Stor mamma skrev 2010-05-14 08:26:26 följande:
Nej det gör det inte mer än att hon får det i sitt register att hon har haft en anmälan
Om man haft en anmälan kvittar ju, det kan ju vem som helst ha. Någon granne som hittat på något, osv. Inget som någon utomstående (annat än polisen) kan se i något sammanhang whatsoever.
En kompis till mig blev antagligen anmäld av någon då hon hade hunden med sig på stranden en gång. Jättesnäll vovve, men en person som var där var skitarg och sa att hon skulle polisanmäla henne (hunden var inte kopplad).
Min kompis frågade polisen sen om det fanns en polisanmälan på henne, men det fick dom inte svara på. "Det märker du om det blir nåt av det" sa dom bara. Och det hände aldrig nåt (många ärenden läggs ner omgående).
Har själv gjort en polisanmälan då jag misstänkte att en traderavara inte skulle dyka upp. Fick först ett brev om att anmälan var mottagen, och två dagar senare ett brev om att undersökningen var nedlagd med motiveringen "verkar vara ett civilärende" - dvs när det gäller enstaka fall av internetbedrägeri engagerar sig polisen inte alls. De bryr sig bara i de fall det gäller storskaligt bedrägeri, med många anmälningar mot en och samma person.