• naddie

tradera tvist hjälp!!

jag har ett dilemma!

jag skickade iväg en Odd molly klänning i förra veckan till ett vinnande bud på 900 kr.. köparen satte in pengarna direkt och inga problem.

nu fick jag ett mejl att paketet har gått i sönder under frakten och att klänningen inte ligger i paketet dvs. hon vill ha sina pengar tillbaka!

Hur gör jag nu?

jag känner inte ett dugg för att betala henne dom 900 kronorna och jag får stå utan ett öre!

Hur ska jag gå till väga?

• Svar på tråden tradera tvist hjälp!!
  • Elenas hasselbackspotatis 86

Alltså det är ju inte troligt någonstans att posten levererat ett SÖNDRIGT TOMT paket till en kund utan att ringa på o tala med kunden och rett ut situationen med henne.

• izmra

Jag hade inte gett pengarna tillbaka, det är inte ditt ansvar längre när du lämnat det ifrån dig :)

• Tindrisen03
    Astarte skrev 2010-05-11 22:33:01 följande:
    Är du helt säker? Jag vet att många skriver om att de inte tar ansvar för postens slarv, men jag fick ganska nyligen lära mig att sådana kommentarer är slöseri med radutrymme. Det är alltid säljaren som har ansvar för paketet tills det når köparen. Nu kommer jag ju självklart inte ihåg paragraf och så (bara för att jag behöver det, såklart).Som jag lärt mig räknas ett köp som avslutat i och med att varan bytt ägare, och det gör den när den når mottagaren. Inte när den läggs i en brevlåda någonstans i världen. Köpet är inte fullgjort och köparen har rätt att få pengarna tillbaka, men jag kan ha fel. . . det har jag haft förrut. . . en gång.
    Detta gäller väl inte om det är mellan två privatpersoner= köplagen. den kan man frånskriva sig från. Däremor om det är mellan ett ftg och en privatperson så gäller konsumentköplagen vilken man ej kan frånskriva sig ifrån gm att skriva att man frånsäger sig ansvaret för problem med frakt ex
    ♥♥ Tindra & Nova ♥♥
  • MaNiMi

Be köparen reklamera till posten! De undersöker då vad som kan ha hänt..det kanske finns någon klänning som ligger och skrotar någonstans som de inte vet vilket brev den ramlat ut ur.
    Jag fick ett paket som det stod att posten tyvärr hade haft sönder och att jag skulle höra av mig om det saknades något..å det gjorde jag då det var ett modem och sladden fattades..den fanns ihop med ett gäng andra sladdar så de skickade några till mig så fick jag testa vilken som passade och skicka tbx resten (kunde ju inte beskriva sladdens utseende riktigt heller)

Ok att rek kanske blir dyrt att skicka, men ibland kan det löna sig att skicka billigaste paketet..då finns iaf ett kollinr så att det går att följa och den som får paketet måste kvittera ut det på posten och då kan man ju kräva att de vittnar om att det är trasigt vid uthämtning isf.

men som sagt, det är mottagarens sak att reklamera det hela! sen kan ju du också ringa och kolla om någon vet något. Tex på utlämningsstället om det var ett skrymmande brev..

• Astarte
    Tindrisen03 skrev 2010-05-11 22:52:27 följande:
    Detta gäller väl inte om det är mellan två privatpersoner= köplagen. den kan man frånskriva sig från. Däremor om det är mellan ett ftg och en privatperson så gäller konsumentköplagen vilken man ej kan frånskriva sig ifrån gm att skriva att man frånsäger sig ansvaret för problem med frakt ex
    Ja. . .jo. . .det är sant, fast det fallet jag hörde om var just tradera. Men som sagt, det kan ha varit något specialfall. Det handlade om avtal och när ett avtal anses avslutat.
  • MaNiMi
    puss skrev 2010-05-11 14:43:10 följande:
    alla ni som säger att det är postens ansvar, på vilket vis tar posten det ansvaret? dom ba ok, det är vårt fel, här får du ersättning, eller?
    Posten skyller oftast på dåligt emballage, men det händer att de pajjar grejer också å då ger ersättning om man kan visa upp vad som hänt..men man får aldrig för priset för varan utan är någon summa beroende på vikten på paketet..
    Alltså får du mer i ersättning om du skickar en värdelös sten än om du skickar en dyr klänning. Därför rek-grejset finns..för då får man ju värdet försäkrat ist.
    Skickar mkt saker med posten inom jobbet och har haft mina duster med dem..
  • Qarrolajm

hade inte gett pengarna tillbaka.. 

• lurv

Vet inte om någon redan skrivit det men de 2 gånger som jag som säljare har drabbats av att försändelser har gått sönder i sorteringsmaskinerna så har JAG fått tillbaka de trasiga försändelserna. Sedan har jag fått ringa till ett ställe uppe i Kiruna och beskriva vad som varit i försändelsen och eftersom det har varit auktioner med bild så har jag kunnat hänvisa till dom. Båda gångerna så har jag fått tillbaka innehållet, kanske har jag haft tur. Detta har gjort att jag har kunnat skicka det igen till köparen och jag har då bifogat brevet från posten så de ser varför försändelsen är sen.

• Linduccia

Ett paket är sändarens ansvar tills det når mottagaren.

Posten kan heller inte söka på paketet till ngn reda om det inte är skickat med rek, utan den koden så kan de inte göra en sökning som kan tas seriöst.

96% av alla paket/brev når mottagaren inom Sverige, om ni inte avtalat rek post och du kan få ngt slags bevis från köparen att hon inte mottagit klänningen så borde det mest rättvisa vara att du betalar tillbaka halva köpsumman.

Man lär så länge man lever, även om detta är skitsurt nu så kommer du ALDRIG att skicka ngt värdefullt utana tt det är rekommenderat.

Lycka till!

Svar på tråden tradera tvist hjälp!!