• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • MorMaria81

Kiaa! GRATTIS!! Super bra jobbat!! Vad härligt att ni har er tjej hos er! Men hjälp att du var 8 cm öppen när du kom in! Det hade jag nog inte klarat utan smärtlindring! Starka kvinna! :) mys nu riktigt ordentligt.

Själv har vi en liten dotter med magknip till och från så det enda hon nöjer sig med är tutte eller att man går runt med henne. Så vi går och går och går. Men vad gör man inte.. Kanske man bränner någon extra kalori;) haha

• Bjornis
    Kiaa skrev 2011-01-06 22:11:46 följande:
    Hejsan hallå i tråden,
    I tisdags kväll klockan 19:16 kom vår lilla flicka. Hon vägde 3665g och var 53 cm lång. Huvudet var 36 cm.

Vi var på MVC i måndags där de konstaterade att mitt blodtryck var alldeles för högt (160/100) och mitt HB alldeles för lågt (103) så de skickade vidare mig till Östra för provtagningar. Där konstaterades havandeskapsförgiftning, och eftersom jag redan var öppen två centimeter (och var i vecka 40+4) bestämdes att jag skulle komma in till förlossningen följande morgon för igångsättning (för att inte riskera att havandeskapsförgiftningen spred sig mer än nödvändigt). Läkaren gjorde också en hinnsvepning på mig.

Klockan tjugo över tre på natten vaknade jag av att värkarna hade börjat. Tjugo över fem väckte jag Jonas för att meddela att vi nog inte skulle vänta till igångsättningen klockan åtta innan vi åkte in. Strax efter sju var vi på plats på förlossningen då hade jag riktigt jäkla ont men fortfarande typ 4 minuter mellan värkarna. När BM tjugo i nio gjorde första kontrollen på hur öppen jag var fick hon en smärre chock - jag var redan 8 cm öppen. Då fick jag lustgasen (tack så mycket) och dom antog att bebisen skulle vara ute inom några timmar. Tji fick dom. Efter det stod det helt stilla. Jag hade riktigt smärtfulla värkar och ingenting hände. När klockan var halv ett var jag helt färdig, och trots min skräck för EDA bestämde vi att jag blev tvungen att ha den för att orka fortsätta. Då visade det sig att eftersom jag hade havandeskapsförgiftning var det inte så enkelt - först måste vi ta nya blodprover som skulle analyseras och godkännas innan narkosläkare fick komma och sätta EDA. Det var verkligen ingen rolig väntan! Men halv två hade jag i allafall fått EDA och jag kunde äntligen vila. De tog då hål på fosterhinnan, konstaterade att jag fortfarande var öppen 8 cm och att bebisen låg med huvudet tittandes uppåt istället för neråt, och att det var därför jag inte lyckades öppna mig mera. De satte då in värkstimulerande dropp, och under tiden vi väntade på att det skulle börja verka lyckades jag få i mig lite mat. Vid fyra-tiden stod jg fortfarande stilla på 8 cm och jag började misströsta och var nästan säker på att det hela skulle sluta med kejsarsnitt. Då kände jag hur trycket bakåt började öka. Halv fem började krystvärkarna ta fart och droppet skruvades upp ännu mera. Jag bad vid ett flertal tillfällen att dom skulle ta bort droppet så jag skulle få vila, för krystvärkarna kom så tätt och gjorde verkligen skitont, men tydligen fortsatte de att skruva upp det tills jag till slut låg på 120 (?). Knappt 3 timmar senare var hon äntligen ute.

Så ugf 16 timmar från start till mål - och nu är vår guldklimp äntligen här och vi kom hem från BB för några timmar sen. Dags att krypa till säng och se om vi får mer sömn inatt än vad vi fått de två senaste nätterna.
    GRATTIS till tjejen Kiaa. En lång en fick ni med! Och en som låg som våran. Att de körde på med värkstimulerande? AJ. Mitt värkstimulerande var uppe i 140 när det stängdes av. Aldrig mer säger jag.
    Men va coolt att du var öppen 8 cm när du kom in!!
  • Heini

Wow, vilken förlossningsberättelse Kiaa! Vilken kämpe du är som klarade så länge utan något direkt smärtstillande, tur att du hann få edan så du fick hämta andan i alla fall lite innan den sista och tyngsta delen av kampen!  

