• naddie

tradera tvist hjälp!!

jag har ett dilemma!

jag skickade iväg en Odd molly klänning i förra veckan till ett vinnande bud på 900 kr.. köparen satte in pengarna direkt och inga problem.

nu fick jag ett mejl att paketet har gått i sönder under frakten och att klänningen inte ligger i paketet dvs. hon vill ha sina pengar tillbaka!

Hur gör jag nu?

jag känner inte ett dugg för att betala henne dom 900 kronorna och jag får stå utan ett öre!

Hur ska jag gå till väga?

• Svar på tråden tradera tvist hjälp!!
  • hemljuvahem
    Stealth skrev 2010-05-12 15:48:22 följande:
    REK garanterar inte att paket inte går sönder.Köparen SKA ha fått ett papper där posten åtar sig ansvaret, köparen har uppenbarligen inte fått detta alltså ljuger köparen.
    "Med rekommenderat menas det att det är försäkrat av posten, ifall brevet försvinner eller om det är ömtåliga saker som går sönder så får du pengarna tillbaks"

Så om det inte är rekommenderat ersätter inte posten något då?

Hursomhelst så ska inte TS sätta in några pengar (: De flesta är ju på hennes sida. Har själv varit med om ett paket som försvann och då hade köparen jättemånga neg. omdömen, så tråkigt med sådana människor.
  • Mammatill2tjejer

En liknande sak hände mig och min man. Vi sålde en Snövit film. En disneyfilm. Just Snövit är väldigt eftertraktad och därför såldes den för 2450:-. Mycket pengar.

Köparen satte in pengarna. Vi kollade filmen en extra gång (hade självklart redan gjort det men gjorde det igen) bara för att vara säkra på att allt var som det skulle, och skickade den sedan i ett av postens vadderade kuvert.

Efter några dagar får vi ett mail där köparen skriver att filmen inte gick att titta på, att den var "hackig och repig". Han ville därför ha pengarna tillbaka.
    Vi svarade att det inte varit något fel på filmen när vi skickade den.
    Han envisades och ville ha pengarna tillbaka. Vi skrev då att om han skickade tillbaka filmen till oss så skulle han få pengarna tillbaka. Han ville dock ha pengarna i förväg. Vi kände oss lite misstänksamma så vi föreslog att han skulle skicka filmen mot postförskott. På så vis så kunde vi vara säkra på att få filmen och han kunde vara säker på att få betalt.

När vi skulle hämta ut filmen så kände vi oss ändå lite osäkra, han kunde ju faktiskt ha skickat en helt annan film. Eftersom vi känner personen som jobbade på "utlämningsstället" så förklarade vi läget för honom. Han svarade att man egentligen inte fick öppna paketet innan man hämtat ut det, men han gjorde ett undantag för oss (fel? Ja, kanske, men det var tur att han gjorde det). När han öppnar paketet så ligger det en film där, men inte Snövit. Nej, utan en Barbapappa film!
    Vi löste självklart inte ut paketet utan det fick "gå tillbaka".

Vi kontaktade köparen och då skällde han ut oss för att vi öppnat paketet. Han påstod också att han "av misstag" lagt i fel film.
    Vi föreslog då att han skulle skicka Snövit-filmen på nytt. Men då fick vi till svar att "Nej, nu orkar jag inte krångla mer med er. Men lita på att ni får negativt omdöme".

Negativt omdöme fick vi tyvärr också, men jag behöver kanske inte säga att det fick han också.

Vad jag vill säga med denna långa utläggning är att du inte ska lita helt och hållet på att paketet verkligen var trasigt och att klänningen saknades.

Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
  • CherrySkull

Betala verkligen inte tillbaka pengarna, alla som köper på tradera vet mycket väl att säljaren inte står för postens hantering. Och om man vill vara säker på att varan kommer fram får man ju be om det själv tex vad den ska skickas i och rek mm. Hon försöker säkerligen blåsa dej, ge negativ innan hon ger dej! Låter hårt men dom flesta som gör sådär lämnar oftast "fina negativa omdömen" tex bedragare mm. Och den stämpeln vill man ju inte ha..

