-
Åh socialantropologi vad intressant! Jag var attans nära att läsa antropologi som major, men blev det sociologi. Jag läser också på SU och har pappan till sonen på andra sidan jordklotetEllie23 skrev 2010-05-26 11:22:04 följande:jag har sökt in på kandidatprogram på su. socialantropologi med omvärldsanalys. hoppas verkligen att jag kommer in. läste ett par år på södertörns högskolaoch det var också samhällsinriktat (europaprogrammet). Hoppade av då jag flyttade utomlands ett tag och nu är det dags att ta tag i studierna igen vad har du sökt för utbildning?
!Vad plugar du Lindyn?Lindyn skrev 2010-05-25 09:37:29 följande:Hej! Får jag vara med? Är ensamstående med en tjej på två år. Har varit helt själv sen en månad innan liten föddes. Studerar heltid och jobbar helger i ett försök att dyga ut kassan en aning. Nu i sommar ska jag jobba 75 % och till hösten drar studierna igång igen. Min dotter går på dagis ca 6-7 timmar per dag utom på fredagar då jag slutar tidigare. Eftersom att jag läser på "folkis" så har jag inte läxor på det sättet utan har mkt eget ansvar för att själv fullfölja mina projekt. . . -
Lol. Här har vi en student som inte kan stava: Vad PLUGGAR du Lindyn? (Skulle det givetvis stå).
-
klart det blir en fika mellan föreläsningarnaEllie23 skrev 2010-05-26 20:47:33 följande:nycsthlm; jag velade mellan sociologi och socialantropologi! vi kanske ses i höst då men har du familj nära som kan ställa upp? jag skulle nog inte klara mig om inte min mamma bodde i närheten... fast egentligen är det skönt att vara ensam med sonen måstejag säga. vi har blivit ett bra team, han och jag
. Jag har rätt så mkt hjälp av min mamma, utan henne hade det varit rätt tufft. Hon hämtar på dagis en dag i veckan samt han sover över hos henne ca 2 ggr i månaden och då kan jag se till att få klart en massa saker. Man kan inte direkt säga att mamma bor nära. När sonen föddes bodde jag på Söder och hon bor i Vasastan, så då var det rätt nära emellan oss. Så fort han började gå så behövde vi större (vi bodde i en etta) så då bytte jag mot större och bor nu i Hägersten. Så allt som allt tar det väl en 30min dörr till dörr mellan mormor och oss. Jag trivs också m singelmammetillvaron, jag har i och för sig inte så mkt att jämföra med då jag varit singel sedans ungefär mitten av graviditeten!
-
17 06 07: har du stött på lärarproblem?
Själv har jag en hemtenta som ska in på måndag och jag är rätt så lost. Ngn som är bra på statistikprogrammet STATA så får ni gärna hojta till
! -
mollisen skrev 2010-06-04 22:52:28 följande:det här hermods har jag aldrig hört talas om förut!! har länge velat läsa lite administration o såg nu att de har en a och en b kurs man kan köpa. ngn som provat detta?!? ser arbetsgivare seriöst på om man har detta med i bagaget tro? om man betalar nästan 2000 vill man ju att det ska vara till nytta oxå!!Är kursen studiemedelsberättigad? Om inte kan det bli problem om du tex förrut har jobbat ihop SGI eller är med i A-kassan, då förlorar man nämligen på SGI och A-kassan. Det är bara om man tar CSN som studietid räknas som "överhoppningsbar". Varför vet jag inte. Tycker det kan kännas lite orättvist.
Du bör kolla upp om skolan erbjuder praktik och om de hr bra kontakter med arbetgivare. Endel utbildningar är rena humbug, de har fina namn där de heter ngt med "institut", men i praktiken tar de en massa pengar från sina elever utan att kunna ha erbjudit ngn slags utbildning av värde. Innan jag började plugga denna sväng arbetatde jag inom administration i flera år (bla som administrativ assistent på ett konsulat och på en advokatbyrå). De jobb jag har haft såg nog mera till de arbetsökandes praktiska erfarenhet än om de hade tagit adminsitrativa kurser. Så om den utbildning du är intresserad av erbjuder bra och lång praktik så kanske det kan funka.
