• naddie

tradera tvist hjälp!!

jag har ett dilemma!

jag skickade iväg en Odd molly klänning i förra veckan till ett vinnande bud på 900 kr.. köparen satte in pengarna direkt och inga problem.

nu fick jag ett mejl att paketet har gått i sönder under frakten och att klänningen inte ligger i paketet dvs. hon vill ha sina pengar tillbaka!

Hur gör jag nu?

jag känner inte ett dugg för att betala henne dom 900 kronorna och jag får stå utan ett öre!

Hur ska jag gå till väga?

• Svar på tråden tradera tvist hjälp!!
  • Astarte
    CherrySkull skrev 2010-05-12 19:07:05 följande:
    Betala verkligen inte tillbaka pengarna, alla som köper på tradera vet mycket väl att säljaren inte står för postens hantering. Och om man vill vara säker på att varan kommer fram får man ju be om det själv tex vad den ska skickas i och rek mm. Hon försöker säkerligen blåsa dej, ge negativ innan hon ger dej! Låter hårt men dom flesta som gör sådär lämnar oftast "fina negativa omdömen" tex bedragare mm. Och den stämpeln vill man ju inte ha..www.ettoettblirtre.blogspot.com/
    Nej, "alla på Tradera" vet verkligen inte det. Däremot är det många som tror att det är så.
  • Lavish

Problemet är ju att 1. Hon kanske ljuger? Hur kan du veta säkert att klänningen inte kommit fram? och 2. Du har ju inte heller klänningen. Varför är det du som ska stå för hela förlusten? Isf borde hon åtminstone kräva 450 kr så att ni kan dela förlusten.

• x karin76
    Argo skrev 2010-05-11 21:23:34 följande:
    Kan ju också lägga till att de gånger jag har sålt någonting värdefullt så har jag, som säljare, skrivit redan i annonsen att jag kommer att skicka det som rek.Då slipper jag problemet med att skicka någonting för flera tusen kronor och så hör säljaren av sig och säger att det inte kommit fram.Du kan ju sätta samma krav i din nästa annons. Rek är ju 50 kronor. köper man en klänning för 900 så har man råd med 50 kronor extra för rek på frakten.
    Kostar 53 kr numera.
    ★ Jack 2007 ★ Cleo 2009 ★ www.tradera.com/auktioner/x_karin
  • Ari Gold
    x karin76 skrev 2010-05-12 21:05:37 följande:
    Kostar 53 kr numera.
    Men varför betala extra på ett redan dyrt porto?

Man kan ju skicka samma vara med DHL eller Schenker för mindre än vad posten tar för ett vanligt "stort brev". Hos dhl och schenker är paketet spårbart hela vägen med id-nr och man kan tydligt bevisa när/vart det lämnats in och när/vart det hämtats ut. Kommer någonring bort ersätts det av fraktföretaget.

Detta är alltså ingen tilläggstjänst motsvarande rek. brev utan ingår som standard för en portokostnad som oftast är betydligt lägre än postens.
  • stockrosen
    Ari Gold skrev 2010-05-12 21:13:58 följande:
    Men varför betala extra på ett redan dyrt porto? Man kan ju skicka samma vara med DHL eller Schenker för mindre än vad posten tar för ett vanligt "stort brev". Hos dhl och schenker är paketet spårbart hela vägen med id-nr och man kan tydligt bevisa när/vart det lämnats in och när/vart det hämtats ut. Kommer någonring bort ersätts det av fraktföretaget. Detta är alltså ingen tilläggstjänst motsvarande rek. brev utan ingår som standard för en portokostnad som oftast är betydligt lägre än postens.
    Men alla har inte en enkel tillgång till vare sig DHL eller Schenker.
  • ludentass

Eftersom du gjort vad du ska och skickat klänningen har du ingen skyldighet att ersätta köparen, det är helt och hållet postens ansvar!

• enlitenbitkaka
    stockrosen skrev 2010-05-12 22:35:49 följande:
    Men alla har inte en enkel tillgång till vare sig DHL eller Schenker.
    Inte? Bor förvisso i GBG men kommer från en liten håla i urskogen och till och med där kan man skicka med DHL
  • x karin76
    Ari Gold skrev 2010-05-12 21:13:58 följande:
    Kostar 53 kr numera. Men varför betala extra på ett redan dyrt porto?Man kan ju skicka samma vara med DHL eller Schenker för mindre än vad posten tar för ett vanligt "stort brev". Hos dhl och schenker är paketet spårbart hela vägen med id-nr och man kan tydligt bevisa när/vart det lämnats in och när/vart det hämtats ut. Kommer någonring bort ersätts det av fraktföretaget.Detta är alltså ingen tilläggstjänst motsvarande rek. brev utan ingår som standard för en portokostnad som oftast är betydligt lägre än postens.
    Jag vet, det enda jag skrev i mitt inlägg var att "rek kostar numera 53 och inte 50", resten var ett citat från en annan och inte skrivet av mig.

Citatfunktionen verkar ha buggat ur totalt, hela tråden ser knasig ut på de sista inläggen (eller är det bara för mig?)
    ★ Jack 2007 ★ Cleo 2009 ★ www.tradera.com/auktioner/x_karin
  • stockrosen
    enlitenbitkaka skrev 2010-05-13 09:13:02 följande:
    Inte? Bor förvisso i GBG men kommer från en liten håla i urskogen och till och med där kan man skicka med DHL
    Då skulle jag få köra 20 km extra och jag har varken tid eller lust att lägga ut de pengarna på bensin.
  • Ari Gold

Jag undrar också vart io landet man bor om det varken finns DHL eller Schenker men däremot ett ställe där man kan lämna in rek. Det brukar ju vara på samma platser, nämligen.

I vår stad kan man för övrigt inte heller skicka stora brev från vanliga postlådor längre. Förr kunde man det (stora öppningar i lådorna) och då var det lite närmre för mig att skicka med posten. Men nu måste man lämna in alla saker som inte är tunna brev över disk så då är det bara krångligare. De har satt igen alla stora inkast = värdelöst!

Svar på tråden tradera tvist hjälp!!