Nala skrev 2010-05-12 07:08:57 följande:
Det är tyvärr ditt ansvar enligt Köplagen. För att ansvaret skall övergå på Posten måste du kunna bevisa att du har postat varan, om du skickar det som vanligt brev så kan du ju tyvärr inte det. Om man skickar som REK eller med tex Schenker så får man ju kvitto på att man har lämnat in det och det är en annan sak. Det är jättemånga som skriver att de inte tar ansvar för saker som kommer bort på Posten men det är fel, man kan inte friskriva sig från ansvar om man inte kan bevisa att man har skickat varan. Det är jättesurt men du får nog bita i det sura äpplet och höra med henne om någon lösning. Jag har också sålt tex Odd Molly och jag tar hellre kostnaden på 50 kr för REK själv så att jag har ryggen fri, det går ju aldrig att bevisa vad som hänt på vägen.....
Men det bevisar bara att hon postat kuvertet, inte innehållet, och kuvertet kom ju fram.
Dessutom ska posten, om förpakningen gått sönder under deras transport, lägga förpackning samt eventuellt innehåll som direkt kan relateras dit (tex, halva kavr i förpackningen) i ett nytt kuvert/plastpåse, märka det med försändelsen skadad och skicka det till mottagaren.
Tycker detta låter konstigt... Får mycket returnerade prudukter i mitt arbete (från nsvenska posten) och trasiga förpackningar är ALLTID märkta och i plastpåse, även de tomma...