• naddie

tradera tvist hjälp!!

jag har ett dilemma!

jag skickade iväg en Odd molly klänning i förra veckan till ett vinnande bud på 900 kr.. köparen satte in pengarna direkt och inga problem.

nu fick jag ett mejl att paketet har gått i sönder under frakten och att klänningen inte ligger i paketet dvs. hon vill ha sina pengar tillbaka!

Hur gör jag nu?

jag känner inte ett dugg för att betala henne dom 900 kronorna och jag får stå utan ett öre!

Hur ska jag gå till väga?

• Svar på tråden tradera tvist hjälp!!
  • MiIou

Posten skulle mest troligt ha reagerat på att paketet var trasigt, om det dessutom var tomt så hade de kontaktat addressaten (skickat med en lapp om detta med paketet). Posten är annars väldigt duktiga på att utreda brev som saknar adressat eller som i det här fallet, om något ramlat ut ur paketet. Då borde det rimligtvis ha skett på någon av postterminalerna och det säger sig självt att de hade reagerat om det låg en klänning löst bland paketen.

Så nej, tjejer försöker mest troligt blåsa dig.

/hälsningar en fd brevbärare som är sambo till en fd brevbärare vars far är brevbärare....

• Lingonflickan

Be henne fota det trasiga kuvertet och maila en bild till dig. Sen är det ju som sagts inte du som ansvarar för paketet så fort du skickat iväg det. Men ett tips är att använda mailingbag nästa gång. De är bäst.

Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • BillyX

Ja, ring posten så kan de kolla upp vem som var brevbärare. Sen är det faktiskt postens ansvar trodde jag, då det uppenbarligen är under deras hantering som det gick sönder, om det nu gick sönder där...

• t0va

Inte ditt problem TS, jag har fått endel paket som skadats i postgången, och varje gång har det suttit en lapp på om att det är trasigt och vart jag ska höra av mig om jag saknar något.

• vill bli mamma nu

Dkicka alltid dyra saker som rek. Jag skickar alltid alla paket över 300 kr som rek och talar om det redan i auktionstexten.

HAr sålt massor av odd mollyplagg och skickat dem alla som REK pga trassel med försvunna och trasiga paket.

• systersandra

Men hur kan man som säljare vara säker på att köparen talar sanning,det är ju egentligen ord mot ord.Köparen kanske kände att 900 spänn blev för mycket pengar och hävdar att kuvertet är trasigt och att varan saknas,ett foto kan lätt arrangeras.
    Kanske kände att hon kunde få tillbaka minst hälften i allfall.
    Personligen skulle jag alltid reka en sådan dyr vara,det tjänar man både som köpare och säljare på.

• Loupe

Betala inte tillbaka några pengar, paketet har inte gått sönder och hon vill bara lura dig på pengarna. Ingen traderare är ansvarig för postens slarv och vet du att du har gjort ett bra paket så har du inget ansvar. Du ska inte ens behöva få det mailet, hon skulle vända sig enbart till posten. Meddela gärna hennes alias så kan vi andra också spärra den personen för att bjuda på våra auktioner i framtiden.
    Har åkt på samma sak själv, fick neg. omdömme men så fick den personen också...inte hela världen men inte så roligt.
    Lycka till! kram!

• hemljuvahem

Många har ju som "grej" att ens ansvar slutar när man lagt kuveret/paketet på lådan, likaså jag.

Jag har ju ingen aning om mottagaren ljuger eller inte om den inte skulle fått sin vara exempelvis.

Köper man en sådan dyr klänning får man väl betala extra för REK som köpare. annars vet man att det KAN hända saker.. nåväl, så är det ts.. tyvärr riskerar du ju ett dåligt omdöme men sätt INTE in pengar på dennes konto.

Hoppas det löser sig åt det bästa tillslut

• Stealth
    hemljuvahem skrev 2010-05-12 15:40:58 följande:
    Många har ju som "grej" att ens ansvar slutar när man lagt kuveret/paketet på lådan, likaså jag.Jag har ju ingen aning om mottagaren ljuger eller inte om den inte skulle fått sin vara exempelvis.Köper man en sådan dyr klänning får man väl betala extra för REK som köpare. annars vet man att det KAN hända saker.. nåväl, så är det ts.. tyvärr riskerar du ju ett dåligt omdöme men sätt INTE in pengar på dennes konto.Hoppas det löser sig åt det bästa tillslut
    REK garanterar inte att paket inte går sönder.

Köparen SKA ha fått ett papper där posten åtar sig ansvaret, köparen har uppenbarligen inte fått detta alltså ljuger köparen.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Realist1979

Har inte läst tråden.

Jag har erfarenhet av att brev gått sönder hos Posten, flera gånger. Skulle skicka provrör och teststickor samt lite annat ett kuvert, de fick ett söndertrasat kuvert med bara en sak i, resten av sakerna var borta. Skickade igen, även då gick det sönder och sakerna borta, samma sak!! Tredje gången jag skickade tog jag ett hårt kuvert och la i styva vykort för att det inte skulle fastna i sorteringsmaskinen (som posten uppgav det gjort innan) då kom det fram som det skulle.

Svar på tråden tradera tvist hjälp!!