• naddie

tradera tvist hjälp!!

jag har ett dilemma!

jag skickade iväg en Odd molly klänning i förra veckan till ett vinnande bud på 900 kr.. köparen satte in pengarna direkt och inga problem.

nu fick jag ett mejl att paketet har gått i sönder under frakten och att klänningen inte ligger i paketet dvs. hon vill ha sina pengar tillbaka!

Hur gör jag nu?

jag känner inte ett dugg för att betala henne dom 900 kronorna och jag får stå utan ett öre!

Hur ska jag gå till väga?

• Svar på tråden tradera tvist hjälp!!
  • 86TiAn82

Kan inflika att dom gröna paketen inte är speciellt hållbara (fick ett paket här om dagen så jag test rev lite i det och det gick sönder utan större ansträngning)

• sammajag
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2010-05-11 22:33:45 följande:
    Alltså det är ju inte troligt någonstans att posten levererat ett SÖNDRIGT TOMT paket till en kund utan att ringa på o tala med kunden och rett ut situationen med henne.
    Posten ringer inte och berättar att ett paket har gått sönder. De slängs massor av saker som har åkt ut i hanteringen.
  • Superbia

Jag brukar skriva i mina annonser att jag inte kan ansvara för postens hantering, för det kan man ju inte så länge man paketerar så bra man kan. Man tar alltid en risk när man handlar över Internet, saker kan komma bort. Nej, jag hade inte betalat tillbaka. Det är tråkigt med negativa omdömen, men man kan åtminstone kommentera det så att andra som läser det förstår vad det handlar om. Har köparen negativa omdömen på sig? Hon kanske har försökt luras förr?

Morten & Vidar 091029
  • Nala

Det är tyvärr ditt ansvar enligt Köplagen. För att ansvaret skall övergå på Posten måste du kunna bevisa att du har postat varan, om du skickar det som vanligt brev så kan du ju tyvärr inte det. Om man skickar som REK eller med tex Schenker så får man ju kvitto på att man har lämnat in det och det är en annan sak.

Det är jättemånga som skriver att de inte tar ansvar för saker som kommer bort på Posten men det är fel, man kan inte friskriva sig från ansvar om man inte kan bevisa att man har skickat varan.

Det är jättesurt men du får nog bita i det sura äpplet och höra med henne om någon lösning. Jag har också sålt tex Odd Molly och jag tar hellre kostnaden på 50 kr för REK själv så att jag har ryggen fri, det går ju aldrig att bevisa vad som hänt på vägen.....

• stor grön drake
    Nala skrev 2010-05-12 07:08:57 följande:
    Det är tyvärr ditt ansvar enligt Köplagen. För att ansvaret skall övergå på Posten måste du kunna bevisa att du har postat varan, om du skickar det som vanligt brev så kan du ju tyvärr inte det. Om man skickar som REK eller med tex Schenker så får man ju kvitto på att man har lämnat in det och det är en annan sak. Det är jättemånga som skriver att de inte tar ansvar för saker som kommer bort på Posten men det är fel, man kan inte friskriva sig från ansvar om man inte kan bevisa att man har skickat varan. Det är jättesurt men du får nog bita i det sura äpplet och höra med henne om någon lösning. Jag har också sålt tex Odd Molly och jag tar hellre kostnaden på 50 kr för REK själv så att jag har ryggen fri, det går ju aldrig att bevisa vad som hänt på vägen.....
    Men det bevisar bara att hon postat kuvertet, inte innehållet, och kuvertet kom ju fram.