http://www.ettoettblirtre.blogspot.com/

• Stealth
    hemljuvahem skrev 2010-05-12 15:58:47 följande:
    "Med rekommenderat menas det att det är försäkrat av posten, ifall brevet försvinner eller om det är ömtåliga saker som går sönder så får du pengarna tillbaks"Så om det inte är rekommenderat ersätter inte posten något då?Hursomhelst så ska inte TS sätta in några pengar (: De flesta är ju på hennes sida. Har själv varit med om ett paket som försvann och då hade köparen jättemånga neg. omdömen, så tråkigt med sådana människor.
    Du läste inte vad jag skrev det är ingen magi som gör rekomenderade brev oförstörbara-.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Leone i Västerås
    Stealth skrev 2010-05-12 11:04:23 följande:
    Posten betalar ersättning när sånt här händer, men de skickar också med ett brev om detta vilket mottagaren ska ha fått. Har hon inte fått detta, ljuger hon.
    Nej, det är inte alls säkert att hon hon ljuger. Jag har fått hem två olika försändelser där emballaget varit trasigt och innehållet saknats, men där de ändå lämnat det i lådan (har lantbrevbärare)
    Ena gången var det ett paket från cdon.com där fyra filmer saknades och andra gången ett stort vadderat kuvert där en hel vinteroverall var borta. Båda gångerna låg tomma, tilltrasade förpackningar i lådan
    Inget meddelande eller nåt från Posten.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • MammaT
    Mammatill2tjejer skrev 2010-05-12 18:32:08 följande:
    En liknande sak hände mig och min man. Vi sålde en Snövit film. En disneyfilm. Just Snövit är väldigt eftertraktad och därför såldes den för 2450:-. Mycket pengar. Köparen satte in pengarna. Vi kollade filmen en extra gång (hade självklart redan gjort det men gjorde det igen) bara för att vara säkra på att allt var som det skulle, och skickade den sedan i ett av postens vadderade kuvert. Efter några dagar får vi ett mail där köparen skriver att filmen inte gick att titta på, att den var "hackig och repig". Han ville därför ha pengarna tillbaka. Vi svarade att det inte varit något fel på filmen när vi skickade den. Han envisades och ville ha pengarna tillbaka. Vi skrev då att om han skickade tillbaka filmen till oss så skulle han få pengarna tillbaka. Han ville dock ha pengarna i förväg. Vi kände oss lite misstänksamma så vi föreslog att han skulle skicka filmen mot postförskott. På så vis så kunde vi vara säkra på att få filmen och han kunde vara säker på att få betalt. När vi skulle hämta ut filmen så kände vi oss ändå lite osäkra, han kunde ju faktiskt ha skickat en helt annan film. Eftersom vi känner personen som jobbade på "utlämningsstället" så förklarade vi läget för honom. Han svarade att man egentligen inte fick öppna paketet innan man hämtat ut det, men han gjorde ett undantag för oss (fel? Ja, kanske, men det var tur att han gjorde det). När han öppnar paketet så ligger det en film där, men inte Snövit. Nej, utan en Barbapappa film! Vi löste självklart inte ut paketet utan det fick "gå tillbaka". Vi kontaktade köparen och då skällde han ut oss för att vi öppnat paketet. Han påstod också att han "av misstag" lagt i fel film. Vi föreslog då att han skulle skicka Snövit-filmen på nytt. Men då fick vi till svar att "Nej, nu orkar jag inte krångla mer med er. Men lita på att ni får negativt omdöme". Negativt omdöme fick vi tyvärr också, men jag behöver kanske inte säga att det fick han också. Vad jag vill säga med denna långa utläggning är att du inte ska lita helt och hållet på att paketet verkligen var trasigt och att klänningen saknades.
    oj va hemskt och vilken tur att ni tittade i paketet först, det finns konstiga människor
  • maggan75

så här skriver tradera  Fraktskada Avsändaren ansvarar alltid för att varan paketeras på ett fullgott sätt. Om en väl emballerad vara skadas under leverans kan mottagaren göra en reklamation till speditören.

Om paketeringen, utifrån speditörens bedömning, skulle anses bristfällig är avsändaren skyldig att ersätta den skadade varan. Dialog kring hur detta ska lösas måste ske mellan dig och säljaren. Tradera kan aldrig lösa denna typ av frågor åt er.

resp posten

Brev (till exempel ett vanligt 1:a-klassbrev eller ett vykort) som inte har någon tilläggstjänst (till exempel REK eller Värde) kan du inte få någon ekonomisk ersättning för.

Den som har skickat brevet eller paketet bör vara den som gör reklamationen. Han eller hon har alla inlämningsuppgifter och kvitton. Men om reklamationen rör en skada, är det bäst att mottagaren reklamerar, eftersom han eller hon har det skadade godset.
    När du reklamerar, var noga med att fylla i alla uppgifter som behövs, till exempel brev-id eller kolli-id (de finns i så fall på ditt kvitto), ordentlig beskrivning av innehållet i paketet och så vidare. Om din reklamation rör ett skadat paket ska du behålla allt emballage och innehåll, så att vi vid behov kan besiktiga det. Tänk på att adresskortet ska sitta kvar.
  • Stinky

Säljaren står inte för Postens hantering, men vet ni alla att typ 99% av alla Postens leveranser alltid kommer fram inom 24-48 timmar? Det är sällan Posten felet ligger hos. Därför menar jag att det även finns säljare som försöker lura sina kunder och frånsäga sig allt ansvar.

Svar på tråden tradera tvist hjälp!!