För mig var det förresten likadant med det värkstimulerande droppet, de ökade på mängden trots att jag under krystvärkarna verkligen trodde att jag skulle stryka med på kuppen. Dock minns jag inga siffror på hur högt doseringen till slut låg. Men så här i efterhand är jag nog ändå glad att de gjorde så, annars hade kanske perioden med krystvärkar varit bra mycket längre. 

Hoppas ni kommer i ordning på bästa sätt i hemmets lugna vrå! Glad

• Mina 78
    Bjornis skrev 2011-01-06 20:05:07 följande:
    mina: ska du på efterkontroll? var? p.g.a snittet? till mig sa de om att 6-8 v efter ska jag till bm på mvc för koll. är det den kollen du ska på? känns helt sjukt eg att man inte kollas mer?
    Ja det är den kontrollen. När jag gick hem från sjukhuset tyckte jag att det kändes lite konstigt att ingen ville att jag skulle komma dit och visa upp såret, men det har läkt så himla bra att nu känns det okej med efterkontroll hos BM. De kollar väl på såret antar jag och på hur bra knip man har (vilket visst påverkas nästan lika mycket trots att jag inte födde vaginalt.

Grattis Kiaa! Vilken prestation.
  • SL79

Grattis Kiaa! Bra jobbat, 16 timmar är lång tid. Håller med om att värkstimulerande inte är någon höjdare. Jag fick det också för att det var så bråttom, vet inte hur mycket de drog på det men det kändes som att det var rätt rejält. Ha det så mysigt med den lilla nu.

• Lillebäcks mamma

Grattis Kiaa till dottern! Solig

Här går vi in i vecka 42 i morgon och har inte en endaste känning av att någonting skulle vara på g. Sjukt mycket mer frustrerande och segt än man någonsin kunde ha anat.
    Kanske är jag egentligen en elefant? Jag känner mig faktiskt ganska så tung... Flört 

• SL79

Är det någon som funderat på dop eller namngivningsfest? Vi ska döpa vår lille kille och har precis bokat tid för det. Jag är lite seg med sånt här så jag har inte orkat ta tag i det förrän nu. I alla fall så var den tidigaste tiden då vi också kunde få församlingshemmet i april så han kommer vara rätt stor vid dopet. Han kommer vara ett halvår och han väger redan 6,5 kg så det blir nog tungt för den som ska hålla honomGlad. Så ett tips är att vara ute i lite mer god tid än jag.

• Heini
    SL79 skrev 2011-01-07 19:21:08 följande:
    Är det någon som funderat på dop eller namngivningsfest? Vi ska döpa vår lille kille och har precis bokat tid för det. Jag är lite seg med sånt här så jag har inte orkat ta tag i det förrän nu. I alla fall så var den tidigaste tiden då vi också kunde få församlingshemmet i april så han kommer vara rätt stor vid dopet. Han kommer vara ett halvår och han väger redan 6,5 kg så det blir nog tungt för den som ska hålla honomGlad. Så ett tips är att vara ute i lite mer god tid än jag.
    Hihi... samma här... vi har planerat att döpa vår son till våren, någon gång i maj/juni. Då kommer även han att vara kring halvåret och redan nu, två veckor gammal väger han 5700 gram Glad
  • Kiaa

Har så förfärligt ont i svanskotan efter förlossningen (har haft problem med den från och till tidigare också, men den fick sig nog en extra smäll här om dagen). Är det nån av er som har köpt nån form av sittring som skulle funka även för detta? Tar gärna emot rekommendationer isf.

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?