MorMaria81 skrev 2011-01-15 12:32:43 följande:
Hej allesamman! Hur går det för alla med bebisar? Amning, magar och sömn? Vi kämpar på, just nu vill inte Ronja sova på ryggen själv. Hon vill bara sova hos oss i bärsjal eller på magen. Sen vill hon inte vara still heller så man få gå runt runt hela nätterna. Det blir inte så mycket sömn direkt.
Hon har ganska stort sugbehov också så vi har provat med napp men hon blir bara arg när man försöker med den.
Hur har ni andra det med sömn och napp? Är det någon som vet när man skulle börja med d vitamin dropparna som man fick på BVC?
Amningen funkar hur bra som helst, Ville är en hungrig kille (vid tre veckors ålder vägde han 6030 gram) och mjölken räcker till riktigt bra. Han äter varannan/var tredje timme ungefär. Han rapar sällan, mjölken sprutar och han äter glupskt så han sväljer en massa luft. Detta leder till en del magproblem, framför allt framåt kvällen/natten. Men det är inget som stör jättemycket, men om det inte börjar bli bättre snart får vi börja med sådana där semper- eller minifomdroppar.
Vår kille har också ett stor sugbehov och innan vi började med napp höll jag på att bli tokig av att han satt fast vid mina bröst hela dagarna. Nu känner jag mig genast friare. Men det tog ett par dagar för honom att acceptera nappen. På BVC sa dom att man inte skulle använda nappen som någon ljuddämpare, utan bara för att tillfredsställa bebins sugbehov, men jag måste erkänna att den är rätt behändig att ha de stunder som han råkar vara ledsen också (typ vid magont).
Ville trivs absolut inte på rygg, varken vaken eller sovandes, så vi låter honom sova på sida mellan oss och det funkar hur bra som helst. Dock trivs han allra bäst i famnen (inte i babybjörnen dock). På nätterna har han länge sovit bara en timme i taget men de senaste tre nätterna har han låtit oss sova 2-3 timmar i sträck. Vi hoppas verkligen att han är på väg att utöka sina sömnperioder åt det hållet. Jag har hela tiden upplevt att Ville är vaken väldigt mycket (alla säger ju att spädbarn mest sover) så jag började föra anteckningar över sömnstunderna. I snitt sover han 14 timmar per dygn, vilket jag tycker är lite. Däremellan äter han. Resten av tiden ägnar vi till att prata, sjunga, leka och bara titta på varandra.
Jag har ganska stort kontrollbehov i vanliga fall och om än jag längtar till vi får fasta rutiner, att veta när han blir hungrig nästa gång och hur länge han ska sova osv, så har det nog varit nyttigt för mig att ta dagarna som de kommer. Men på grund av vädret och väglaget sitter vi mest hemma så det känns aningen isolerat. Nu längtar vi efter våren så det blir lite lättare att komma ut