• naddie

tradera tvist hjälp!!

jag har ett dilemma!

jag skickade iväg en Odd molly klänning i förra veckan till ett vinnande bud på 900 kr.. köparen satte in pengarna direkt och inga problem.

nu fick jag ett mejl att paketet har gått i sönder under frakten och att klänningen inte ligger i paketet dvs. hon vill ha sina pengar tillbaka!

Hur gör jag nu?

jag känner inte ett dugg för att betala henne dom 900 kronorna och jag får stå utan ett öre!

Hur ska jag gå till väga?

• Svar på tråden tradera tvist hjälp!!
  • Stor mamma
    Lingonflickan skrev 2010-05-14 08:40:19 följande:
    Det är höjt till 53 kr. Grattis! Vilken tur du hade.Posten bara höjer och hjöjer hela tiden. Fy!
    Ja usch tur jag fick 3 kr rabatt :)

Jag hade nog också betalt tillbaka, inget kul att ha det i registret
  • Sophiebysophie

Tycker inte du ska kompensera henne, ditt ansvar slutar i och med att du postar paketet. Hon kunde valt REK om hon ville vara helt säker.
    Hon kan lätt ha rivit itu paketet själv.
    Jag har köpt massor på tradera och till och med fått varor som är skickade i tunna plastpåsar, och aldrig gått sönder eller varit något problem.

• Stor mamma
    Sophiebysophie skrev 2010-05-14 08:55:46 följande:
    Tycker inte du ska kompensera henne, ditt ansvar slutar i och med att du postar paketet. Hon kunde valt REK om hon ville vara helt säker. Hon kan lätt ha rivit itu paketet själv. Jag har köpt massor på tradera och till och med fått varor som är skickade i tunna plastpåsar, och aldrig gått sönder eller varit något problem.
    men det kan hända, är det värt att riskera en anmälan?

TS det är helt upp till dig, men som sagt du kan råka ut för en anmälan.
    Om du har otur.

Det är tråkigt attråka ut för en sådan här köpare men har det hänt nått så förstår jag att hon är besviken, men ljuger hon beklagar jag att du råkat ut för henne. Det är så himla svårt att veta detta. Svårt att råda också då det finns två historier i detta fall och vi har hört din.

Jag hoppas det löser sig för dig
  • Bedan
    Stor mamma skrev 2010-05-14 09:03:46 följande:
    men det kan hända, är det värt att riskera en anmälan? TS det är helt upp till dig, men som sagt du kan råka ut för en anmälan. Om du har otur. Det är tråkigt attråka ut för en sådan här köpare men har det hänt nått så förstår jag att hon är besviken, men ljuger hon beklagar jag att du råkat ut för henne. Det är så himla svårt att veta detta. Svårt att råda också då det finns två historier i detta fall och vi har hört din. Jag hoppas det löser sig för dig
    Man kan säkert råka ut för en anmälan av en falsk och illvillig köpare även om de fått varan, så det enda sättet att skydda sig mot sånt är att inte sälja grejer på nätet. Att falla till föga och ge en möjlig bedragare pengar är väl knappast lösningen på problemet.
  • x karin76
    Stor mamma skrev 2010-05-14 08:26:26 följande:
    Nej det gör det inte mer än att hon får det i sitt register att hon har haft en anmälan
    Om man haft en anmälan kvittar ju, det kan ju vem som helst ha. Någon granne som hittat på något, osv. Inget som någon utomstående (annat än polisen) kan se i något sammanhang whatsoever.

En kompis till mig blev antagligen anmäld av någon då hon hade hunden med sig på stranden en gång. Jättesnäll vovve, men en person som var där var skitarg och sa att hon skulle polisanmäla henne (hunden var inte kopplad).

Min kompis frågade polisen sen om det fanns en polisanmälan på henne, men det fick dom inte svara på. "Det märker du om det blir nåt av det" sa dom bara. Och det hände aldrig nåt (många ärenden läggs ner omgående).

