så här skriver tradera Fraktskada Avsändaren ansvarar alltid för att varan paketeras på ett fullgott sätt. Om en väl emballerad vara skadas under leverans kan mottagaren göra en reklamation till speditören.
Om paketeringen, utifrån speditörens bedömning, skulle anses bristfällig är avsändaren skyldig att ersätta den skadade varan. Dialog kring hur detta ska lösas måste ske mellan dig och säljaren. Tradera kan aldrig lösa denna typ av frågor åt er.
resp posten
Brev (till exempel ett vanligt 1:a-klassbrev eller ett vykort) som inte har någon tilläggstjänst (till exempel REK eller Värde) kan du inte få någon ekonomisk ersättning för.
Den som har skickat brevet eller paketet bör vara den som gör reklamationen. Han eller hon har alla inlämningsuppgifter och kvitton. Men om reklamationen rör en skada, är det bäst att mottagaren reklamerar, eftersom han eller hon har det skadade godset.
När du reklamerar, var noga med att fylla i alla uppgifter som behövs, till exempel brev-id eller kolli-id (de finns i så fall på ditt kvitto), ordentlig beskrivning av innehållet i paketet och så vidare. Om din reklamation rör ett skadat paket ska du behålla allt emballage och innehåll, så att vi vid behov kan besiktiga det. Tänk på att adresskortet ska sitta kvar.