• naddie

tradera tvist hjälp!!

jag har ett dilemma!

jag skickade iväg en Odd molly klänning i förra veckan till ett vinnande bud på 900 kr.. köparen satte in pengarna direkt och inga problem.

nu fick jag ett mejl att paketet har gått i sönder under frakten och att klänningen inte ligger i paketet dvs. hon vill ha sina pengar tillbaka!

Hur gör jag nu?

jag känner inte ett dugg för att betala henne dom 900 kronorna och jag får stå utan ett öre!

Hur ska jag gå till väga?

• Svar på tråden tradera tvist hjälp!!
  • naddie
    Hallonbarn skrev 2010-05-11 14:56:22 följande:
    Ett sånt vadderat paket, e inte dom rätt starka?! De är ju gjorda för ömtåliga grejjer.
    min tanke med! :/
  • jaghopparhögt

Be henne kontakta posten först och göra an polisanmälan. Sen kan du säga att du möjligtvis betalar tillbaka pengarna om du får se en kopia på polisanmälan. Det gör nog att hon mjuknar lite. För jag tror inte folk vill gå och polisanmäla något de själva hittat på.

• mausi2008
    naddie skrev 2010-05-11 14:52:03 följande:
    Yes! ett tomt paket som är isönder.. hemskt om det är sant men man ska nog inte lita för mycket på folk.. säkert många som tjänar extrapengar på sånt här!
    Hej Naddie,

om hon ger dig ett negativt omdöme och du ger henne ett negativt omdöme tillbaka kan du ansöka om att ta bort omdömen hos Tradera! Upptäckte nyligen den funktionen:
    Krav är att både köpare och säljare har satt ett omdöme.
    Jag anser inte heller att du på något sätt är ansvarigt för att paketet gick sönder. Du verkar ha postat klänningen på ett rimligt sätt- i ett vadderat kuvert och inte tex i en plastpåse eller liknande. Hon hade kunnat be dig om att skicka med DHL/Schenker eller postpaket REK. Du tar inget ansvar, du HAR postat klänningen efter att betalningen har kommit in, detta var din skyldighet. Resten är otur.
  • naddie
    jaghopparhögt skrev 2010-05-11 14:58:21 följande:
    Be henne kontakta posten först och göra an polisanmälan. Sen kan du säga att du möjligtvis betalar tillbaka pengarna om du får se en kopia på polisanmälan. Det gör nog att hon mjuknar lite. För jag tror inte folk vill gå och polisanmäla något de själva hittat på.
    vilken bra ide! så tror jag att jag kommer gå tillväga..

men å andra sidan tänk om det verkligen är sant? jag är ju inte speciellt sugen på att betala tillbaka pengarna till henne så jag står på noll.. eller ju tillockmed minus då jag ska betala för att ha satt ut auktionen med!

usch vad jobbigt detta blev :(
  • jaghopparhögt
    naddie skrev 2010-05-11 15:00:08 följande:
    vilken bra ide! så tror jag att jag kommer gå tillväga.. men å andra sidan tänk om det verkligen är sant? jag är ju inte speciellt sugen på att betala tillbaka pengarna till henne så jag står på noll.. eller ju tillockmed minus då jag ska betala för att ha satt ut auktionen med! usch vad jobbigt detta blev :(
    Nej det ska du inte behöva göra, det är inte ditt fel utan postens.
  • skorpionen80
    längtan09 skrev 2010-05-11 14:46:18 följande:
    Posten tar inget ansvar, så det är dumt att säga att det är postens ansvar. Däremot så menar, i alla fall jag, att säljaren inte ansvarar för postens behandling. Posten tar enbart ansvar då man skickar som paket eller med rek.
    Fast hon skickade väl som paket? Liiite dumt att skicka något för 900kr utan någon som helst försäkring.
  • naddie
    skorpionen80 skrev 2010-05-11 15:01:57 följande:
    Fast hon skickade väl som paket? Liiite dumt att skicka något för 900kr utan någon som helst försäkring.
    men det var ju köparen som stod för frakten alltså hade HON kunnat välja att jag skulle skicka det REK? jag skickade ju inte förrens jag fått mina pengar.
  • Lördagkväll

Jag har varit med om att postens gröna kuvert har varit sönder när jag har fått något skickat till mig.. Så det kan hända.. Däremot har mina saker alltid funnits kvar i paketet.. Så man ska nog inte förlita sig allt för mycket på dom kuverten..

• Hannah76
    skorpionen80 skrev 2010-05-11 15:01:57 följande:
    Fast det är ju upp till köparen att be och sen betala för rek.
  • skorpionen80
    naddie skrev 2010-05-11 15:04:24 följande:
    men det var ju köparen som stod för frakten alltså hade HON kunnat välja att jag skulle skicka det REK? jag skickade ju inte förrens jag fått mina pengar.
    Ja, fast jag brukar ju alltid skriva i mailet att portot kostar xxkr, vill de att jag skickar som paket blir det dyrare. Och ja, hon borde också skickat. Och ja, man litar ju på att postens kuvert håller. Jag hade definitivt klagat hos dem!!
Svar på tråden tradera tvist hjälp!!