• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • snöflinga04

Stort grattis till lilla Max Annnizzen! 

• SL79

Grattis Annizzzen till lilla max!

Här är det förkylt. Lillen snorade och hostade hela dagen igår men det verkar som att det är lite bättre idag. Som tur är så är han lika glad som vanligt och skrattar och "pratar" annars hade jag nog oroat ihjäl mig. Nackdelen med höst/vinterbebis är ju att de är så himla små när värsta förkylnings- och influensatiden är. Tycker det är skitjobbigt att se honom sjuk men det är väl bara vänja sig, för det lär ju bli mer av den varan de närmaste åren...

• MorMaria81

Hej allesamman! Hur går det för alla med bebisar? Amning, magar och sömn? Vi kämpar på, just nu vill inte Ronja sova på ryggen själv. Hon vill bara sova hos oss i bärsjal eller på magen. Sen vill hon inte vara still heller så man få gå runt runt hela nätterna. Det blir inte så mycket sömn direkt.
    Hon har ganska stort sugbehov också så vi har provat med napp men hon blir bara arg när man försöker med den.
    Hur har ni andra det med sömn och napp? Är det någon som vet när man skulle börja med d vitamin dropparna som man fick på BVC?

• Kiaa
    MorMaria81 skrev 2011-01-15 12:32:43 följande:
    Hej allesamman! Hur går det för alla med bebisar? Amning, magar och sömn? Vi kämpar på, just nu vill inte Ronja sova på ryggen själv. Hon vill bara sova hos oss i bärsjal eller på magen. Sen vill hon inte vara still heller så man få gå runt runt hela nätterna. Det blir inte så mycket sömn direkt.
    Hon har ganska stort sugbehov också så vi har provat med napp men hon blir bara arg när man försöker med den.
    Hur har ni andra det med sömn och napp? Är det någon som vet när man skulle börja med d vitamin dropparna som man fick på BVC?
    D-vitaminedropparna ska man börja med när de är 1 månad.

Första tiden när vi kom hem från BB hade vår lilla älskling förstoppning och skrek konstant, så då fick vi verkligen inte sova. Sen det problemet blivit löst är hon hur gosig som helst. Jag går upp ca var 3:e timme för att mata henne, men i övrigt får vi sova hela nätterna. Hon sover i mjukliften som vi lagt mellan oss i sängen.

Denna helgen är mina föräldrar här och det är verkligen en välkommen avlastning. Igår kväll var vi och storhandlade på Coop och nu är mannen är på väg till Hindås för att åka skidor för första gången på tre veckor, så han är riktigt nöjd
  • Heini
    Amningen funkar hur bra som helst, Ville är en hungrig kille (vid tre veckors ålder vägde han 6030 gram) och mjölken räcker till riktigt bra. Han äter varannan/var tredje timme ungefär. Han rapar sällan, mjölken sprutar och han äter glupskt så han sväljer en massa luft. Detta leder till en del magproblem, framför allt framåt kvällen/natten. Men det är inget som stör jättemycket, men om det inte börjar bli bättre snart får vi börja med sådana där semper- eller minifomdroppar.

Vår kille har också ett stor sugbehov och innan vi började med napp höll jag på att bli tokig av att han satt fast vid mina bröst hela dagarna. Nu känner jag mig genast friare. Men det tog ett par dagar för honom att acceptera nappen. På BVC sa dom att man inte skulle använda nappen som någon ljuddämpare, utan bara för att tillfredsställa bebins sugbehov, men jag måste erkänna att den är rätt behändig att ha de stunder som han råkar vara ledsen också (typ vid magont). 

Ville trivs absolut inte på rygg, varken vaken eller sovandes, så vi låter honom sova på sida mellan oss och det funkar hur bra som helst. Dock trivs han allra bäst i famnen (inte i babybjörnen dock). På nätterna har han länge sovit bara en timme i taget men de senaste tre nätterna har han låtit oss sova 2-3 timmar i sträck. Vi hoppas verkligen att han är på väg att utöka sina sömnperioder åt det hållet. Jag har hela tiden upplevt att Ville är vaken väldigt mycket (alla säger ju att spädbarn mest sover) så jag började föra anteckningar över sömnstunderna. I snitt sover han 14 timmar per dygn, vilket jag tycker är lite. Däremellan äter han. Resten av tiden ägnar vi till att prata, sjunga, leka och bara titta på varandra.

