• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • DjurgårdsRutan

God morgon.
    Ja, det är verkligen mycket tankar och känslor som rusar genom kroppen när man har fått barn. Min sambo har 2 pappadagar kvar innan han skall börja jobba. Lite läskigt med tanke på att vi har ju varit tätt ihop sen augusti och alla månader på sjukhus med C. Är ochså rädd för att hon skall börja skrika ute bland folk.
     Har mest varit ute och gått med henne i vagnen. Men igår åkte vi till Backaplan och hade henne i bärselen, och det funkade och vi var och åt lunch och hade med oss mat till henne som hon fick där. Men allt tar ju så mycket längre tid vad man än ska göra. Man är ju helt svettig innan hon har fått på sig kläderna och ner i åkpåsen ochså ska man få på sig kläderna själv.
    Sen är det ju mat/byte av blöja vart tredje timme.Försöker ochså att vara i nuet. Man ska ju försöka att undvika för mycket folksamlingar säger dom, och speciellt nu under vintern med RS-virus och alla influensor som härjar. Även öppen förskola med äldre barn. De har ett babycafe på min bvc (barn mellan 0-1 år). Funderar på att gå dit nån dag.
    Går ni i någon föräldragrupp? Vi gör det. Funderar på att börja på babysim.
    Ha en bra dag.
    Kram

• Mina 78

Inez är drygt 6 veckor nu och det känns att jag börjar känna mig lite tryggare i mammarollen nu. Dagarna är fortfarande olika och vissa dagar får jag inget gjort alls, men oftast känns det som att jag har läget under kontroll. Om jag ska och fika eller ut och gå är jag sällan nervös för att hon ska gråta för då kan man ju amma, men vi var en dag på Coop och hon bara skrek och skrek, till slut fick min sambo bära omkring på henne för att hon skulle vara lugn. Det var superjobbigt, det skär ju så i hjärtat när hon gråter.   

Vi var ute och fikade när hon var två veckor och var och hälsade på på mitt jobb några dagar efter det. Förra veckan var vi två hela dagar på universitetet och det gick bra. Visst är jag lite orolig för infektioner och särskilt RS-viruset, men man kan ju inte gömma sig hemma hela vintern heller.

Vi har inte börjat på föräldragrupp, jag hoppas att det ska bli en sån, men jag är inte säker. Babysim har jag skickat in intresseanmälan om för det vill vi definitivt gå.  

• Jätten gluff gluff

Hej!

Grattis Jossan & Lillebäcks mamma!

Här har underverket kommit ut också!
    7:e januari föddes vår lilla Elin, 3155 gram & 49 cm! Hon är helt perfekt!

Förlossningen blev tyvärr ganska jobbig, tog lång tid, det var personalbrist & dessutom förlorade jag ganska mycket blod, vilket gjorde att jag inte orkade någonting ALLS de första dygnen, inte ens resa mig ur sängen. Men nu har vi varit hemma i 6 dagar & det börjar ordna upp sig. Jag tycker amningen är vansinnigt jobbig, har bröstvårtor som mest består av sår & jag tycker brösten spänner & dunkar & är knöliga & ömma hela tiden... men jag vill så gärna amma så jag kämpar på. Hon äter duktigt, det är ju det viktigaste. Hon sover lite oregelbundet, men oftast en 4-5 h i sträck på morgonen. Nätterna är hon mest vaken.

Jag är lite orolig redan nu över när sambon ska börja jobba igen. Han är inne tillfälligt & jobbar idag & det känns jobbigt. Men man vänjer väl sig & får till rutiner antar jag.

Jag väntar nog gärna med att åka in till stan på fika, men sen så!
  • SL79

Grattis Jossan, Lillebäck och Lycklig2010!

Jag följer gärna med och fikar. Min Ville är redan 12 veckor, tiden går så fort... Jag är fortfarande rädd för RS och influensa men annars så känns det helt ok att ge sig ut och fika och sånt. Jag har inte heller varit på Glädjebubblan men tror att det är ett bra ställe. Om vi blir några stycken så är det ju skönt att få plats med vagnarna och så är det skönt att vara på ett ställe där lite barnskrik accepteras. Vad sägs om måndag nästa vecka?

Vi har börjat på föräldragrupp och i februari börjar vi på babysim. Det ska bli jättekul.

• Mina 78
    SL79 skrev 2011-01-17 13:53:39 följande:

Jag följer gärna med och fikar. Min Ville är redan 12 veckor, tiden går så fort... Jag är fortfarande rädd för RS och influensa men annars så känns det helt ok att ge sig ut och fika och sånt. Jag har inte heller varit på Glädjebubblan men tror att det är ett bra ställe. Om vi blir några stycken så är det ju skönt att få plats med vagnarna och så är det skönt att vara på ett ställe där lite barnskrik accepteras. Vad sägs om måndag nästa vecka?