Längtar så till en sommarbrejk. Planerar att ha klarat av hela denna termin tills på torsdag. En uppsats som ska vara inne på tis, och sedan en inlämning till torsdag. Häpp-häpp! Är det fler som ska ta sommarkurser? -
Hej Emma! Är hela utbildningen lagd med obligatorisk närvaro? Själv ska jag ta en kurs över sommaren på Karlstads Universitet, men jag ska be om att få göra tentan här i Sthlm. Om det bara är förläsning någongång i veckan så kan ju pendling funka. Jag har en väninna som bor i Sthlm och har pluggat ett år nu på Karlstads Uni. Hon verkar pendla ca 1 gång varannan vecka och det har funkat. Hon har i och för sig inga barn.Emmalen skrev 2010-06-09 12:19:47 följande:Hallå!
Här passade visst jag in ! =)
Jag är ensamstående med en 2-åring. Jag pluggar fastighetsekonomi på Karlstad universitet. Jag bor i Örebro och måste därmed pendla till Karlstad. Vet inte riktigt hur jag lyckas!?
Någon som känner igen sig?Vh//EmmaAttans vad jobbigt. Själv behöver jag också snåla in än mer på CSN under höstterminen 2011 för annars förlorar jag den SGI jag jobbade ihop förrut. Chigitita, har du sökt några stipendier? Det finns ju endel att söka som både ensamstående och studerande. Själv ska jag söka som bara den nästa termin!Chigitita skrev 2010-06-09 00:06:39 följande:Ni som jobbar och pluggar samtidigt hur får ni ihop det? Jag ska börja läsa till behandlings assistent men jag kan bara ta ut csn 2 veckor i månaden om de ska räcka i ett år, blir lite kärvt därför tänkte jag försöka jobba lite oxå. Plus att det räcker inte så i april får jag sista utbetalning och i slutet på maj står jag utan pengar :( Jag är relativt nyinflyttad här I linköping oc har inte skaffat mej nått direkt nätverk därför har jag varken vänner eller familj som kan ställa upp och passa kvällar/helger utan måste försöka få ett dagjobb men de är inte det lättaste tyvärr. Har försökt få in lilleman på OB-dagis men de är fullt och jätte kö sa dom på kommunen. Vet inte hur jag riktigt ska få ihop detta.
Funderar på att kanske försöka få tag på nån som kan passa, typ en nanny, men kanske blir att man jobbar för att ha råd med de och det egentligen inte blir att man har det lättare ekonomiskt. Tycker det borde finnas annan lösning när man inte har rätt att få från CSN. Kommer läsa ungefär 700 poäng två terminen så vet inte hur mkt tid det finns för jobb utan att de blir att jag träffar min son en dag i veckan :(
Fyll i vart du bor och ändamål här http://www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/SSearch.aspx -
Här är en till som suckar över halva studiemedlet? Hur långt sträcker sig terminen? Mitt student busskort går ut 11 juni, så jag antar att officiella terminsslutet är på fredag. Nu är jag i valet och kvalet om jag ska köpa kort över sommaren. Kassan är misnt sagt ansträngd!Wicke skrev 2010-06-07 16:20:45 följande:Jag hakar på här!
Jag bor med O som är 4 i Göteborg. Har två större söner också som bor här varannan helg. Pluggar och jobbar till/som fritidsledare. I love it! Ett dunderjobb men massor av kvällar och ingen familj i närheten så det är trixigt och en aning stressigt men, det funkar oftast.
Att csn betalar ut halvt studiemedel i maj gör mig helt knäpp
*grrr*
Hur många % jobbar du Wicke. Är impad över att du klarar kvällsjobb och studier och är ensamstående med en liten en
.
