Tarda skrev 2010-08-31 20:38:18 följande:
Jag var faktiskt och provade selar idag. Tyvärr hann vi aldrig till sjalarna så det får bli en annan gång.
Är verkligen ingen expert men utifrån det jag vet tänker jag så här. Jag har garanterat missat massor så fyll gärna på med egna idéer.
Sele
+
Snabb och smidig att använda.
Man kan inte göra fel och du behöver inte lära dig massa olika knytningar.
Enklare när barnet blir större och vill i och ur ofta.
Klarar vikter uppåt en 25 kg, alltså lång användningstid på de flesta selar.
Funkar bra att amma samtidigt som man bär.
-
Tar ganska stor plats.
Dyrare än sjal, oftast.
Vissa funkar inte för nyfödda.
Bara 2 bäralternativ, fram eller bak.
Blir varm på sommaren.
Sjal
+
Du får verkligen bebisen nära dig, mysigt.
Iom att du kan använda olika knytningar går den att variera väldigt mycket.
Tar liten plats och har fler användningsområden, filt, hänga över barnvagnen som skydd mot sol etc, eller som amningsskydd.
Vanligtvis billigare än sele.
Precis som med selen går det bra att amma i sjal, kanske är det enklare i sele, jag har ju inte testat men från vad jag sett ser selen lite smidigare ut.
Funkar för riktigt små barn, även prematura.
Beroende på material är sjalen svalare i varmt väder
-
Trikåsjalen som passar perfekt när barnet är litet avlastar inte tillräckligt bra till stora barn, användningstiden blir kortare.
Tar nog lite tid att lära sig olika knytningar.
Män är oftast mer benägna att bära i sele, tycker sjal är krångligt.
Särskilt vävda sjalar kan vara krångliga att få till i början, men gör man rätt avlastar de fantastiskt.
Du kommer bli helt hooked och din man börjar nog undra hur du kan spendera fantasisummor på "simpla" tygstycken
Utifrån detta konstaterar jag att sjal och selen fyller ganska olika behov och jag kommer med alla säkerhet skaffa båda. Till en början en trikåsjal, kanske MaM Eco som delvis är tillverkad av hampa vilket gör den något stadigare och mer avlastande än många andra trikåsjalar. Men jag är ganska säker på att det blir en ergonomisk sele redan från start oxå. Idag testade jag Beco

samt Manduca, tänkte ta med C nästa gång så han oxå får prova. Känns viktigt att även han trivs med selen.
STORT TACK för denna information, sicken expert!! Tror inte heller att min sambo kommer att vilja gå runt i bärsjal så jag är nog också inne på att skaffa både och. Kan ju köpa bärselen begagnat kanske. Verkar så mysigt med sjal tycker jag. Vi får ha bärsjal-kurs på någon av våra fikor ;).