• Movie Freak

Tycker du att M. Flink borde få gå fri?

Personligen har jag inte ett uns av empati eller sympati för kallblodiga mördare o framför allt inte massmördare. Så jag tycker han kan sitta där tills han ruttnat bort. Lås in honom o kasta bort nyckeln är mitt tips.

Han säger i artikeln i aftonbladet att "Ett liv på anstalt är ett förlorat liv" jaha o det skulle han ha tänkt på innan han löpte amok med en AK5. Though shit man får leva med det man gjort det gäller alla.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7400879.ab

Surely it was a good way to die, in the place of someone else, someone I loved. Noble, even. That ought to count for something.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-03 13:40:10 följande:
    Har redan definierat det. Vad är det för experiment du pratar om? Hade dessa personer konstaterats psykiskt friska före? Ja du, man behöver inte mycket kunskap för att veta att man inte mördar.
    Ja, du definierade det i ett cirkelresonamang, alla som mördar är sjuka och sjuka personer mördar. Det räcker inte riktigt. Jag hävdar att det finns sjuka personer som inte mördar och det finns friska personer som mördar.

Då utgår jag från begreppet psykisk störning som används vid rättpsykiatriska utredningar och inte vad jag tycker är sjukt och friskt.
    Vad är det för experiment du pratar om?
    http://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_prison_experiment
    http://en.wikipedia.org/wiki/Milgram_experiment
      Ja du, man behöver inte mycket kunskap för att veta att man inte mördar.
    Kanske inte, det är en moralfråga. Men det var inte saken handlade om.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-03 13:44:52 följande:
    Ja, du definierade det i ett cirkelresonamang, alla som mördar är sjuka och sjuka personer mördar. Det räcker inte riktigt. Jag hävdar att det finns sjuka personer som inte mördar och det finns friska personer som mördar.

Då utgår jag från begreppet psykisk störning som används vid rättpsykiatriska utredningar och inte vad jag tycker är sjukt och friskt.
    Vad är det för experiment du pratar om?
    en.wikipedia.org/wiki/Stanford_prison_experim...
    en.wikipedia.org/wiki/Milgram_experimentKanske inte, det är en moralfråga. Men det var inte saken handlade om.
    Var skrev jag att alla sjuka mördar.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-03 13:46:30 följande:
    Var skrev jag att alla sjuka mördar.
    Det gjorde du inte och det påstod jag inte heller, det var för att tydliggöra min position.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-03 13:47:26 följande:
    Det gjorde du inte och det påstod jag inte heller, det var för att tydliggöra min position.
    Men du gav ett osant påstående.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-03 13:49:06 följande:
    Men du gav ett osant påstående.
    Om du menar "alla som mördar är sjuka och sjuka personer mördar" så är det inte osant, det är i högsta grad sant eftersom det saknar ordet "alla" framför "sjuka personer mördar".

Jag har inte påstått att du har sagt att alla sjuka mördar. Vill du hänga upp dig på retorik eller vill du diskutera frågan? För min del går det bra med vilket som.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-03 13:51:55 följande:
    Om du menar "alla som mördar är sjuka och sjuka personer mördar" så är det inte osant, det är i högsta grad sant eftersom det saknar ordet "alla" framför "sjuka personer mördar".

Jag har inte påstått att du har sagt att alla sjuka mördar. Vill du hänga upp dig på retorik eller vill du diskutera frågan? För min del går det bra med vilket som.
    Förenkla ditt språk om det ska leda nånstans, men jag lämnar denna del av diskussionen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-03 13:51:55 följande:

Förresten så drar vi tråden lite off-topic, jag skapar en ny tråd här så kan vi fortsätta diskutera frågan:

www.familjeliv.se/Forum-5-74/m53327916.html
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-03 13:56:23 följande:
    Förenkla ditt språk om det ska leda nånstans, men jag lämnar denna del av diskussionen.
    Förtydliga dina argument och dina (om)definitioner av vedertagna begrepp om det ska leda någonstans. Jag välkomnar dig in till den andra tråden, jag hoppas att vi kan få en givande diskussion där (med eller utan dig och mig).
  • babybump

Man kan tycka vad man vill om M. Flink och brottet han begått. Diskutera hit och dit om han är rehabiliterad eller ej, kommer begå nya brott eller ej. Det är ju sådant man aldrig kan veta likaväl som man inte kan veta om man själv eller någon annan kommer begå allvarliga brott.
    Min åsikt är dock att det fundamentala problemet i Flink-frågan är ju att Sverigs lagar och förordningar måste vara desamma för alla Svenska medborgare - mördare eller icke mördare. Om vi nu bestämt att "livstid" i Sverige ska vara högst 25 år så måste det ju gälla alla. Även Flink. Om inte annat får man ju ha en separat Flink-lag eller ett undantag i lagen som gäller honom. Det är ju det som egentligen hänt nu. Medans andra vidriga mördare som planerat och begått mord och andra hemskheter får sina livstidsdomar tidsbestämda så blir Flink nekad samma rätt.  Det är enligt min mening rättsvidrigt!

Hoppas ni har det skönt i solen!

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    babybump skrev 2010-07-03 13:58:50 följande:
    Om vi nu bestämt att "livstid" i Sverige ska vara högst 25 år så måste det ju gälla alla.
    Det har vi inte bestämt. Det finns ingen sådan gräns, livstid är livstid även om man kan få straffet tidsbestämt efter en tid. En del får det, en del får det inte. Leif Axmyr har suttit inne sedan -82 och han kommer inte ut förrän 2013.
Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?