• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Jätten gluff gluff
    J0SSAN skrev 2011-01-17 15:33:55 följande:
    Åh grattis själv Lycklig 2010 vad pigg blick hon har!

Har du amningsnappar till bröstvårtorna? Även om man skall försöka undvika det så att inte barnet vänjer sig vid dem så kan det vara skönt att avlasta bröstvårtorna iaf var tredje gång eller så... Håll koll så att ni inte får svamp också, det kan göra bröstvårtorna extra ömma - i så fall finns det ett väldigt bra husmorstipps: lös lite bikarbonat i vatten och vispa runt med ett finger i barnets mun och på bröstvårtan inför varje amning. Hoppas det ordnar sig snart det skall ju inte vara en plåga...
    Hur vet man om man fått svamp i såren då?

Just nu sitter jag med citron på bröstvårtorna... också husmorstips. Jävlar vad ont det gör...
  • Mina 78
    Jätten gluff gluff skrev 2011-01-17 16:41:34 följande:

Just nu sitter jag med citron på bröstvårtorna... också husmorstips. Jävlar vad ont det gör...
    Man får göra en odling på bvc, men man får inte svamp på en gång utan efter några veckor, så du har nog inte det tror jag... smörj med bepanthen och se till att hon har bra grepp. Vi körde med amningsnapp några dager tills såren läkte. det hjälpte.  Lycka till, du ska se att det snart blir bättre 
  • Bjornis
    Mina 78 skrev 2011-01-17 16:35:27 följande
    Vi har precis samma "bekymmer" Inez blir inte riktigt mätt på kvällarna. Hon äter i flera timmar i sträck men är ändå gnällig så vi ger ersättning mellan 50 och 120 ml. Jag tycker att det fungerar bra med ersättning och det har inte påverkat amningen
    Å, va skönt att höra att fler har det så här. Sixten nöjer sig oftast med typ 60 ml sen är han VÄCK. Vad ger ni? Baby semp, Nan? Jag tycker han blivit lite argare när han ska bajsa nämligen och tycker inte 60 ml NAN ska ge förstoppning? Eller han är iofs inte förstoppad för det som kommer ut är fortf gul keso som det ska va... Men han verkar lite fisigare iaf. Vi ger honom semper magdroppar. Kanske är det som gör honom mer bubblig? Skumt för det ska ju va BRA? Haha. Detta gissel man hade ju vilja att han bara sa till en om han hade ont, var, om jag kan göra nåt åt det eller om han vill äta mer?
  • J0SSAN
    Jätten gluff gluff skrev 2011-01-17 16:41:34 följande:

Lättast är nog att se efter i munnen på bebin om det finns vita prickar eller lite "beläggning".  Bikarbonat är ju absolut inget farligt, det dödar svampen eftersom det är basikst. Kan tänka mig att citron också är bra mot det efterom svamp är väldigt pH-känsligt...

Men som sagt du har nog inte det nu men tänkte mest varna så att du behandlar det tidigt ifall det skulle dyka upp...
  • Mina 78

Vi ger Baby Semp 1, Inez bajsar lite mer sällan nu än i början, men jag är inte säker på att det beror på ersättningen, det kan ju också bero på att hon blivit äldre. Inez pruttar också en del men hon är inte ledsen... eller åtminstone hjälper bröstet alltid mot all ledsenhet

• MorMaria81

Grattis Lycklig 2010! Bra jobbat, vilken sötnos!

Jag funderar också på om Ronja inte blir nöjd för mellan 21-02 är hon väldigt skrikig och vill bara amma hela tiden men när hon väl ammar så suger hon en liten stund och sen somnar hon eller börjar vifta med armar och ben. Vet inte om har ont i magen och inte vet om det är hunger eller knip. Har hört att de kan förväxla det. Men hur vet man om man har nog och hur mycket man får ut? Kan man pumpa ur och se hur mycket det kommer eller hur fungerar det hela?

Jag träffas gärna på en fika på måndag om natten har varit ok och om allt känns ok.
    Ibland blir det lite kaos och då orkar jag inte ta mig ut riktigt..

