• naddie

tradera tvist hjälp!!

jag har ett dilemma!

jag skickade iväg en Odd molly klänning i förra veckan till ett vinnande bud på 900 kr.. köparen satte in pengarna direkt och inga problem.

nu fick jag ett mejl att paketet har gått i sönder under frakten och att klänningen inte ligger i paketet dvs. hon vill ha sina pengar tillbaka!

Hur gör jag nu?

jag känner inte ett dugg för att betala henne dom 900 kronorna och jag får stå utan ett öre!

Hur ska jag gå till väga?

• Svar på tråden tradera tvist hjälp!!
  • Stormorsan

Oavsett om hon fick det direkt i brevlådan eller fick hämta ut på postombud så borde ju brevbäraren/personalen reagera och inte lämna ett trasigt tomt kuvert.

Ring posten och fråga hur de hanterar sådana ärenden.

Du kan även ringa brevärarexpeditionen/postombudet på hennes ort och fråga. 

• rednose

Jag brukar alltid skicka REK, inget annat och köparen betalar ALLTID frakten.

Skriver oxå i mina annonser att jag frånsäger mig allt ansvar från det att jag postat. Jag har ju då kvitto på att jag postat så jag har kött på benen.
    Lider med dig dock, det är skitjobbigt sånt där men du har inte nån skyldighet att betala tillbaka. Hon skulle bett om REK då du inte erbjöd det. HON skulle varit mer försiktig i sitt internetköpande. 
    Tycker jag. :)
  • Teskedsmamman

Jag hade inte betalat tillbaka pengar utan tagit kontakt med posten och utrett om de verkligen levererar tomma kuvert och hur ni ska lösa det här. Posten är inte helt ansvarslösa i sådan här frågor.

Däremot har jag varit med om köpare som har hittat på än det ena och än det andra och när man som säljare sedan ber om fotobevis så har de alltid backat.... Så jag har lite tilltro till en del köpare tyvärr.

3 killar & pojke v27 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Xgirl83
    mausi2008 skrev 2010-05-11 14:58:41 följande:
    Hej Naddie, om hon ger dig ett negativt omdöme och du ger henne ett negativt omdöme tillbaka kan du ansöka om att ta bort omdömen hos Tradera! Upptäckte nyligen den funktionen: Krav är att både köpare och säljare har satt ett omdöme.
    Negativa omdömen kan väl bara tas bort om köpare och säljare gemensamt beslutar det?

TS: Det brukar ju vara så på Tradera att det är köparen som får ansvara för att be om REK om de är rädda att försändelsen inte ska komma fram. Så jag tycker inte du har gjort nåt fel om du har packat det ordentligt (vilket du verkar ha gjort). Hon får bita i det sura äpplet helt enkelt. Och riva sönder ett kuvert och sen ta kort på det kan ju vem som helst göra så det bevisar ju ingenting.
    Lilla S 071116 och kommande nytillskottet BF 100509
  • missteddy

har hon redan fått redan på att paketet var söndet? när jag fick en trasigt paket hade det varit först i kiuna på något ställe som posten samlar alla såna paket sedan fick jag brevet från dem detta tog någon vecka. fick sedan skriva på ett paper vad brevet innehöll och skicka till posten

• Argo
    naddie skrev 2010-05-11 15:00:08 följande:
    vilken bra ide! så tror jag att jag kommer gå tillväga..men å andra sidan tänk om det verkligen är sant? jag är ju inte speciellt sugen på att betala tillbaka pengarna till henne så jag står på noll.. eller ju tillockmed minus då jag ska betala för att ha satt ut auktionen med!usch vad jobbigt detta blev :(
    Finns det någon anledning att tro att det inte är sant? Paket har kommit bort eller gått sönder för mig med. Sådant händer.

Dätremot anser jag, även om jag i princip bara är köpare, att när du lagt brevet på lådan är inte ansvaret ditt längre. Finns det någon säljare på Tradera som inte skriver nåt i stil med: "Jag tar inte ansvar för postens hantering"?

Så i princip anser jag att förlusten är köparens. Å andra sidan har säljaren (när det hänt mig) erbjudit att betala en del av förlusten. Men det är bara som en snygg gest och inte för att han/hon måste.

Och å tredje sidan köper jag inte saker och får dem skickade med vanlig post om jag inte har råd att förlora dem under transporten så jag bråkar inte om sådana pengar.
  • Argo

Kan ju också lägga till att de gånger jag har sålt någonting värdefullt så har jag, som säljare, skrivit redan i annonsen att jag kommer att skicka det som rek.

Då slipper jag problemet med att skicka någonting för flera tusen kronor och så hör säljaren av sig och säger att det inte kommit fram.

Du kan ju sätta samma krav i din nästa annons. Rek är ju 50 kronor. köper man en klänning för 900 så har man råd med 50 kronor extra för rek på frakten.

• Stinky

Kunden ska vända sig till Posten och göra en reklamation. Du behöver inte kompensera hennes förlust. Hon har ett val att be om REK-brev, och har hon inte bett om det, så är du heller inte ersättningsskyldig.

• Annix 1

Varför inte skicka rek?! Som säljare hade jag inte velat ha den konflikten. Så ta det säkra före det osäkra.

Om du ringer Postens kundtjänst, så kan de iaf göra en sökning på klänningen.
  • Astarte
    Stinky skrev 2010-05-11 22:20:33 följande:
    Kunden ska vända sig till Posten och göra en reklamation. Du behöver inte kompensera hennes förlust. Hon har ett val att be om REK-brev, och har hon inte bett om det, så är du heller inte ersättningsskyldig.
    Är du helt säker? Jag vet att många skriver om att de inte tar ansvar för postens slarv, men jag fick ganska nyligen lära mig att sådana kommentarer är slöseri med radutrymme. Det är alltid säljaren som har ansvar för paketet tills det når köparen. Nu kommer jag ju självklart inte ihåg paragraf och så (bara för att jag behöver det, såklart).

Som jag lärt mig räknas ett köp som avslutat i och med att varan bytt ägare, och det gör den när den når mottagaren. Inte när den läggs i en brevlåda någonstans i världen. Köpet är inte fullgjort och köparen har rätt att få pengarna tillbaka, men jag kan ha fel. . . det har jag haft förrut. . . en gång.
Svar på tråden tradera tvist hjälp!!