• Nigella

jag hatar kaffe!

Jag är så trött på denna "kaffekultur"!
    Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt).
    Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting.

Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar.

Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe...

Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?

• Svar på tråden jag hatar kaffe!
  • Jezamine
    Sencha skrev 2010-05-17 13:57:16 följande:
    Jag upplever inte att det är fullt så utpräglat. Te finns oftast som alternativ. Och i de fall som det bara finns sunkigaste sortens tepåsar, så brukar kaffet inte heller vara något att hurra för, om man säger så... Men visst, vill man inte ha varken kaffe eller te, så får man i vissa situationer ytterst lite att välja på - men nåt annat finns det väl alltid? Vi dricker kaffe, men när min mamma (som är en riktig kaffemoster) kommer på besök så tar hon ofta själv med sig för att få något hon vill ha Och jag förutsätter absolut inte att det ska finnas vare sig kaffe eller te när jag kommer någonannanstans. Hos oss kan du oftast få välja på minst 10 sorters te. Vad vill du ha att dricka i den situation andra dricker kaffe eller te?
    Här blir det bara fem sorter men det brukar räcka
    Avstängd tills vidare
  • Nigella
    Sencha skrev 2010-05-17 13:57:16 följande:
    Jag upplever inte att det är fullt så utpräglat. Te finns oftast som alternativ. Och i de fall som det bara finns sunkigaste sortens tepåsar, så brukar kaffet inte heller vara något att hurra för, om man säger så... Men visst, vill man inte ha varken kaffe eller te, så får man i vissa situationer ytterst lite att välja på - men nåt annat finns det väl alltid?Vi dricker kaffe, men när min mamma (som är en riktig kaffemoster) kommer på besök så tar hon ofta själv med sig för att få något hon vill ha Och jag förutsätter absolut inte att det ska finnas vare sig kaffe eller te när jag kommer någonannanstans.Hos oss kan du oftast få välja på minst 10 sorters te. Vad vill du ha att dricka i den situation andra dricker kaffe eller te?
    Ja det jag helst dricker är ju nån form av läsk men mineralvatten eller saft går ju bra. Kan dricka te men helst inte.
    Inser naturligtvis att läsk och mineralvatten är dyrare än kaffe men saft är väl ändå inte mycket dyrare? Tycker det är så trist att det oftast förutsätts att man dricker antingen kaffe eller te. 
  • Teskedsmamman

Vänta nu...

Du förväntar dig andra alternativ när du kommer bort till andra... ska inte du också då erbjuda andra alternativ (då inkl kaffe) när folk kommer till dig?

3 killar & pojke v28 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Nigella
    Teskedsmamman skrev 2010-05-17 14:02:09 följande:
    Vänta nu... Du förväntar dig andra alternativ när du kommer bort till andra... ska inte du också då erbjuda andra alternativ (då inkl kaffe) när folk kommer till dig?
    Nej, jag förväntar mig inte andra alternativ men jag tycker det är konstigt att det i princip aldrig finns nåt annat än kaffe och te som bjuds.
  • Anonyhm

Jag håller med om att det är helt sjukt irriterande när man käkar ute och inte kan få välja ett glas vanligt vatten istället utan att betala. Kaffe ingår men vanligt vatten. Nä ikke

• Nigella

Det jag nog egentligen stör mig mest på är när man umgås med folk som MÅSTE ha kaffe med ett visst tidsintervall. Det är störigt att man måste anpassa dagen efter dem.

• Anonyhm

Dessutom tycker jag att det är roligt att folk blir så snopna när jag inte har kaffe hemma. vi dricker inte kaffe och har aldrig gjort. Självklart brukar vi köpa hem kaffe om vi ska ha gäster och det brukar stå hemma om någon vill ha. Men har vi inget planerat händer det helt enkelt att det inte finns kaffe hemma och då blir folk nästan chockade "VA?? Har ni inte kaffe???" 

• Jezamine
    Nigella skrev 2010-05-17 14:05:31 följande:
    Det jag nog egentligen stör mig mest på är när man umgås med folk som MÅSTE ha kaffe med ett visst tidsintervall. Det är störigt att man måste anpassa dagen efter dem.
    Varför så arg?
    Avstängd tills vidare
  • Nigella
    Anonyhm skrev 2010-05-17 14:05:52 följande:
    Dessutom tycker jag att det är roligt att folk blir så snopna när jag inte har kaffe hemma. vi dricker inte kaffe och har aldrig gjort. Självklart brukar vi köpa hem kaffe om vi ska ha gäster och det brukar stå hemma om någon vill ha. Men har vi inget planerat händer det helt enkelt att det inte finns kaffe hemma och då blir folk nästan chockade "VA?? Har ni inte kaffe???" 
    Precis! Som om det är världens mest självklara sak att man ska ha kaffe hemma...
  • 86TiAn82

Det som stör mej mest är att alla förutsätter att man ska kunna koka kaffe åt dom om dom hälsar på, jag dricker inte kaffe, klarar knappt av lukten och har inget intresse av att lära mej koka det heller.
    Men jag förväntar mej inte att folk ska ha något annat åt mej då heller, jag kan lika gärna dricka vatten om det är så!

Svar på tråden jag hatar kaffe!