Studerande singelföräldrar
Oj lite text föll bort i sista stycket. Skulle stå "Jag belv just klar med en uppgift. Läreren la den med lite "orättvis" deadline!... osv"
Oj lite text föll bort i sista stycket. Skulle stå "Jag belv just klar med en uppgift. Läreren la den med lite "orättvis" deadline!... osv"
Hej & välkommen Msister. Jag missade också det där med att anmäla VAB under hela förra terminen samt halva denna. Många goa veckor som man kunde sparat in där! Jag missade att ringa in och anmäla sist sonen var sjuk. Kom på det 2 dagar senare, och de gick med på att ta en sen anmälan. Så ring och kolla! Koppar in infon om VAB från CSN's hemsida:
"När du vårdar sjukt barn
Du kan få behålla studiemedlen när du inte kan studera på grund av att du tillfälligt vårdar ett sjukt barn. Som vård av barn räknas också pappadagar vid ett barns födelse.
Den tid du vårdar sjukt barn räknas inte in i det totala antalet veckor du haft studiemedel. Vi kommer inte heller att pröva studieresultatet för de veckor du varit hemma med sjukt barn.
Anmäl vård av sjukt barn
Din anmälan ska ha kommit in till CSN så snart som möjligt.
När du börjar studera igen ska du skicka in blanketten "Försäkran vid tillfällig vård av barn", som du hittar under Lästips & blanketter. Den ska ha kommit in till CSN direkt efter det att vården upphört.
När får du studiemedel vid tillfällig vård av barn?
Du får behålla studiemedlen om du helt avstår från att studera för att ta hand om ett barn under 12 år. Detta gäller när
Hur många veckor kan du få?
Du kan behålla studiemedlen i sammanlagt 24 veckor per år för varje barn. När du är hemma på grund av att den ordinarie vårdaren är sjuk, är tidsgränsen 12 veckor. Om du tar ut pappadagar i samband med barnets födelse, får du behålla studiemedlen i 2 veckor. "
Ja verkligen kul att man vi några stycken här!
Hur gick det på nya dagiset då 17 06 07? Är ni nöjda än så länge?
Förövrigt hann jag klart med inlämningsuppgiften men somnade runt 1 (och upp 6 då sonen prompt skulle upp
) och nu idag ska jag glömma allt skolarbete och bara slöa framför Svenska Hollywoodfruar. Me löv Maria Montazzami helt enkelt
.
vad skönt att du får fortsätta på mattekursen nästa termin. hur blir det med csn om du inte tar alla poäng nu?
appropå din uppgift. har du kommit på ngn hälsofråga att skriva om? fetma hade ju varit det idealiska ämnet! ett annat hälsoproblem som kan jämföras mellan olika regioner i världen är malaria. den sjukdom är ju en av de sjukdomar som skördar flest dödsoffer i världen, men eftersom de flesta som dör av sjukdomen idag är människor i fattiga delar av världen så forskas det inte like mkt om den. eller aborter, här i västvärlden anses abort vara en viktig rättighet för kvinnor- rätten att bestämma över våra kroppar. i andra delar av världen (speciellt i Asien) föds nu alldeles för få flickor eftersom flickfoster aborteras.en rätt som feministerna kämpade för i väst har nu i endel kulturer blivit ett potentiellt hot mot kvinnor.
kan inte fatta att terminen snart är slut. jag är så redo för nya takter (och lite ledigt så klart
). ska ta en 15 poängs statistikkurs online i sommar, men ser fram emot att ha mera egen disponibel tid och slippa föreläsningar och dyl.
Och hur gör du i somamr Phoebe? Plugga somamrkurser eller jobbar? Vad händer när man har lite större barn, erbjuds det någon form av sommarfritids hela sommaren om man måste jobba? Min son ska ju gå på dagis hela sommaren förrutom 2 veckor.
Phoebe: gud så kul med en getaway med kidsen till Paris! De måste vara mer än förväntansfulla nu. Du får återkomma med recension, jag har varit på Disneyland i California, men då hade jag inte barn. Kommer ihåg att jag tänkte att detta måste upplevas med barn.
Jag har inte heller CSN veckor kvar så det räcker över sommaren. Jag kommer läsa 15p över sommaren så nu kommer eldprovet snart! Drrrrrrum rrrrrrroll... kommer min lilla fjuttiga buffert + skatteåterbäringen kunna hålla oss vid liv över sommaren? Det blir knapert det här.
Här sitter man uppe söndagmorgon kl 5 med insomnia, så jag passar på att försöka få klart en inlämningsuppgift som ska in tills imorgon. Sonen sover över hos mormor, som dessutom ringde igår kväll och meddelade att han tempade och hade blivit snuvig. Så nu verkar det som det blir till att ringa CSN och meddela VAB imorgon! Känner mig våldsamt duktig att jag nu lyckats att så när få klart uppgiften eftersom det inte ser ut att det blir mkt gjort de närmsta snuvdagarna.
Hur går det för er andra såhär i sluttampen av terminen?
Välkommen jaquie. Ja ibland får man blodad tand när man fått upp studieångan. Vad ville du fortsätta plugga till om du fortsätter studierna?
Kom på att jag borde tipsa er studerande singelmammor i Sthlmsområdet att det finns ett stipendie som FVO (http://www.foreningenfvo.se/information-stiftelser-fonder.html ) förvaltar. Vet inte om de delar ut 2ggr per år, i alla fall blev jag beviljad ett stipendie i mars. Handläggaren sa att de sökte studerande ensamstående mammor som INTE tar tilläggslånet. Det braiga med det stipendiet var att man får det kontinuerligt under hela studietiden (utbetalat kvartsvis)