Jag har ganska stort kontrollbehov i vanliga fall och om än jag längtar till vi får fasta rutiner, att veta när han blir hungrig nästa gång och hur länge han ska sova osv, så har det nog varit nyttigt för mig att ta dagarna som de kommer. Men på grund av vädret och väglaget sitter vi mest hemma så det känns aningen isolerat. Nu längtar vi efter våren så det blir lite lättare att komma ut Glad
  • Mina 78
    Lilla Inez sover också bara på mig eller väldigt väldigt nära i sängen, men jag har löst det genom att hon får sova på min mage och det går bra, verkar jobbigt att behöva gå omkring...
    Heini skrev 2011-01-15 14:25:15 följande:
    Jag har ganska stort kontrollbehov i vanliga fall och om än jag längtar till vi får fasta rutiner, att veta när han blir hungrig nästa gång och hur länge han ska sova osv, så har det nog varit nyttigt för mig att ta dagarna som de kommer. Men på grund av vädret och väglaget sitter vi mest hemma så det känns aningen isolerat. Nu längtar vi efter våren så det blir lite lättare att komma ut Glad
    Jag känner igen det där med kontrollbehov, men jag har ändå lyckats förvånansvärt bra med att ta dagen som den kommer.

Appropå sugbehov har lilla Inez äntligen börjat acceptera nappen lite grann, men bara iblan och aldrig om hon är ledsen eller arg, eller på natten. Hon är också en vaken bebis som trivs bäst bland massor med folk. 10-14 timmar sover hon per dygn, ibland mer, men oftast runt det. Hon gillar dock att åka vagn, vara i babybjörnen och att åka bil, så hon är lätt att ha med sig. I veckan var vi två hela dagar på universitetet vilket gick toppen. Så länge hon får amma när hon vill är hon glad och väldigt lugn.

Inez har varit lite seg med växandet, men nu hade hon gått upp 500 g på 10 dagar och äntligen 6 veckor gammal passerat fyra kilo! Vi har verkligen märkt av femveckorssprångt i utvecklingen. Hon är så himla med nu och tittar och skrattar. Det gör hela samvaron mycket roligare. Dwt känns som att det blivit SÅ mycket lättare nu när man lärt känna varandra lite 
  • Lillebäcks mamma

Igår, fredagen den 14 januari kl. 19:58 kom hon så ÄNTLIGEN - vår älskade dotter Emilia Hjärta En dag innan vi hade överburenhetskontroll inbokad Tungan ute
    Trots två veckor över tiden vägde hon 3240 gram (exakt på grammet vad hennes pappa vägde när han föddes en gång i tiden Glad) och var 52 cm lång.

När jag väl tagit mig igenom en latensfas på 5 dagar (!) kom hon ut efter två timmar på förlossningen.
    Allting gick jättebra trots avsaknad av medicinsk smärtindring och jag behövde bara sys 3 stygn (kändes inte värre än blodproverna som tagits i fingret på mvc).

Nu ligger hon här i min famn och sover - världens vackraste lilla tjej!

• J0SSAN

Hejsan, våran lilla har också tittat ut!
    Hon överaskade oss rejält med att komma i rasande fart den 5:e en månad för tidigt, 2770g och 46cm. Förlossningen startade med vattenavgång och vi fick åka in för kontroll. Dock hade jag inga värkar att tala om så vi blev hemskickade. Så fort vi kommit hem fick jag kraftiga värkar och efter ca fyra timmar åkte vi in igen, då var jag redan helt öppen och 45 minuter senare var Hedvig ute!

Så pytteliten men helt perfekt! De första dagarna efter förlossningen var rejält kämpiga med amning, pumpning och koppmatning men Hedvig bara fortsatte att gå ner i vikt. Tillslut fick hon sondmatas och då äntligen vände det. Efter 5 dagar fick vi åka hem och nu funkar amningen perfekt. Hon sover bra och vaknar på klockslaget var tredje timma och vill ha mat.

Eftersom hon dök upp lite tidigare än hennes upptagna mor hade tänkt så har det varit lite stressigt senaste veckan - jag försvaraded nämligen min licentiatavhandling igår! Det gick jättebra trots allt och nu känns det otroligt skönt att ha det gjort och bara kunna vara mammaledig.

Längtar efter våren när vi kan ut och promenera och fika på stan Solig

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?