• Bjornis
    MorMaria81 skrev 2011-01-17 21:12:11 följande:

Jag funderar också på om Ronja inte blir nöjd för mellan 21-02 är hon väldigt skrikig och vill bara amma hela tiden men när hon väl ammar så suger hon en liten stund och sen somnar hon eller börjar vifta med armar och ben. Vet inte om har ont i magen och inte vet om det är hunger eller knip. Har hört att de kan förväxla det. Men hur vet man om man har nog och hur mycket man får ut? Kan man pumpa ur och se hur mycket det kommer eller hur fungerar det hela?

Jag träffas gärna på en fika på måndag om natten har varit ok och om allt känns ok.
    Ja, ang måndag så får det ju bli om natten varit OK.

Just den där kvällsoroligheten verkar va sjukt vanlig. Sixten gör ju samma. Här varierar det lite i tid men nån gång från kl 18 och fram till 24 brukar han ha en längre vakenperiod (kanske 4-5 timmar) då han bara småslumrar ibland (speciellt när han ammas) och sen vaknar han till och spritter liksom och bara stirrar eller skriker till och vill amma. Då har vi gett nappen men det är inte heller bra för då håller han sig själv vaken av sugandet. Haha.

Ang att pumpa och se hur mkt det kommer så funkar inte det alls för mig. Pumpar jag på ett fullt bröst så kommer det kanske 20-30 ml. Och idag ammade jag 40 gram (antar också ml) från ett "slappt" bröst. Pumpen är så sjukt mkt mindre effektiv än ungen! Bättre att amma och sen väga. På vårt bvc står en våg i amningsrummet. Det blev liksom en mysig utflykt också. Egentligen var det nog mest för min "känsla" av hur mkt han får i sig för som bm sa till oss när vi sa att 70 gram/ml kanske inte räcker per måltid och hon sa att han äter antagligen olika mkt olika ggr så eg säger det inget men det sa iaf mig att även om jag tror att han kanske inte får i sig så mkt så kommer det en del! Och du, går hon upp bra i vikt så är det lugnt! Sixten var ju lite trög med viktuppgången till sist ("bara" 150 gram på 1,5 v) så därför har jag nojat.
  • Lillebäcks mamma

Grattis Jossan och lycklig till superfina bebisar!

Igår kom vi hem från BB och allt har gått jättebra. Har gråtit som en tok idag, för precis allting. Blir full i skratt åt mig själv, här är några av sakerna som fått mig att lipa:
    - lillan kräktes
    - ringde mamma och började gråta när jag hörde hennes röst (?!)
    - började gråta igen när jag berättade för mamma om lillans kräkning
    - vid amningen, lillan hade det ju så mysigt
    - efter en annan amning då lillan låg och tittade på mig, hon är ju så fin!
    - när lillan vilade och jag och sambon kramade om varandra i sängen en stund. Har ingen som helst aning om varför. Men hans tröja blev sjöblöt Tungan ute 

Förhoppningsvis stabiliserar sig alla hormonnivåer snart Solig 

• Mina 78
    MorMaria81 skrev 2011-01-17 21:12:11 följande:

Det är tydligen väldigt vanligt att små barn är kinkiga på kvällen och inget att oroa sig för. Vi hade också problem med vikten och jag hade bekymmer med ömma bröst så därför ger vi ersättning. Angående pumpande så får jag inte till det alls, det kommer nästan ingenting, så det är inget bra sätt att kolla hur mycket mjölk man har

• snöflinga04
    Stort grattis till alla er som fått era små guldklimpar!!  {#emotions_dlg.flower} Ni har en jobbig men underbar och rolig tid framför er!!

Igår blev Alvin tre månader och fick sin första vaccination, igår kväll var han lite pipig och klängig, men idag är han sitt gamla jag igen. Han är nu 63cm lång och väger 7540g.

Alvin har sovit bra på nätterna från första dagen, men nu sover han drygt sju timmar i sträck...vi får se hur länge det håller i sig... Jag ammar bara så på kvällarna vill han gärna äta länge och ofta.

Ang napp. Vi trodde att vi skulle slippa napp men när Alvin började suga på fingrarna och vill äta/snutta hela tiden så var det bara att börja med napp. Det var inte helt lätt i början så mitt tips är att försöka börja med napp så fort amningen känns bra!

Vi ska börja på föräldragrupp nu på tisdag och på babysim vecka sex, då Alvin är nästan fyra månader.

Jag hade gärna följt med på en fika men jag kan inte på måndag, så det får bli en annandag. 
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?