att vi har tagit upp kontakten igen som vänner, jag gillade verkligen killen och vi hade kul ihop men det klickade aldrig så jag drog mig ur. Kul att få behålla vänskapen!

Jag vaknade mitt i natten och passade på att göra klart en powerpoint presentation för en redovisning vi har i ett grupparbete idag. Känner mig rikitgt duktig nu efter min nattliga insats .
  • nycsthlm
    prickelina skrev 2010-11-24 16:53:42 följande:
    Vi har så att varannan fredag så har personalen planering så då jobbar föräldrarna. Men då vet man ju när det är när terminen startar. Så det blir 1-2 ggr per termin och då har man även en städuppgift (som man gör på helgen).  Sen kan man bli inringd om nån blir sjuk men det har hänt mig 2 ggr på 3 år. Är det vabb eller så så har vi vikarie. Vill personalen vara ledig nån dag sätts det upp en förfrågan om någon vill jobba i förväg och man kan på så sätt tjäna in poäng. (Det är de med lägst poäng som rings in vid sjukdom) På det dtora hela är det överkomligt. Jag har kunnat byta fredagar så jag har kunnat ta när jag varit ledig. Men det är en liten stress att ha det över sig, det är ju lättare när man är två men fördelarna överväger nackdelarna helt klart!
    Tack för svar. Om det är så på det här kooperativet kommer jag klara det med lite hjälp från mormor . Hoppas att det kan bli en plats i vår nu bara.
    kristinah skrev 2010-11-23 21:54:03 följande:
    håll tummarna för mig imorrn - då avgörs om jag blir en studerande deltidsförälder eller ej....
    nervöst till tusen
    Hur har det gått Kristinah?
    SoFo89 skrev 2010-11-23 22:22:51 följande:
    Kristinah - Jag håller alla tummar och tår jag har!

Vad duktiga ni är tjejer, nycsthlm, hur tusan orkar du? Jag är som en zombie om dagarna just nu, vill bara sova och sova. Kanske dags för lite ljusterapi? En veckas solsemester hade inte varit fel! Nåja, drömma kan man ju alltid, haha
    Jag är som du. Går typ i ide under vintern. Kylan är värst! Har fått värsta fula fleecekoftan av mamma, men den har jag glatt använt varje dag. Jag har typ vägrat använda fleece förut. What was I thinking !
Svar på tråden Studerande singelföräldrar