• Nigella

jag hatar kaffe!

Jag är så trött på denna "kaffekultur"!
    Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt).
    Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting.

Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar.

Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe...

Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?

• Svar på tråden jag hatar kaffe!
  • sstv
    Nigella skrev 2010-05-17 14:09:17 följande:
    För att jag har föräldrar, syskon och svärföräldrar som måste ha kaffe i tid och otid och om de är hos oss så förväntas vi bjuda på det (och med det kommer disk som jag inte har lust med) och om man ska typ ut på utflykt eller nåt så måste termosen med kaffe med och det tar onödig tid att göra i ordning. Jag är egentligen ingen arg människa men detta har pyrt inom mig många år...
    Haha. Blir det så mycket mer disk om de vill ha en kopp kaffe än ett glas vatten? Egentligen inte va?
  • vadskajaghetadå

så jävla bra med gevaliareklamen här, snacka om att håna ha ha ha ha

• vadskajaghetadå
    Wednesday85 skrev 2010-05-17 14:39:54 följande:
    Har bara läst TS, och ja, jag stör mig också på det! Dricker varken kaffe eller te och varje gång man säger "nej, tack, jag dricker inte kaffe" så kommer det, "men vi har te också", precis som att man måste dricka något av det!Nej fy, jag hatar kaffe, dessutom tycker jag att det luktar jätteäckligt!
    ni är i minoritet.
  • Nigella
    sstv skrev 2010-05-17 14:40:07 följande:
    Haha. Blir det så mycket mer disk om de vill ha en kopp kaffe än ett glas vatten? Egentligen inte va?
    Jo, perkulatorn ska diskas efteråt och vatten vet jag inte många som dricker lika ofta som folk dricker kaffe.
  • Shmone
    Nigella skrev 2010-05-17 14:41:49 följande:
    Jo, perkulatorn ska diskas efteråt och vatten vet jag inte många som dricker lika ofta som folk dricker kaffe.
    Ett säkert tecken på att du inte har träffat mig! :D Jag lortar väl säkert ner 2-3 kaffekoppar om dan. Men vattenglasen.. dom ett två tre åtta elva...
  • sstv
    Nigella skrev 2010-05-17 14:41:49 följande:
    Så det som är jobbigt är att de vill dricka något ofta, och när de väljer kaffe så blir det två prylar mer att diska. Tycker det är konstigt att sura över disk när man har besök, men det kanske är så att du egentligen inte vill ha besöken alls.
  • Reglementet

Ja, kaffe är äckligt, te är gott.

• bangkok
    Nigella skrev 2010-05-17 14:34:07 följande:
    Jo det finns betydligt värre saker men tänk om politiker skulle tänka så i alla "mindre frågor". Då får man ju aldrig nån förändring till det bättre.
    Men herregud är detta en politisk fråga? Då måste jag verkligen ha missat något i valrörelsen
  • norgesessan

Kaffe luktar jättegott tycker jag
    Har torrkaffe till "kalla det vad ni vill-bollar". Tror den är 3 år gammal...Ingen vill ha kaffe från den...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • LyckligtSlut

Hehe, jag är väl lite en sådan som inte kan förstå att folk ogillar kaffe. Det är ju livsnödvändigt känns det som! Som tonåring drack jag minst 8 jättekoppar per dag! Numera bara tre små på morgonen, sedan te. Gillar det inte alls lika mycket längre. Dricker det av vana.

Men skulle inte falla mig in att påpeka det för någon. Har jag en gäst så frågar jag ju om de vill ha te, mjölk, saft, Pepsi Max osv istället. Det jag har, vill säga.

Däremot är det lite knäppt tycker jag att bli sur för att du inte får något annat när det är kaffe som ingår. Varför skulle man få det liksom? Är något gratis till maten, för att någon bjuder på det, så kan man ju inte kräva något annat gratis. Man tackar ja eller nej.

Men däremot är jag lite som du när det gäller choklad. Folk kan inte förstå HUR man kan hata de allra flesta chokladsorter. Det bjuds på chokladgodis/kakor/tårta vid alla finare tillfällen och det blir ibland svårt att säga nej. Ogillar inte all choklad dock, men nästan.

Men folk tycker att det är konstigt.

Och vitt vin. Och snaps. Och SILL om sommaren. Sjuka saker.

Svar på tråden jag hatar kaffe!