• naddie

tradera tvist hjälp!!

jag har ett dilemma!

jag skickade iväg en Odd molly klänning i förra veckan till ett vinnande bud på 900 kr.. köparen satte in pengarna direkt och inga problem.

nu fick jag ett mejl att paketet har gått i sönder under frakten och att klänningen inte ligger i paketet dvs. hon vill ha sina pengar tillbaka!

Hur gör jag nu?

jag känner inte ett dugg för att betala henne dom 900 kronorna och jag får stå utan ett öre!

Hur ska jag gå till väga?

• Svar på tråden tradera tvist hjälp!!
  • stockrosen
    Ari Gold skrev 2010-05-13 19:51:10 följande:
    Jag undrar också vart io landet man bor om det varken finns DHL eller Schenker men däremot ett ställe där man kan lämna in rek. Det brukar ju vara på samma platser, nämligen. I vår stad kan man för övrigt inte heller skicka stora brev från vanliga postlådor längre. Förr kunde man det (stora öppningar i lådorna) och då var det lite närmre för mig att skicka med posten. Men nu måste man lämna in alla saker som inte är tunna brev över disk så då är det bara krångligare. De har satt igen alla stora inkast = värdelöst!
    Om det vore så väl!
    Hos oss är det ICA som sköter posten  men varken DHL eller shenker. Tyvärr!!!! Annars hade jag helt klart använt mig av dem!
  • Stinky
    Ari Gold skrev 2010-05-13 19:51:10 följande:
    Jag undrar också vart io landet man bor om det varken finns DHL eller Schenker men däremot ett ställe där man kan lämna in rek. Det brukar ju vara på samma platser, nämligen.  
    Då kan jag meddela dig att inte ens här i Sthlm finns allt samlat under en och samma tak. Posten har inte per automatik samma utlämningställen som DHL och Schenker. Så ditt antagande är faktiskt helt fel.
  • liv10

de där vadderade kuverten går inte sönder så att innehållet ramlar ut. helt omöjligt.

hon ljuger sig blå.

vi skickar flera hundra paket i månaden och ALDRIG har ett paket gått sönder så innehållet ramlat ut.... däremot har paket försvunnit nån gång- men gått sönder- nej.

jag skulle pressa henne- har hon hämtat ut det? fått det i brevlådan? har hon fått det i brevlådan skulle jag helt sonika ringa hennes postkontor och fråga hur de gör med ett såpass trasigt kuvert- de kommer nog säga att de ej delar ut dem. en gång försökte en kund säga precis sådär till oss- och jag fick tom prata med brevbäraren ifråga (de tar ju allvarligt på sånt eftersom det kan tolkas som att de faktiskt anklagas för att tagit innehållet). Så stå på dig, pressa henne på mer info och ring Posten!

• liv10

P.S. påpeka också att det trasiga kuvertet måste hon ju ta med Posten eftersom det kan vara fråga om stöld. Hon måste ju göra en reklamation! Självklart kan inte du som säljare ersätta henne när du skickat i ett såpass bra emballage utan den disussionen måste hon ta med Posten.
    var kort och saklig. låt henne inte tjafsa mer.
    ring Posten och hör vad de säger också.

• Stor mamma

Jag har fått ett trasigt tomt grönt kuvert två gånger, så det händer.

Posten betalade inte ett smack

Detta kan hända- kolla köparens omdömmen. Hr ärlig är hon kan man ju få ett hum om där.

Hon kan ju polisanmäla för att blivit lurad på varan- tråkigt men sant

Kan du inte komma överrens med henne om kanske halva summan.

Jag hade iof betalt tillbaka för hon betalade för något hon inte fick. Du kanske skall när du säljer allt över kanske 200 kr skriva att det skall skickas rekommenderat.

Detta är dock inte säkert heller

Den som skickade till mig stavade fel i mitt namn och jag höll inte på få ut mitt paket med mitt körkort. Nu hade jag tur och han som kännt mig sen 20 år tillbaka jobbade just den dagen och jag fick mitt paket.

Så allt är ju osäkert men det får man ju ta när man handlar via post så här.

• Stor mamma
    x karin76 skrev 2010-05-13 09:45:28 följande:
    Jag vet, det enda jag skrev i mitt inlägg var att "rek kostar numera 53 och inte 50", resten var ett citat från en annan och inte skrivet av mig.Citatfunktionen verkar ha buggat ur totalt, hela tråden ser knasig ut på de sista inläggen (eller är det bara för mig?)
    Jag betalade för en månad sedan 50 kr för rekommenderat, inte 53
  • Bedan
    Stor mamma skrev 2010-05-14 07:46:14 följande:
    Jag har fått ett trasigt tomt grönt kuvert två gånger, så det händer. Posten betalade inte ett smack Detta kan hända- kolla köparens omdömmen. Hr ärlig är hon kan man ju få ett hum om där. Hon kan ju polisanmäla för att blivit lurad på varan- tråkigt men sant Kan du inte komma överrens med henne om kanske halva summan. Jag hade iof betalt tillbaka för hon betalade för något hon inte fick. Du kanske skall när du säljer allt över kanske 200 kr skriva att det skall skickas rekommenderat. Detta är dock inte säkert heller Den som skickade till mig stavade fel i mitt namn och jag höll inte på få ut mitt paket med mitt körkort. Nu hade jag tur och han som kännt mig sen 20 år tillbaka jobbade just den dagen och jag fick mitt paket. Så allt är ju osäkert men det får man ju ta när man handlar via post så här.
    Visst kan hon anmäla att hon blivit lurad på varan, men finns det inga bevis kommer det ju inte hända så mycket med den anmäla.
  • Stor mamma
    Bedan skrev 2010-05-14 08:12:17 följande:
    Visst kan hon anmäla att hon blivit lurad på varan, men finns det inga bevis kommer det ju inte hända så mycket med den anmäla.
    Nej det gör det inte mer än att hon får det i sitt register att hon har haft en anmälan
  • Bedan
    Stor mamma skrev 2010-05-14 08:26:26 följande:
    Nej det gör det inte mer än att hon får det i sitt register att hon har haft en anmälan
    Hade jag varit TS hade jag inte känt att 900 spänn hade varit värt att lägga ut för att slippa anmälan för ett brott jag är oskyldig till.
  • Lingonflickan
    Stor mamma skrev 2010-05-14 07:47:29 följande:
    Jag betalade för en månad sedan 50 kr för rekommenderat, inte 53
    Det är höjt till 53 kr. Grattis! Vilken tur du hade.
    Posten bara höjer och hjöjer hela tiden. Fy!
    Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
Svar på tråden tradera tvist hjälp!!