-
Cykel är införskaffad, till sonens stora glädje (med barnsits åff kårsWicke skrev 2010-06-09 23:11:46 följande:Vi slutade 4e juni så jag har redan fått mitt "sommarlov" om man nu vill kalla det så
Jag har inte riktigt koll på vad det blir i % men jag jobbar 2 kvällar i veckan och det är bara 11 timmar totalt, men som sagt det är 11 timmar.
Det där med busskort, tyvärr ger inte västtrafik någon rabatt på just stadskorten i gbg så jag får gladeligen punga upp med ordinarie vuxenpriser eftersom jag gått och blivit över 26.*buhu*
Kan du cykla istället? Det tänker jag göra, med barnsits åff kårs!
!).
Chigitita: nu hänger jag inte riktigt med här. Funderar du på att hoppa av komvuxstudierna för att sedan försöka komma in på en två-årigutbildning? Men blir inte ekonomin den samme med båda alternativen? CSN som CSN? Och läser du komvux för att få behörighet för framtida studier? Om det omöjligtvis går runt och du vill jobba istället under en tid så är mitt råd att se till att du har jobb i hamn innan du hoppar av. -
Hallå där och kul att du hittade hit! Vart i Sthlm vill du bo? Jag tror att det inte är så lång väntetid på lägenhet lite utanför. Ja med pendellinjen då. Har hört om folk som fått lägenhet på studs där. Och sen i Hässelby tror jag väntetiden i bostadsföredlingen ligger på ett halvår till ett år typ! Är du med i bostadsförmedlingen? När jag flyttade tillbaka till Swe från USA så bodde jag hos min mamma i ett halvår. Sedan hade jag som tur kvar min etta som jag hade hyrt ut i andra hand. Sen bodde jag och sonen i den ettan i nästan 2 år innan vi bytte till större.SannaR78 skrev 2010-06-15 10:30:58 följande:en liten fundering jag har angående boende.... hur bor ni? egen lägenhet eller med familj? om ni har egen lägenhet (i Sthlm), hur fick ni den?
jag har bott i USA i ca 9 år och sen jag flyttat hem i december bor jag och sonen med mina föräldrarar. min plan är att bo med mina föräldrar tills utbildningen (2-årig) är slut och sen köpa lägenhet. verkar ju nästan omöjligt att få tag på ett hyreskontrakt i Sthlm idag...
skulle vara intressant att få veta hur andras boende situation ser ut och hur ni som har lägenhet fått den :)VälkommenAdelisas skrev 2010-06-15 11:40:17 följande:En tråd där jag passade in..
Är 25 år gammal. Två pojkar på 4 och 2 år. Ska precis separera från deras pappa.
PLuggar till lärare i Malmö. HAr 3 terminer kvar. Läser dessutom en 15 distanskurs hela sommaren.
Ska flytta 1 oktober. Längtar.
. Jag läser också 15p distans i sommar. Går dina på sommardagis hela sommaren? Min ska gå rätt mkt. 2-3 veckor semester blir det nog, men då får jag se till att plugga på kvällarna! Vad för kurs tar du över sommaren?
-
Jag älskar att kunna planera min tid så som man gör med distansstudier. SKa försöka ta någon online kurs nästa termin med! Här blir det 2 veckor ledigt från dagis och sedan strödagar. Plugga kvällar och nätter funkar ytterst dåligt härNifelheim skrev 2010-06-16 11:45:50 följande:Jag läser också sommarkurser nu under sommaren. 22,5 poäng på distans. Min son ska vara hemma de 4 veckor förskolan har stängt, och så hoppas jag på att kunna ha honom hemma en hel del annars också. Planen med sommarkurserna var att ha ganska fri tid att bestämma själv över. (typ plugga på nätter och regniga dagar
)
. Min son envisas med att vakna ellan 5 och 5.30. Har jag tur vaknar han 6. Jag har försökt ALLT!: Lägga senare, försöka få att somna om etc. Men icke. Så helst ska jag somna kl 10 jag med om jag ska orka med. Han somnar kl 8 så det blir minimalt med pluggtid över efter det. Hur sover era barn förresten? När somnar/vaknar de?