Vi har börjat på föräldragrupp och i februari börjar vi på babysim. Det ska bli jättekul.
    Vi ska till doktorn 13.15, men efter det typ vid två eller på förmiddagen, typ 11 skulle passa oss
  • J0SSAN

Åh grattis själv Lycklig 2010 vad pigg blick hon har!

Har du amningsnappar till bröstvårtorna? Även om man skall försöka undvika det så att inte barnet vänjer sig vid dem så kan det vara skönt att avlasta bröstvårtorna iaf var tredje gång eller så... Håll koll så att ni inte får svamp också, det kan göra bröstvårtorna extra ömma - i så fall finns det ett väldigt bra husmorstipps: lös lite bikarbonat i vatten och vispa runt med ett finger i barnets mun och på bröstvårtan inför varje amning. Hoppas det ordnar sig snart det skall ju inte vara en plåga...

• Bjornis
    SL79 skrev 2011-01-17 13:53:39 följande:

Låter bra med måndag. Det är makens första jobbdag så jag är ENSAM. Hu. Jag kan när som... 

Idag gick vi ner till BVC och satte oss i aminngsrummet och planen var att väga Sixten före och efter amning för att se hur mkt han får i sig. Han verkar nöjd efter amningen jämt utom på kvällarna (amningen innan "nattning"). Han kan äta från kl 19 till 22 med 5-10 min mellanrum typ och brösten känns som slappa påsar. Det finns nog lite mat i dem men jag kör ju amningsnapp och är tveksam om Sixten är tillräckligt stark för att få ur den mjölken... Iaf, vi gick runt på stan tills han höll på att vakna men det blev ändå som en väckning för honom på BVC så han åt rätt dåligt, somnade hela tiden. Haha. På 40 minuter hade han gått upp från 4350 till 4420. Alltså 70 ml borde han fått i sig (var en våg som bara vägde med två decimaler). Vilket kändes lite men vår BM som vi råkade på sa att det var helt OK och det var som sagt en kass amning. Han åt igen när vi kom hem efter 45 minuter och lätt att han fick i sig lika mkt. Det var skönt för mig att få en känsla för hur mkt han får i sig. 
    Är fortf osäker på kvällsmaten dock. I två dar nu har vi gett runt 50 ml ersättning i nappflaska efter badet (som han älskar och blir trött av). Det känns inte bra för magen verkar bli lite trögare... 50 ml är ju inte mkt heller men han går mkt bättre i däck på ersättning plus att jag ju ammat och ammat....
  • Mina 78
    Bjornis skrev 2011-01-17 15:53:14 följande:
    Låter bra med måndag. Det är makens första jobbdag så jag är ENSAM. Hu. Jag kan när som... 

Idag gick vi ner till BVC och satte oss i aminngsrummet och planen var att väga Sixten före och efter amning för att se hur mkt han får i sig. Han verkar nöjd efter amningen jämt utom på kvällarna (amningen innan "nattning"). Han kan äta från kl 19 till 22 med 5-10 min mellanrum typ och brösten känns som slappa påsar. Det finns nog lite mat i dem men jag kör ju amningsnapp och är tveksam om Sixten är tillräckligt stark för att få ur den mjölken... Iaf, vi gick runt på stan tills han höll på att vakna men det blev ändå som en väckning för honom på BVC så han åt rätt dåligt, somnade hela tiden. Haha. På 40 minuter hade han gått upp från 4350 till 4420. Alltså 70 ml borde han fått i sig (var en våg som bara vägde med två decimaler). Vilket kändes lite men vår BM som vi råkade på sa att det var helt OK och det var som sagt en kass amning. Han åt igen när vi kom hem efter 45 minuter och lätt att han fick i sig lika mkt. Det var skönt för mig att få en känsla för hur mkt han får i sig. 
    Är fortf osäker på kvällsmaten dock. I två dar nu har vi gett runt 50 ml ersättning i nappflaska efter badet (som han älskar och blir trött av). Det känns inte bra för magen verkar bli lite trögare... 50 ml är ju inte mkt heller men han går mkt bättre i däck på ersättning plus att jag ju ammat och ammat....
    Vi har precis samma "bekymmer" Inez blir inte riktigt mätt på kvällarna. Hon äter i flera timmar i sträck men är ändå gnällig så vi ger ersättning mellan 50 och 120 ml. Jag tycker att det fungerar bra med ersättning och det har inte påverkat amningen
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?