• marla333

"Fel" enligt sambon att handla bebiskläder på coop?

Var på coop igår. De hade billiga bebiskläder som jag ville handla. Sambon ville inte handla kläder på coop (han är väl lite snobbig som inte vill handla på lågprisvaruhus) . Enligt mig kan vi inte handla allt på lindex och polarnopyret bara för att de är "riktiga" klädaffärer. Att lägga ner minst en hunding på varje plagg och sen växer bebisen ur dem på några veckor är lite slöseri tycker jag. 

Nu fick man tre bebisplagg för 70kr på coop. Måste man alltid handla det som finast till en nyfödd bebis? Annars köper vi ett plagg för det dubbla på de andra affärerna...
    Vi har bara köpt "fina" bodys och byxor än så länge, behöver man inte också lite "fulare" och "vanligare" kläder som kan fylla ut bland de finare?
    Ekonomin vs kvalitet... Men hur länge använder man kläderna i st 56 egentligen...?
  • Svar på tråden "Fel" enligt sambon att handla bebiskläder på coop?
  • linas fina

Klart man kan. ett tips är också begagnat som du kan få för en billig penning.

• chrissandra
    Stinky skrev 2010-06-02 22:12:41 följande:
    Om du tycker att det är ett "otroligt överanvänt" uttryck att skriva "läs om, läs rätt", kanske du borde ta dig en funderare på varför folk ber dig att läsa om OCH rätt! Mitt inlägg kan inte tolkas på så många andra vis än att det som står skrivet, om man inte gör omtolkningar, såsom du uppenbarligen verkar göra. Hur står det till med självinsikten?
    Du är den enda som bett mig "läsa om, läsa rätt".

Vad menar du med självinsikten?
  • chrissandra
    Stinky skrev 2010-06-02 10:54:15 följande:
    Ja, du har helt rätt i att många försöker dölja sin taskiga självkänsla med att handla dyrt. Det är synd om dem.
    Kan du förklara vad du menar med detta då jag tolkar det som om människor som handlar dyrt har dålig självkänsla och jag kan inte hålla med om det.
  • silvergirl

Coop är alltid både dyrast och fulast när jag är där. Skor däremot kan jag köpa på coop tll barnen, overallerna sägs också vara bra. Ingen lär ju se att det är just därifrån, det är ju bara löjligt att snobba så. Och lindex är väl inget att skryta med? mer po.p isf. Köper mest kläder på lindex själv, ibland på hm som är billigast av alla enligt mig. Sedna köper jag mycket begagnat, tex po.p och katvig me&i som jag älskar. jag har en stil på bebiskläder som butikerna inte lever upp till numer, så då är det begagnat som gäller. Men iaf, köp inte en massa kläder i 56, ni kommer inte navända det, speciellt inte nu när det är sommar!

• Stinky
    chrissandra skrev 2010-06-02 22:38:57 följande:
    Du är den enda som bett mig "läsa om, läsa rätt".

Vad menar du med självinsikten?
    Du skrev att uttrycket är "otroligt överanvänt här på FL", så jag tolkade det som att det är du som råkat ut för det uttrycket ett flertal gånger. För jag har då inte sett det uttrycket användas "för mycket". Bara vid vissa tillfällen då nån gjort en omtolkning av den ursprungliga meningen.

Vad jag menar med självinsikten? Jag frågade hur det står till med den?
    chrissandra skrev 2010-06-02 22:43:13 följande:
    Kan du förklara vad du menar med detta då jag tolkar det som om människor som handlar dyrt har dålig självkänsla och jag kan inte hålla med om det.
    Men herregud, människa! KAN du inte läsa?! SER du inte vad jag skrivit?
    I otroligt många fall är ett stort shoppingbegär ett tecken på att människan i fråga lider av dålig självkänsla - att h*n försöker tillfredsställa ett tomt hål i sig själv genom att shoppa och få en kick för stunden.
    Varför håller du inte med om det? Är du en av dem som är "shoppinggalen" och försöker täta det tomma "hålet" med shopping, men negligerar det? 
  • Alisa

56 använde vi väldigt kort. Det är först nu som dottern använder kläderna en längre period. Nu är hon 1,5 år och har strl 86. Innan köpte vi bara billigare kläder, varvade med H&M, fick mycket. Det är först nu som jag köpt enstaka plagg på Pop (gillar färgerna och kvliteten) men tycker fortfarande att det är lite dyrt att lägga på småbarnsplaggen...

