• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Bjornis
    Lillebäcks mamma skrev 2011-01-18 00:30:26 följande:
    Grattis Jossan och lycklig till superfina bebisar!

Igår kom vi hem från BB och allt har gått jättebra. Har gråtit som en tok idag, för precis allting. Blir full i skratt åt mig själv, här är några av sakerna som fått mig att lipa:
    - lillan kräktes
    - ringde mamma och började gråta när jag hörde hennes röst (?!)
    - började gråta igen när jag berättade för mamma om lillans kräkning
    - vid amningen, lillan hade det ju så mysigt
    - efter en annan amning då lillan låg och tittade på mig, hon är ju så fin!
    - när lillan vilade och jag och sambon kramade om varandra i sängen en stund. Har ingen som helst aning om varför. Men hans tröja blev sjöblöt Tungan ute 

Förhoppningsvis stabiliserar sig alla hormonnivåer snart Solig 
    Haha. Det var sjukt där några dar. Jag grät också när jag och maken för första ggn fick en liten stund ihop. Jag grät för allt och var så säker på att tårarna skulle fortsätta så för evigt men en dag grät jag bara inte längre för allt. Bara för vanliga saker som ett vänner-avsnitt eller så. Men inte så där hysteriskt för ALLT!

Igår lyckades vi söva Sixten vid 20-tiden och då sov han nästan till 24 och när han vaknade då blev det bajs och amning och sen somnade han igen. Sen var det amning halv 4, halv 7 och halv 10! Nästan som en klocka! Sen tar ju en amning kanske 30-45 min och ibland är han inte helt sugen på att sova efteråt så tog till nappen ett par ggr. LIte jobbigt när jag måste hjälpa honom att hålla fast nappen bara, jag somnar så lätt och rycker till och lyckas själv peta ur nappen ur hans mun.
    3 bra nätter nu. PEPPAR PEPPAR.
    Nu ska vi åka till Allum en sväng och hälsa på farbror som jobbar på Telenor och handla lite på ICA. Mamma skulle behöva nån snygg amningtopp också så kanske ska köpa det.
  • SL79

Verkar som att kvällskinkighet är väldigt vanligt. Här var det  också kinkigt i början på kvällarna men nu är det mycket bättre. Ville hade en period när han inte riktigt verkade bli mätt på kvällarna utan han bara låg och slet i och var förbannad på bröstet, men det har gått över av sig självt och han har hela tiden gått upp i vikt.

Roligt att vi blir några stycken som fikar på måndag då. Ska vi säga 14.00? Jag var på VillaBelparc i Slottskogen idag och vi fick lätt in fyra barnvagnar och då var det ändå massa andra där med barnvagnar så det kanske kan vara ett alternativ på måndag? Jag passar på att göra en sån fikalista som vi brukade ha innan. Hoppas jag fick med alla, annars är det bara att lägga till...

Fika må 24/1 kl 14.00
    sassy
    Bjornis
    Mina 78
    MorMaria81

• Kiaa
    SL79 skrev 2011-01-18 16:58:37 följande:
    Verkar som att kvällskinkighet är väldigt vanligt. Här var det  också kinkigt i början på kvällarna men nu är det mycket bättre. Ville hade en period när han inte riktigt verkade bli mätt på kvällarna utan han bara låg och slet i och var förbannad på bröstet, men det har gått över av sig självt och han har hela tiden gått upp i vikt.

Roligt att vi blir några stycken som fikar på måndag då. Ska vi säga 14.00? Jag var på VillaBelparc i Slottskogen idag och vi fick lätt in fyra barnvagnar och då var det ändå massa andra där med barnvagnar så det kanske kan vara ett alternativ på måndag? Jag passar på att göra en sån fikalista som vi brukade ha innan. Hoppas jag fick med alla, annars är det bara att lägga till...

Fika må 24/1 kl 14.00
    sassy
    Bjornis
    Mina 78
    MorMaria81
    Om det blir Villa Belparc skulle jag möjligtvis kunna komma också... det är ju gångavstånd för min del.
    Men Cornelia är en så skrikig liten tjej, så kan inte lova att jag vågar mig ut. Men det hade varit trevligt att träffas igen och att komma ut bland folk!

Imorgon börjar mannen jobba. Så då kommer det verkliga styrkeprovet för min del. Helt ensam med vår lilla bebis. Har inte lyckats köpa nån babysitter än (mannen ska göra det imorron) och eftersom hon hela tiden vill vara nära, försöker man lägga henne ifrån sig blir hon hysterisk, så får vi se hur lätt det blir för mig att äta frukost, gå på toalette och andra nödvändigheter.

