• Bev

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Hej alla kära!

Här fortsätter vi att kämpa som fått ett eller flera missfall och som inget annat önskar än att ett mirakel ska ske och gravidmagen puta

Välkomna både nya och gamla gruppdeltagare.

I denna tråd gäller det tjejer, detta är vårat år!

BIM -listan
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m51127384.html

Här är tråden där vi håller till som åter igen plussat
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m52198836.html

Jättegamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-1-35/m49022466.html

Inte så gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m50912504.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 17:01
    Här kommer den efterfrågade länken till magbildstråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

• Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3
  • M I M M I

Jag hade nog inte använt den hela grav, kanske till rul men inte länge, finns ingen anledning då moderkakan tar över efter några veckor. Så till v 12 är nog mer än väl tror jag.

Un pco nej du kan inte ha äl så länge hcg är högt, bara på låga nivåer. Äl-test ger utslag på hcg med, så det är därför du får positivt på dom nu. Vänta tills gravtesten visar helt blankt, då vet du sen om det är en ny graviditet eller om det är gamla rester som spökar.

• Fidelis ad urnam
    M I M M I skrev 2012-03-20 15:38:33 följande:
    Jag hade nog inte använt den hela grav, kanske till rul men inte länge, finns ingen anledning då moderkakan tar över efter några veckor. Så till v 12 är nog mer än väl tror jag.
    Så här står det i de instruktioner jag fick med min kräm:

Vid graviditet/försök till graviditet

Du tar krämen de två sista veckorna i varje cykel (med början dagen för ägglossning), 2 gånger om dagen, och du slutar med krämen om din mens kommer och börjar inte igen förrän 2 veckor senare (alltså vid nästa ägglossning). Om du blir gravid fortsätter du at smörja dig 2 veckor till, morgon och kväll, med en stor ärtas storlek varje gång. När du varit gravid i 4 veckor tar du krämen det första du gör på morgonen, en gång mitt på dagen och det sista du gör på kvällen. En ärtas storlek varje gång.
    När du tagit krämen sammanlagt 15 veckor så trappar du under en vecka ner till att ta 2 gånger om dagen igen. detta för att nu tar moderkakan över tillverkningen av progesteron och den tillgången av progesteron är säkrare. Sedan fortsätter du till en vecka innan beräknad förlossning och då slutar du helt.
    Ca en vecka innan förlossningen startar så går progesreronhalten drastiskt ner i kroppen. därför får du INTE sluta att smörja dig tidigare i graviditeten för så kan kroppen tro att förlossningen ska starta.
    Blir du deppig efter förlossningen kan du ta lite progetseron igen några dagar, men under amningen är det andra hormoner som är aktiva så då ska du inte använda progesteronkräm.

• M I M M I

Jo jag vet det, men man slutar ju ta progesteronvagitatorer efter den första tiden, så jag jämför med det.

• Fidelis ad urnam
    M I M M I skrev 2012-03-20 16:49:56 följande:
    Jo jag vet det, men man slutar ju ta progesteronvagitatorer efter den första tiden, så jag jämför med det.
    Ok. Jag kommer då inte våga chansa. Skulle någonting hända efter jag slutat skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv, oavsett det berodde på stoppet eller inte. 

• M I M M I

Nej man ska göra det som känns rätt för en själv. Mina läkare menar fick att det är bättre att ta progesteronvagitatorer /gel då det är säkrare dosering med dessa än med krämen. Men om man inte lyckas få sin dr att skriva ut detta är krämen ett bra alternativ. Men de jag känner som fått progesteron utskrivet har inte fortsatt hela graviditeten ut, då läkarna anser att det inte behövs. Så därför gjorde jag den kopplingen. Man ska också komna ihåg att företagen har ett intresse av att sälja sina produkter, och att smörja hela graviditeten blir ju några tuber...

• LisaVäntar

I min bipacksedel står att man ska smörja till v 12, men kan fortsätta till en vecka innan bf.. Tror kanske jag kommer fortsätta ändå, läste att ny forskning visat att det finns en möjlighet att det kan förhindra prematur födsel..

• M I M M I

Vet inte dos, men tog tre vagg per dag, nästa gång ska jag ta gel

• un poco
    M I M M I skrev 2012-03-20 15:38:33 följande:
    Un pco nej du kan inte ha äl så länge hcg är högt, bara på låga nivåer. Äl-test ger utslag på hcg med, så det är därför du får positivt på dom nu. Vänta tills gravtesten visar helt blankt, då vet du sen om det är en ny graviditet eller om det är gamla rester som spökar.
    Okej. det visste jag inte Tack för info.
    Fick bara besked av läkarn att ÄL kunde inträffa ca 2 veckor efter man börjat blöda. Men visste inte att Hcg:n måste vara så låg.

Då är det ju positivt att strecket blivit svagare sen förra veckan iaf. Får hoppas på blankt snart då
Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3