• Nigella

jag hatar kaffe!

Jag är så trött på denna "kaffekultur"!
    Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt).
    Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting.

Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar.

Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe...

Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?

• Svar på tråden jag hatar kaffe!
  • bangkok
    Nigella skrev 2010-05-17 15:34:22 följande:
    Tänk att det ska missförstås hela tiden... Suck. Jag menade att man måste väl få ifrågasätta även mindre saker (trots att det finns värre saker i livet)?
    Jag missförstod inte - har lite högre tilltro för våra politiker MEN jag var ironisk!
    Men det är svårt här på fl med ironi - måste man skriva bakefter i klartext.
  • Starkast
    Kazeer skrev 2010-05-17 16:17:01 följande:
    Jag kan tänka mig att dricka te för att "rädda en situation" hos människor jag känner men inte på ett möte. Och kaffe dricker jag aldrig.
    Samma här. Får kväljningar av kaffe så finns inte en susning att ens försöka.
  • Nigella
    bangkok skrev 2010-05-17 16:17:37 följande:
    Jag missförstod inte - har lite högre tilltro för våra politiker MEN jag var ironisk!Men det är svårt här på fl med ironi - måste man skriva bakefter i klartext.
    Okej då {#lang_emotions_wink}
  • vadskajaghetadå
    Echidna skrev 2010-05-17 16:03:46 följande:
    Håller med TS, de flesta förutsätter att man dricker kaffe och har sällan alternativ. Jag brukar alltid ha snabbkaffe hemma (jag dricker inte kaffe) utifall jag får besök som vill ha kaffe och inte te. Ibland har jag fått nöja mig med vatten för att folk inte har te hemma! Kaffe ÄR INTE gott!
    vad ska man ha för alternatitv, saft?
  • Tottelina

Dricker inte heller kaffe men kan inte påstå att jag stört på mig kaffekulturen direkt. Den finns i samtliga länder jag varit i så jag tror knappast det är fel på kulturen {#lang_emotions_dreamer}
    Men klart det ska finnas alternativ till kaffesörplandet.

• kalin

Va gnalliga folk ar! Har hemma dricker vi kaffe. Kan aven erbjuda te. Passar inte det sa finns det vatten. Vill inte ha massa sotsliska drycker som lask och saft (dricker vuxna ens det? ) och likande hemma. Kraver inget kaffe nar jag ar pa besok hos andra.

• Trollet Ludenben
    Nigella skrev 2010-05-17 13:48:10 följande:
    Jag är så trött på denna "kaffekultur"! Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt). Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting. Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar. Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe... Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?
    Du kanske behöver en kopp kaffe för att lugna nerverna??
    Älskade ungar
  • Nigella
    Trollet Ludenben skrev 2010-05-17 17:29:43 följande:
    Du kanske behöver en kopp kaffe för att lugna nerverna??
       {#lang_emotions_tongue_out}
  • vadskajaghetadå
    LyckligtSlut skrev 2010-05-17 15:18:03 följande:
    hehe
  • Amlin
    Nigella skrev 2010-05-17 15:59:47 följande:
    Tillåtet är det väl alltid men jag har hört en del tvinga i sig kaffe hos äldre människor som ansträngt sig och gjort fika och att de av respekt inte velat säga att de inte dricker kaffe. Själv har jag dock aldrig tvingat i mig det och skulle aldrig kunna göra det.
    Fast det gäller ju även om man hade fått ett glas mjölk eller en kopp te. Då är det ju inte kaffet som spökar utan att man vill vara artig mot den som bjuder och har ansträngt sig.
Svar på tråden jag hatar kaffe!