• Nigella

jag hatar kaffe!

Jag är så trött på denna "kaffekultur"!
    Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt).
    Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting.

Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar.

Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe...

Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?

• Svar på tråden jag hatar kaffe!
  • LyckligtSlut
    sannispannisen skrev 2010-05-17 14:40:48 följande:
    så jävla bra med gevaliareklamen här, snacka om att håna ha ha ha ha
    {#lang_emotions_dreamer}
  • Nigella
    bangkok skrev 2010-05-17 14:53:36 följande:
    Men herregud är detta en politisk fråga? Då måste jag verkligen ha missat något i valrörelsen
    Tänk att det ska missförstås hela tiden... Suck. Jag menade att man måste väl få ifrågasätta även mindre saker (trots att det finns värre saker i livet)?
  • Starkast

Det jag tycker är "besvärligt" är att det tas förgivet att man som vuxen ska dricka kaffe. Som den mest självklara sak i världen.

När man hamnar i en situation där det bjuds kaffe och alternativ saknas kan det ofta bli lite pinsamt för båda parter. Alla gånger tillåter inte heller situationen att man tackar nej.

Restauranger och vänner är ju inga problem.

• Starkast
    norgesessan skrev 2010-05-17 15:08:57 följande:
    Kaffe luktar jättegott tycker jag Har torrkaffe till "kalla det vad ni vill-bollar". Tror den är 3 år gammal...Ingen vill ha kaffe från den...
    Haha. Det namnet ska jag apa efter
  • Kazeer
    Starkast skrev 2010-05-17 15:51:28 följande:
    Det jag tycker är "besvärligt" är att det tas förgivet att man som vuxen ska dricka kaffe. Som den mest självklara sak i världen.När man hamnar i en situation där det bjuds kaffe och alternativ saknas kan det ofta bli lite pinsamt för båda parter. Alla gånger tillåter inte heller situationen att man tackar nej.Restauranger och vänner är ju inga problem.
    Nu blir jag lite nyfiken ... i vilka situationer är det inte tillåtet att tacka nej till en kopp kaffe?
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Nigella
    Kazeer skrev 2010-05-17 15:56:55 följande:
    Nu blir jag lite nyfiken ... i vilka situationer är det inte tillåtet att tacka nej till en kopp kaffe?
    Tillåtet är det väl alltid men jag har hört en del tvinga i sig kaffe hos äldre människor som ansträngt sig och gjort fika och att de av respekt inte velat säga att de inte dricker kaffe. Själv har jag dock aldrig tvingat i mig det och skulle aldrig kunna göra det.
  • Kazeer
    Nigella skrev 2010-05-17 15:59:47 följande:
    Tillåtet är det väl alltid men jag har hört en del tvinga i sig kaffe hos äldre människor som ansträngt sig och gjort fika och att de av respekt inte velat säga att de inte dricker kaffe. Själv har jag dock aldrig tvingat i mig det och skulle aldrig kunna göra det.
    Kaffe skulle jag aldrig tvinga i mig. Te möjligtvis ... men långt ifrån alltid. Det beror på vilket humör jag är på.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Starkast
    Kazeer skrev 2010-05-17 15:56:55 följande:
    Tillåtet är det väl alltid, men för att undvika en pinsam situation när det blir knäpptyst och "värden" stirrar som om man är från en annan planet och tycker det är rysligt pinsamt att h*n inte har något alternativ.

Dessa tillfällen inträffar titt o tätt hos människor man inte känner. Ex. på möten eller olika träffar etc.
  • Echidna

Håller med TS, de flesta förutsätter att man dricker kaffe och har sällan alternativ. Jag brukar alltid ha snabbkaffe hemma (jag dricker inte kaffe) utifall jag får besök som vill ha kaffe och inte te. Ibland har jag fått nöja mig med vatten för att folk inte har te hemma! Kaffe ÄR INTE gott!

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Kazeer
    Starkast skrev 2010-05-17 16:02:23 följande:
    Tillåtet är det väl alltid, men för att undvika en pinsam situation när det blir knäpptyst och "värden" stirrar som om man är från en annan planet och tycker det är rysligt pinsamt att h*n inte har något alternativ.Dessa tillfällen inträffar titt o tätt hos människor man inte känner. Ex. på möten eller olika träffar etc.
    Jag kan tänka mig att dricka te för att "rädda en situation" hos människor jag känner men inte på ett möte. Och kaffe dricker jag aldrig.
Svar på tråden jag hatar kaffe!