Nya problem med amningen förresten. Misstänker mjölkstockning då delar av ena bröstet är rött och ömt och känns lite svullet. Någon av er som haft problem med mjälkstockning?
  • Mina 78

Jag har haft mjölkstockning några gånger i början, en gång fick jag jättehög feber, det var riktigt obehagligt. Mitt tips är att duscha varmt och då försöka mjölka ur det ömma bröstet genom att massera det och sen att amma massor, försök att amma i konstiga ställningar, typ med henne åt fel håll. Man kan också lägga barnet i sängen och ställa sig på alla fyra över och amma, allt för att tömma de mjölkgångar som stockar sig. Lycka till!!

Har du ingen sjal eller sele? Det är guld värt när man har en liten närhetsknarkare 

• MorMaria81

Kia: vår dotter vill inte heller ligga själv. Om man lägger ner henne i baby sittern så tar det 5 minuter sen vaknar hon och viftar och skriker. Men vi har både bärsjal och bärsele och det är verkligen räddningen! Det känns så jobbigt att hon inte vill ligga själv, skämmer man bort henne när man bär runt henne tro? Vi blir nervösa att hon aldrig ska vilja ligga själv.

Vad jobbigt förresten med mjölkstockning. Inte kul! Skickar lite extra energi till dig..

• Tarda

Åååh mer bebisar. Grattis Lillebäcks Mamma, Jossan och Lycklig2010 Hjärta

Här är det 3 veckor kvar till BF och dessutom flyttar vi i helgen men jag kan ändå inte låta bli att vara lite otålig. Har precis vikt en miljard små tvättlappar och sorterat de första kläderna och känner mig väldigt redo att börjar använda allt.

MorMaria81 och andra: Angående att skämma bort spädbarn så är det helt omöjligt, de har inte den uppfattningen om omvärlden ännu, och kan definitivt inte manipulera etc. det är bara deras naturliga instinkt att vara nära, varma och trygga = överlevnad. Barn som är nöjda när de ligger ensamma hör till ovanligheterna. Rekommenderar varmt att läsa Cecilia Moens bok Trygga barn & trygga föräldrar. Man behöver inte köpa konceptet rakt av (handlar en del om samsovning, EC och andra AP-ämnen) men hon förklarar på ett iaf för mig logiskt sätt spädbarns beteenden och hur de etablerar relationer osv.

Det är bara att titta på våra närmsta släktingar, de lägger inte ifrån sig sina ungar alls utan ungarna klänger sig fast i pälsen och följer med på mammas äventyr dagen lång. Djur som lämnar sina ungar tidigt (rovdjur exempelvis) har en fetare mer mättande bröstmjölk än primater som har tunnare bröstmjölk och därför måste amma ofta = aldrig lämna ungarna. Cecilia förklarar detta mycket bättre än mig så jag skriver inte mer utan låter boken tala för sig själv.

• Mina 78

Nej som du skriver Tarda så kan man inte skämma bort dem, snarare tvärtom, ju äldre barnet blir desto tryggare blir det. Om det då fått vara nära och fått svar på sina rop på hjälp blir det tryggt i att det kommer att få hjälp även nästa gång och att mamma kommer tillbaka och då kan det också vara själv längre stunder. Det blir också lättare när de kan se lite längre och kan se mamman när hon är i närheten samt när de kan fästa blicken och börjar intressera sig för annat än att amma. Det har hänt jättemycket med vår tjej de senaste veckorna 

• J0SSAN

haha, det där med kinkig på kvällen och bara vilja amma hela tiden kan jag också skriva under på - verkar vara mer regel än undantag det där. 

• MorMaria81

Skönt att höra att det är fler som har kinkiga barn på kvällen/natten.
    Det är också skönt att höra att man inte gör fel som bär runt på sin älskling. Har folk i min närhet av det äldre gardet som verkar tycka att man skämmer bort sitt barn då. Jag känner att det är självklart att hon ska vara nära om hon blir lugn av det. Men ibland blir jag så osäker, speciellt när jag är trött. Men jag ska sluta lyssna på det jag inte vill höra. :o)
    Kram på er!

• Mina 78

Förr skulle man ju amma på vissa klockslag, vänja barnet vid att vara själv och även låta barnet skrika ibland för att öva lungorna. Så är det inte längre, så det gäller väl att inte lyssna för mycket på de äldre :)

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?