• Nigella

jag hatar kaffe!

Jag är så trött på denna "kaffekultur"!
    Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt).
    Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting.

Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar.

Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe...

Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?

• Svar på tråden jag hatar kaffe!
  • EnAnka

Vi har lite halvfräsht snabbkaffe stående här för "nödsituationer" så får folk ta det om de måste ha något. Dock är det inte helt ovanligt att det tas med termos när det ska hälsas på här, haha:)

• Nigella
    Shmone skrev 2010-05-17 14:12:15 följande:
    Jag är själv kaffedrickare men tycker ändå det hör till rim o reson att ha te och juice eller saft som alternativ när man har gäster. Vi dricker hemskt sällan te men har ändå alltid några sorter hemma. Så krångligt är det ju liksom inte.Sen att "kaffe på maten" ibland ingår utan att man blir erbjuden nåt annat. Det tycker jag nog inte är så konstigt. Och det är just för att de flesta som dricker kaffe dricker det just "på maten" medan de som inte dricker kaffe inte lika ofta har som vana att dricka "ett glas juice på maten".
    Nej men ofta är det en kaka till "kaffet på maten" och jag tar gärna lite extra läsk, saft, juice, mineralvatten, mjölk till den kakan. Torrt att äta kaka utan dryck till. 
  • Kinya

Ett tips: När du går hem till folk som bjuder på kaffe och enbart har äckligt te typ Earl Grey. Säg artigt att du inte tycker om kaffe eller Earl Grey och be om ett glas vatten. Det brukar jag göra. Jag brukar köra en liknande variant när jag bjuder kaffedrickare. Jag bjuder några olika sorters te (grönt, rött, ört) och pulverkaffe. Det är inte lönt för mig att köpa ett helt paket kaffe för att koka någon enstaka kopp. Det ligger ju bara och blir gammalt ju.

• Kazeer

TS, jag håller med dig!

Jag dricker inte kaffe. Jag dricker helst inte te. Är jag ute så kan det ibland, om jag har tur, finnas chokladpulver som jag kan blanda med varmt vatten till varm choklad. Är jag bortbjuden brukar jag ibland dricka te för att vara artig, absolut inte för att det är gott. Men det är för det mesta lättast att tvinga i sig den där koppen te, eftersom värdfolket oftast blir så brydda om jag säger att jag varken vill ha te eller kaffe.

Jag vet knappt hur man gör kaffe. Maken får ha lektion om hur kaffebryggaren fungerar de gånger som jag är själv hemma och ska bjuda på kaffe.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • bangkok

Hoppas du inte dricker te överhuvudtaget - det är också beroendeframkallande och gift- innehåller  tein. Fö bryr jag mig inte ett dugg vad folk dricker eller vad som ingår i menyn - ibland ingår öl och vin och det dricker inte jag -men inte bryr jag mej.
    Finns värre saker att hetsa upp sig över.

• Shmone
    Nigella skrev 2010-05-17 14:14:44 följande:
    Nej men ofta är det en kaka till "kaffet på maten" och jag tar gärna lite extra läsk, saft, juice, mineralvatten, mjölk till den kakan. Torrt att äta kaka utan dryck till. 
    Japp, det är därför jag personligen brukar servera alternativ Men jag tänkte mer om man äter ute o kaffet ingår...
  • Nigella
    bangkok skrev 2010-05-17 14:17:30 följande:
    Hoppas du inte dricker te överhuvudtaget - det är också beroendeframkallande och gift- innehåller  tein. Fö bryr jag mig inte ett dugg vad folk dricker eller vad som ingår i menyn - ibland ingår öl och vin och det dricker inte jag -men inte bryr jag mej.Finns värre saker att hetsa upp sig över.
    Jo det finns betydligt värre saker men tänk om politiker skulle tänka så i alla "mindre frågor". Då får man ju aldrig nån förändring till det bättre.
  • vadskajaghetadå

jag har en cafékvarn hemma och sitter i skrivande stund och smuttar på en cappuccino och kan inte förstå att man INTE gillar det
    tur att du bor i sverige och inte italien, var glad för det i stället.

• vadskajaghetadå

jag brukar säga att min sambo inte vuxit upp ordentligt när han svarar nej tack till kaffet

• Wednesday85

Har bara läst TS, och ja, jag stör mig också på det! Dricker varken kaffe eller te och varje gång man säger "nej, tack, jag dricker inte kaffe" så kommer det, "men vi har te också", precis som att man måste dricka något av det!
    Nej fy, jag hatar kaffe, dessutom tycker jag att det luktar jätteäckligt!

Svar på tråden jag hatar kaffe!