• naddie

tradera tvist hjälp!!

jag har ett dilemma!

jag skickade iväg en Odd molly klänning i förra veckan till ett vinnande bud på 900 kr.. köparen satte in pengarna direkt och inga problem.

nu fick jag ett mejl att paketet har gått i sönder under frakten och att klänningen inte ligger i paketet dvs. hon vill ha sina pengar tillbaka!

Hur gör jag nu?

jag känner inte ett dugg för att betala henne dom 900 kronorna och jag får stå utan ett öre!

Hur ska jag gå till väga?

• Svar på tråden tradera tvist hjälp!!
  • Candra
    x karin76 skrev 2010-05-12 08:48:15 följande:
    Hur hade du packat? I plastpåsepaket eller enbart i papper? I vadderat? I vad? Känner du själv att det finns en liten chans att paketet kan ha gått sönder vid "vanlig hantering"? Hur ser köparens omdömen ut? Enbart positiva? Finns några omdömen där det omnämns "paket försvunnit i posten.."? Allt sånt får man ju beakta när man ska bestämma vad man ska göra. Tror som övriga att posten delar inte ut tomma trasiga paket utan vidare. Om du vet att du packat helt okej så drar hon troligtvis en vals.. Skulle absolut inte betala henne några pengar såvida jag inte vetat med mig att jag av någon anledning packat urkasst (t ex i presentpapper + tejp, eller i ett vanligt A4-kuvert) och felet därmed är mitt (säljaren ska packa ordentligt!).
    Vadderat säger hon.
  • mysmumrik

Om hon nu har fått det trasiga kuvertet (om det ens var trasigt från början!?) så har hon ju sett att du skickat paketet till henne och efter att du postat det så måste ju hon också begripa att du inte kan ta ansvar EFTER det!!?

Annat hade varit om hon inte fått paketet alls... Då hade hon ju kunnat påstå att du inte skickat det alls...

Nä, jag tycker hon får kontakta posten! DU har ju snarare bevis för att du postat paketet som du skulle.

Ta neg.omdömet o lägg till i texten vad som hänt!

• babban

Jag tar emot många paket dagligen på jobbet och det händer titt som tätt att de är skadade men då är de alltid tejpade, lagda i en påse eller liknande med ett meddelande vem vi ska kontakta om något saknas eller är skadat. Har aldrig varit med om att någon lämnat ett trasigt paket som om inget hänt.

• karin76

Har varit med om att ett ordentligt packat paket gått sönder i posthanteringen. Men då fick jag som avsändare tillbaks paketet, ihoptejpat och med en förklaring från posten! Så jag har personligen svårt att tro att posten skulle dela ut ett paket som är trasigt och tomt utan att göra något. Men säkert vet jag inte hur postens rutiner är. Skrev du avsändare?

I vilket fall så har ju tjejen sett att du faktiskt gjort det du kunnat! ATT du skickat och dessutom i ett vadderat kuvert som ju ska hålla! Så rimligen är det inte ditt fel även om det såklart är synd om henne för förlust av 900 kronor. (Om hon nu inte bluffar!)
    Du kan ju hjälpa henne genom att ringa posten och förklara, eller anmäla godset försvunnet. Då du faktiskt använt postens egna kuvert som inte är helt billiga borde de rimligtvis ta något ansvar tycker man...

• vildochvacker

Hon försöker blåsa dig rejält,  en klänning i ett sånt rejält tjockt kuvert .
    Lämna inga pengar tillbaka.

• JanetR

Jag tycker inte det ligger på ditt ansvar. Du har gjort ditt, så fort paketet är skickat så är ditt jobb över. Sen beror på det på hur du känner själv med pengarna. Jag skulle heller inte vilja betala tillbaka det. Eftersom det är skickat. Eller om hon får hälften tillbaka och du behåller hälften. Det är ett alternativ. För det är ni båda som har råkat illa ut, hon fick ingen klänning men du vart samtidigt av med den. Så får hon pengarna tillbaka så står du tomhänt. Men det är knepiga situationer.. men jag skulle inte betala tillbaka, kanske beroende på hur jag känner så kanske en del av pengarna.

• versan

Har varit med om att man fått hem halvtrasiga paket bara för att säljare envisas med att skicka kläder i papperskuvert =trasigt paket vid anländandet.
    gröna vadderade kuvert brukar anlända lite trasiga i något hörn eller mitt på.

Om paketet är väldigt sargat så brukar det finnas en lapp med där dom ber en kontakta posten om något saknas eller så får man en lapp hem att man ska hämta upp den på posten utdelning.

Tror inte heller att posten bara delar ut ett trasigt tomt emballage.

Har själv skickat svindyra kläder över 9000kr & där köpare inte vill betala för rekomenderat då skickar jag det med rek iallafall & bjuder på den summan just för att slippa en ev konflikt där dom säger att det ej kommit fram.
    Är det halvdyra plagg så erbjuder jag alltid att dom kan få det skickat med rek om dom betalar för det annars avsäger jag mig ansvaret om det ej kommer fram.
    Är man tydlig i sina mail från början så brukar problemen inte uppstå.

Mitt tips till dig! kolla alla hennes andra omdömen vad har folk skrivit där.
    Ibland kan man ha gröna fina omdömen men konstiga kommentarer till.

TIPSAR ALLA som skickar kläder använd mailingbags (bästa som finns) eller plastkuvert eller tejpa kuverten med packtejp. 

• versan

Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Har man tur kan den finnas där skicka gärna med en länk på auktionen så ser dom där vad som ska letas efter.
    Erbjud henne hjälp att eftersöka den & säg själv att du kan anmäla det till polisen  men pengarna tillbaka hade jag nog inte gett då detta låter som ett tveksam fall.

• versan

Har själv skickat svindyra kläder över 9000kr  Hahaha....
    900kr ska det stå
    Skratt (INTE 9000kr) en nolla för mycket slank med.  

• Candra
    versan skrev 2010-05-12 10:23:32 följande:
    Har själv skickat svindyra kläder över 9000kr  Hahaha.... 900kr ska det stå Skratt (INTE 9000kr) en nolla för mycket slank med.  
    Haha, jag tyckte väl att det var lite väl =P och att utöver det inte vilja betala rek, det lät lite skumt =P Vad gör 50 kronor till i den summan?
Svar på tråden tradera tvist hjälp!!