Dessutom ska posten, om förpakningen gått sönder under deras transport, lägga förpackning samt eventuellt innehåll som direkt kan relateras dit (tex, halva kavr i förpackningen) i ett nytt kuvert/plastpåse, märka det med försändelsen skadad och skicka det till mottagaren.
    Tycker detta låter konstigt... Får mycket returnerade prudukter i mitt arbete (från nsvenska posten) och trasiga förpackningar är ALLTID märkta och i plastpåse, även de tomma...
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Astarte
    Nala skrev 2010-05-12 07:08:57 följande:
    Det är tyvärr ditt ansvar enligt Köplagen. För att ansvaret skall övergå på Posten måste du kunna bevisa att du har postat varan, om du skickar det som vanligt brev så kan du ju tyvärr inte det. Om man skickar som REK eller med tex Schenker så får man ju kvitto på att man har lämnat in det och det är en annan sak. Det är jättemånga som skriver att de inte tar ansvar för saker som kommer bort på Posten men det är fel, man kan inte friskriva sig från ansvar om man inte kan bevisa att man har skickat varan. Det är jättesurt men du får nog bita i det sura äpplet och höra med henne om någon lösning. Jag har också sålt tex Odd Molly och jag tar hellre kostnaden på 50 kr för REK själv så att jag har ryggen fri, det går ju aldrig att bevisa vad som hänt på vägen.....
    Ja, visst är det så? Jag tänkte på det inatt och det var ju det där med bevisbördan det gick an på. Köparen kan bevisa att den fullföljt sin del av avtalet i och med att personen betalat (förutsatt att det är gjort till konto), men säljaren kan inte bevisa att han eller hon fullgjort sin del. Avtalet har därför inte fullgjorts och ingen av parterna är då skyldig att fullfölja sin del = köparen behöver inte betala.

I det här fallet vet vi ju att TS skickat varan, men inte om den packats väl. Det bästa är nog, som skrivits, att kontakta posten och höra hur de gör med trasiga paket.

TS - skrev du ansändare på brevet?
  • Maggimou

Jag har också mottagit ett tomt trasigt kuvert från posten. Men då hade posten lagt det i en plastpåse och skrivit ett brev att jag skulle kontakta dem.

Ingen postnisse delar ut ett halvt, tomt kuvert.

Bullshit. Hon blev väl kanske besviken på klänningen och vill försöka med dig. Va e ett fjuttit omdöme på tradera? Bara att kommentera tillbaka.

Stå på dig. :)

• Glenda Glad

Jag har fått ett kuvert som var trasigt utan innehåll från en traderasäljare.

I mitt fall var grejen borta och säljaren hade gjort varit alldeles för snål med tejpen och det var ett tunt kuvert för två ganska tunga saker, så att en av  de två grejor hade åkt ut.
    Självklart började säljare med att det inte var hennes ansvar när hon lagt paketet på lådan men någon måtta får det vara. Det var ju ett kuvert som inte klarade innehållet. Hon betalade tillbaka till mig för den saknade grejen.

• x karin76
    naddie skrev 2010-05-11 14:36:24 följande:
    jag har ett dilemma!jag skickade iväg en Odd molly klänning i förra veckan till ett vinnande bud på 900 kr.. köparen satte in pengarna direkt och inga problem.nu fick jag ett mejl att paketet har gått i sönder under frakten och att klänningen inte ligger i paketet dvs. hon vill ha sina pengar tillbaka!Hur gör jag nu?jag känner inte ett dugg för att betala henne dom 900 kronorna och jag får stå utan ett öre!Hur ska jag gå till väga?
    Hur hade du packat? I plastpåsepaket eller enbart i papper? I vadderat? I vad? Känner du själv att det finns en liten chans att paketet kan ha gått sönder vid "vanlig hantering"?

Hur ser köparens omdömen ut? Enbart positiva? Finns några omdömen där det omnämns "paket försvunnit i posten.."?

Allt sånt får man ju beakta när man ska bestämma vad man ska göra. Tror som övriga att posten delar inte ut tomma trasiga paket utan vidare.

Om du vet att du packat helt okej så drar hon troligtvis en vals.. Skulle absolut inte betala henne några pengar såvida jag inte vetat med mig att jag av någon anledning packat urkasst (t ex i presentpapper + tejp, eller i ett vanligt A4-kuvert) och felet därmed är mitt (säljaren ska packa ordentligt!).
    ★ Jack 2007 ★ Cleo 2009 ★ www.tradera.com/auktioner/x_karin
Svar på tråden tradera tvist hjälp!!