Har själv gjort en polisanmälan då jag misstänkte att en traderavara inte skulle dyka upp. Fick först ett brev om att anmälan var mottagen, och två dagar senare ett brev om att undersökningen var nedlagd med motiveringen "verkar vara ett civilärende" - dvs när det gäller enstaka fall av internetbedrägeri engagerar sig polisen inte alls. De bryr sig bara i de fall det gäller storskaligt bedrägeri, med många anmälningar mot en och samma person.
    ★ Jack 2007 ★ Cleo 2009 ★ www.tradera.com/auktioner/x_karin
  • k girl

Vad är det som är farligt med en polisanmälan? Det är ingert som syns i ett registerutdrag om du inte blivit dömd för brottet.

• x karin76

Så betala inte ett öre oavsett hur dyr annonsen är (900 kr eller 9 kr), en polisanmälan kvittar verkligen om du ändå vet med dig att du har gjort vad du ska (dvs skickat varan i ok emballage).

• Stor mamma

Men får du en anmälan så skall du ju få en kopiapå att du blivit anmäld.

Har för mig det skall vara så. Hmmm kan ha fel

Har för mig att arbetsgivare även kan se om du har nått polisregister, eller är det bara grövre saker

• Bedan
    Stor mamma skrev 2010-05-14 09:11:32 följande:
    Men får du en anmälan så skall du ju få en kopiapå att du blivit anmäld. Har för mig det skall vara så. Hmmm kan ha fel Har för mig att arbetsgivare även kan se om du har nått polisregister, eller är det bara grövre saker
    Men polisregisterutdraget visar bara ifall man är DÖMD för nått.
    Den enda gång då anmälningar kan vara av vikt är för att man ska kunna se ett beteende, typ ifall man upprepat blir anmäld för ett visst brott som dock inte gått att styrka innan.
  • Svanflikkan85

Dom gånger jag fått saker trasigt av posten, har de alltid funnits en lapp med från posten, där dom ber om ursäkt och nr jag kan ringa.

Sen vill jag påpeka skillnaden på brev och Paket, TS skickade troligtvis sin vara som stort brev inte paket. För paket är dyrare och du får ALLTID kviotto och ett kolli nr på Paket!!! Så skickar man Paket behöver man inte skicka rek. För du får ett Kollinr och kan själv följa paketets gång. Skickar du med stort brev ska man nog ha REK i många fall, för då får du med ett kollinr.

Man ska inte lägga bud om man inte är berädd att betala summan!!

• Jess69

Hur går det TS? Det verkar som alla är aktiva i tråden utom du...

• naddie

oj vad mycket var jag har fått =)

jag har personligen pratat med posten och dom ersätter INTE något som INTE är skickat som rek.

kan även officiellt berätta att jag har åkt negativt omdömme (som jag gav henne först!) och även på en polisanmälan.. har hört mig för och förmodligen rinner det bara ut i sanden och blir inget mer men det såklart surt och veta att det ligger en anmälan! Eller ja, enligt köparen så har hon polisanmält det hela..

men det återstår och se!

• Bedan
    naddie skrev 2010-05-14 21:28:55 följande:
    oj vad mycket var jag har fått =) jag har personligen pratat med posten och dom ersätter INTE något som INTE är skickat som rek. kan även officiellt berätta att jag har åkt negativt omdömme (som jag gav henne först!) och även på en polisanmälan.. har hört mig för och förmodligen rinner det bara ut i sanden och blir inget mer men det såklart surt och veta att det ligger en anmälan! Eller ja, enligt köparen så har hon polisanmält det hela.. men det återstår och se!
    Det var ju intressant att hon polisanmälde DIG när hon fått paketet och allt. Skillnad vore väl ifall hon inte ens fått nått paket. Vad är det för brott hon menar att du skulle ha begått?
    Jag tycker att det låter konstigt att posten inte ersätter saker som inte skicka som rek. Även om man inte skickar rek så betalar man för deras tjänster och paketet är i deras besittning. Någon ansvarar ju för paketet när det fraktas, men det är inte du när du lämnat det ifrån dig, och det är inte köparen när hon inte fått det än.
  • Bess

TS, stå på dig! Du har rätten på din sida! Håller med alla andra som skrivit här. Det e verkligen konstigt att hon anmält dig, för hon fick ju ett paket. Även om det var sönder och varan inte var kvar i det. Så det e ju inte så att du försökt lura henne på nåt vis. Ditt ansvar slutar i och med att du postar paketet. Hade jag käpt en Odd Molly för 900 kr, så hade jag bett säljaren att skicka paketet som rekommenderat. Så det e hennes eget fel!

