• Nigella

jag hatar kaffe!

Jag är så trött på denna "kaffekultur"!
    Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt).
    Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting.

Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar.

Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe...

Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?

• Svar på tråden jag hatar kaffe!
  • EnAnka

Stör mig så mycket på att andra dricker kaffe. Det jag stör mig på är att varje gång jag säger att jag inte dricker kaffe måste man i princip förklara varför och i 90% av fallen får man en liten förklaring att "jag drack minsann inte heller kaffe i din ålder men du ska se när du kommer ut på arbetsplatser att då kommer du börja ändå, tro inte annat". Jag är fullt kapabel att välja själv och kan utan problem avstå från sådant jag tycker är äckligt även om andra gillar det. Finns det bara kaffe så har jag inget problem att dricka vatten i stället. Det finns ingen lag på att alla kommer börjar dricka kaffe!

• Jezamine
    Nigella skrev 2010-05-17 14:06:41 följande:
    Precis! Som om det är världens mest självklara sak att man ska ha kaffe hemma...
    Det är inte självklart för mig.Inte för gästernas skull.Jag ex dricker snabbkaffe.är det någon som inte gilalr det så får de dricka mitt kaffe el vara utan.
    Avstängd tills vidare
  • Sencha
    Nigella skrev 2010-05-17 14:05:31 följande:
    Det jag nog egentligen stör mig mest på är när man umgås med folk som MÅSTE ha kaffe med ett visst tidsintervall. Det är störigt att man måste anpassa dagen efter dem.
    Jag tycker sällan man anpassar dagen efter det, egentligen. Det blir när det passar/funkar.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Nigella
    Jezamine skrev 2010-05-17 14:06:10 följande:
    Varför så arg?
    För att jag har föräldrar, syskon och svärföräldrar som måste ha kaffe i tid och otid och om de är hos oss så förväntas vi bjuda på det (och med det kommer disk som jag inte har lust med) och om man ska typ ut på utflykt eller nåt så måste termosen med kaffe med och det tar onödig tid att göra i ordning.

Jag är egentligen ingen arg människa men detta har pyrt inom mig många år...
  • Sencha
    Nigella skrev 2010-05-17 14:03:47 följande:
    Nej, jag förväntar mig inte andra alternativ men jag tycker det är konstigt att det i princip aldrig finns nåt annat än kaffe och te som bjuds.
    Här finns det i princip alltid saft. men jag frågar nog först hur många som vill ha te resp kaffe. De som inte vill ha något av dessa får då erbjudande om det som annars finns hemma att välja på - saft, mjölk, och ev något annat om det finns.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • norgesessan

Jag blir inte förbannad, tar mitt vatten eller saft/juice om vi är hemma hos någon/på möte.
    Inkl. kaffe har jag aldrig funderat över...

Men det är alltid så, när man ska på möte ang. barnen eller liknande...
    "Vil ni ha kaffe? -Nejtack, jag dricker inte kaffe. Te då? -Nejtack. (vilsen) hmmm..ehmmm...ja, vill du ha vatten? -Ja tack."

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Anonyhm
    Nigella skrev 2010-05-17 14:06:41 följande:
    Precis! Som om det är världens mest självklara sak att man ska ha kaffe hemma...
    Dessutom är det en färskvara och vi arbetar hela veckorna och har oftast inte gäster mer än en gång i månaden typ...så vi springer inte och köper hem kaffe som vi sedan slänger för att köpa nytt osv osv bara för att det ska finnas ifallattom Jag är en så dålig värdinna att om folk ringer och säger att de vill titta förbi ber jag dem att ta med sig kaffe
  • Sencha
    Nigella skrev 2010-05-17 14:09:17 följande:
    För att jag har föräldrar, syskon och svärföräldrar som måste ha kaffe i tid och otid och om de är hos oss så förväntas vi bjuda på det (och med det kommer disk som jag inte har lust med) och om man ska typ ut på utflykt eller nåt så måste termosen med kaffe med och det tar onödig tid att göra i ordning. Jag är egentligen ingen arg människa men detta har pyrt inom mig många år...
    Det är inte onödig tid för dem som vill ha kaffe. Ska man på utflykt så vill man väl ha med det som gör det trevligt för alla inblandade.
    men det är förstås inte du som måste fixa termosen som ska med. Och inte deras sak att fixa saft till dig.
  • Nigella
    Anonyhm skrev 2010-05-17 14:10:46 följande:
    Dessutom är det en färskvara och vi arbetar hela veckorna och har oftast inte gäster mer än en gång i månaden typ...så vi springer inte och köper hem kaffe som vi sedan slänger för att köpa nytt osv osv bara för att det ska finnas ifallattom Jag är en så dålig värdinna att om folk ringer och säger att de vill titta förbi ber jag dem att ta med sig kaffe
    Underbart! Det ska jag nog börja med!
  • Shmone

Jag är själv kaffedrickare men tycker ändå det hör till rim o reson att ha te och juice eller saft som alternativ när man har gäster. Vi dricker hemskt sällan te men har ändå alltid några sorter hemma. Så krångligt är det ju liksom inte.

Sen att "kaffe på maten" ibland ingår utan att man blir erbjuden nåt annat. Det tycker jag nog inte är så konstigt. Och det är just för att de flesta som dricker kaffe dricker det just "på maten" medan de som inte dricker kaffe inte lika ofta har som vana att dricka "ett glas juice på maten".

Svar på tråden jag hatar kaffe!