• Ruggugglan

Jag personligen tycker inte att det är några fel med att handla billiga kläder. Vi åker till exempel till Ullared två, tre gånger om året. Jag vet folk som fnyser åt en och menar "Va? Går du verkligen i Ullaredskläder?".

Men ungar växer i en fruktansvärd fart. Jag lägger hellre lite pengar på en lite större garderob som vi kanske inte är så rädd om. Dottern som är 4år är ute, klättrar och donar. Går kläderna sönder så är det ingen större förlust.

Sedan har många fördomen att billiga kläder alltid betyder dålig kvalité. Men det kan jag inte hålla med om. Det gäller att känna på och syna kläderna om man vill slippa få hem plagg som bara blir förstörda.

Såg att någon annan tipsade om begagnat. Kika på Second Hand! Jag hittade flertalet oanvända nya kläder från Lindex och andra kedjor när jag var där sist. Gav 5-15kr plagget ist för runt 100-150:- som jag annars ger så jag såg det som ett riktigt kap! Glad

Och när det gäller fylla ut med fula kläder, så nej! Jag köper aldrig kläder om jag tycker att det är fult!

• vackrastarflow
    Stinky skrev 2010-06-03 07:53:36 följande:
    Du skrev att uttrycket är "otroligt överanvänt här på FL", så jag tolkade det som att det är du som råkat ut för det uttrycket ett flertal gånger. För jag har då inte sett det uttrycket användas "för mycket". Bara vid vissa tillfällen då nån gjort en omtolkning av den ursprungliga meningen.

I otroligt många fall är ett stort shoppingbegär ett tecken på att människan i fråga lider av dålig självkänsla - att h*n försöker tillfredsställa ett tomt hål i sig själv genom att shoppa och få en kick för stunden.
    Varför håller du inte med om det? Är du en av dem som är "shoppinggalen" och försöker täta det tomma "hålet" med shopping, men negligerar det? 
    Jag ska kanske hjälpa Stinky att tolka till Chissandra.
    Jag sitter själv med svår ångest från tid till tid, och ofta hjälper det att shoppa - har ett definitivt shoppingbegär när jag mår dåligt. Nu är inte jag sån som är ute efter dyra plagg, men har pratat med andra med liknande problem för att tala ut med nån i samma situation, och många av dem går rakt på de dyrare plaggen.

Se En shopoholics bekännelser så kanske du, Chissandra, förstår vad Stinky menar.
  • Stinky
    vackrastarflow skrev 2010-06-03 08:24:22 följande:
    Jag ska kanske hjälpa Stinky att tolka till Chissandra.
    Jag sitter själv med svår ångest från tid till tid, och ofta hjälper det att shoppa - har ett definitivt shoppingbegär när jag mår dåligt. Nu är inte jag sån som är ute efter dyra plagg, men har pratat med andra med liknande problem för att tala ut med nån i samma situation, och många av dem går rakt på de dyrare plaggen.

Se En shopoholics bekännelser så kanske du, Chissandra, förstår vad Stinky menar.
    TACK! Kyss {#emotions_dlg.flower}
  • chrissandra
    Stinky skrev 2010-06-03 07:53:36 följande:

Tråkigt att du har en så otrevlig ton och såklart finns det människor som dövar något inom sig genom att shoppa eller för att få en kick men de flesta shoppar av helt andra anledningar.
Svar på tråden "Fel" enligt sambon att handla bebiskläder på coop?