• Bei Bei
    oj vad mycket var jag har fått =) jag har personligen pratat med posten och dom ersätter INTE något som INTE är skickat som rek. kan även officiellt berätta att jag har åkt negativt omdömme (som jag gav henne först!) och även på en polisanmälan.. har hört mig för och förmodligen rinner det bara ut i sanden och blir inget mer men det såklart surt och veta att det ligger en anmälan! Eller ja, enligt köparen så har hon polisanmält det hela.. men det återstår och se!
    Förhoppningsvis försöker hon bara skrämma dig.
    ♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • SoStylish

Det visar sig väl om du får ett brev hem om att du är polisanmäld. Men vad är du anmäld för? Tror hon att du har postat ett tomt, trasigt paket från början och att Posten på fullaste allvar levererar det? Jag har sålt och handlat lite på Tradera för länge sedan men jag tröttnade på alla idioter som fanns där. Plus att jag bojkottar deras sida för att det är rena guldgruvan för märkeskopior och annat men det hör inte hit nu :)

Lycka till iallafall, bra att du inte betalade några pengar till henne. Jag är ändå rätt säker på att hon försöker blåsa dig. Hon skuttar nog runt hemma i klänningen och hoppas att hon ska få den gratis!

• Astarte
    Bedan skrev 2010-05-15 09:39:41 följande:
    Det var ju intressant att hon polisanmälde DIG när hon fått paketet och allt. Skillnad vore väl ifall hon inte ens fått nått paket. Vad är det för brott hon menar att du skulle ha begått? Jag tycker att det låter konstigt att posten inte ersätter saker som inte skicka som rek. Även om man inte skickar rek så betalar man för deras tjänster och paketet är i deras besittning. Någon ansvarar ju för paketet när det fraktas, men det är inte du när du lämnat det ifrån dig, och det är inte köparen när hon inte fått det än.
    Njae, fast posten tar inte ansvar för brev. Hon menar väl att det är avtalsbrott, men det är ju i så fall ett civilmål, inte brottsmål. Tror också hon luras.
  • x karin76
    SoStylish skrev 2010-05-15 13:12:05 följande:
    Det visar sig väl om du får ett brev hem om att du är polisanmäld. Men vad är du anmäld för? Tror hon att du har postat ett tomt, trasigt paket från början och att Posten på fullaste allvar levererar det? Jag har sålt och handlat lite på Tradera för länge sedan men jag tröttnade på alla idioter som fanns där. Plus att jag bojkottar deras sida för att det är rena guldgruvan för märkeskopior och annat men det hör inte hit nu :)Lycka till iallafall, bra att du inte betalade några pengar till henne. Jag är ändå rätt säker på att hon försöker blåsa dig. Hon skuttar nog runt hemma i klänningen och hoppas att hon ska få den gratis!
    Nej man får inte veta från polisen om man är polisanmäld.
  • karin76
    Tror inte du behöver oroa dig för polisanmälan! Vad skulle du ha gjort egentligen? Ingen skugga faller på dig bara för att du är anmäld, finns ju galningar som anmäler folk titt som tätt för en massa saker... polisen tar emot men lägger troligen bara ner "fallet". Trist ändå att det ska behöva bli en tvist!  Fattar att hon är besviken men det är ju så uppenbart att detta inte är ditt fel. Och hade hon varit trevligare hade ni kanske kunna resonera om detta :)

Men gjorde du en reklamation hos posten? OM man har tur så KAN ju klänningen finnas någonstans hos posten! Står inte avsändare på ett paket så tror jag innehåll hamnar på något uppsamlingsställe och det finns chans att få tillbaka det. (Om  ingen har snott klänningen)
Svar på tråden tradera tvist hjälp!!