• Movie Freak

Tycker du att M. Flink borde få gå fri?

Personligen har jag inte ett uns av empati eller sympati för kallblodiga mördare o framför allt inte massmördare. Så jag tycker han kan sitta där tills han ruttnat bort. Lås in honom o kasta bort nyckeln är mitt tips.

Han säger i artikeln i aftonbladet att "Ett liv på anstalt är ett förlorat liv" jaha o det skulle han ha tänkt på innan han löpte amok med en AK5. Though shit man får leva med det man gjort det gäller alla.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7400879.ab

Surely it was a good way to die, in the place of someone else, someone I loved. Noble, even. That ought to count for something.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?
  • Mad as snow
    Skehamn2010 skrev 2010-07-02 18:51:42 följande:
    Att Annika Östberg släppts ut har jag inga problem med. Hon verkar vara en bra person i grund och botten.

Men Flink.....nej skulle inte tro det! Kallblodiga mördare har jag inget till övers för.

Tycker man inte att livet på anstalt är ett värdigt liv kanske man skulle tänkt efter innan.
    Men räknas man som en "kallblodig mördare" när man mördar i ett psykotiskt tillstånd som man sedan tillfrisknar från? En uppriktigt ställd fråga.
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Fru U

Nej. Jag var (är) lotta och berördes väldigt mycket av händelsen. Och vem kan lova att han inte får "psykbryt" igen!

Svaren bor i hjärtat
  • Sublime
    Fru U skrev 2010-07-02 19:25:36 följande:
    Nej. Jag var (är) lotta och berördes väldigt mycket av händelsen. Och vem kan lova att han inte får "psykbryt" igen!
    Håller med, men inte bara det har man mördat 7 människor då måste man ta konsekvenserna av det också.Man ska straffas, det handlar inte om hämnd tycker jag, att hämnas skulle ju vara att jaga upp honom och skjuta, straff är ju en annan sak, det handlar om lagen. Vad är en människas liv värt?
  • Fru U
    a75nnna skrev 2010-07-02 20:14:01 följande:
    Vad är en människas liv värt?
    Mycket lite tyvärr.

Om jag inte minns helt fel så dömdes väl flink till fängelse och inte rättspsykiatrisk vård och då har han bedömts ansvarig för sina handlingar och då ska han sitta där han sitter, dvs inburad (för evigt)
    Svaren bor i hjärtat
  • SkåneP
    Skehamn2010 skrev 2010-07-02 18:51:42 följande:
    Att Annika Östberg släppts ut har jag inga problem med. Hon verkar vara en bra person i grund och botten.

Men Flink.....nej skulle inte tro det! Kallblodiga mördare har jag inget till övers för.

Tycker man inte att livet på anstalt är ett värdigt liv kanske man skulle tänkt efter innan.
    Få se nu...narkotikabrott, spritlanging  till minderåriga, koppleri , dråp, dubbelmord.

Vi definierar nog "bra person" lite olika. 
  • Krokimodell
    Här och nu skrev 2010-07-02 14:32:02 följande:
    Nej, jag skulle inte heller vilja sitta inspärrad. Därför begår jag inga brott. Hade jag begått brott pga. sjukdom, skulle jag bett om vård.
    Han bad om vård, och fick det inte. Personalen på psyket borde åtalas för vållande, när de tar ett sådant beslut.
  • Krokimodell
    Här och nu skrev 2010-07-02 14:28:28 följande:
    Oj, vet du inte? Hjälpte sin kille att mörda 2 poliser i USA för ca 30 år sen.
    Det gjorde hon inte. Det hon gjorde var illa nog, men planen var att hon skulle sitta i flyktbilen, när de begick ett rån. Sedan gick rånet snett, och de sköt två poliser för att komma undan.

Det är illa nog att hon tänkte medverka till ett rån, både med tanke på pengarna, och med tanke på det psykiska lidandet för personalen, men ser man till hennes situation, så tycker jag att den borde ha tagits med i straffberäkningen.

Hennes mamma flyttade ihop med en kille som behandlade Annica illa, och mamman var mjäkig och sade inte ifrån. Annica rymde, och styvpappan förbjuder mamman att leta, och mamman finner sig snällt i det. Hon hamnar i ett kriminellt gäng, då hon inte hade någon annanstans att ta vägen. De ber henne medverka till ett rån. Vad kan hon göra? Hon har ett taskigt självförtroende efter allt hon varit med om, har ingenstans att ta vägen, och hennes mamma har lärt henne (genom föredöme) att som kvinna så gör man som männen säger.

När så rånet går snett, så skjuter de poliserna. Jag vet inte om Annica ens kände till det när de sprang till bilen, och även om hon gjorde det, så kunde hon inte gärna trampa gasen i botten och aktersegla dem. Kommer de undan i alla fall, så mördar de henne med om hon gör så. Hon kanske till och med tänkte skvallra i efterhand, då hon kunnat få beskydd.

De åker fast, och polismördaren begår självmord i häktet. Hade han inte gjort det, så hade han fått ett mångårigt straff, och Annica hade fått ett eller ett par år för medhjälp till rån. När nu inte han lever, så att de anhöriga inte kan ta ut sin hämnd och ilska på honom, så tar de ut den på henne i stället, och kräver att hon döms till 30 år i fängelse. Då USA har en rättsvidrig princip att man inte kommer ur fängelset om den mördades anhöriga inte accepterar det, fick hon sitta där i fängelset.

Jag tycker att det är absurt att hon ska få ett så hårt straff för ett brott som andra inte döms lika hårt för, bara för att USA har en mentalitet att om någon mördas, så ska någon få sota för det, skyldig, halvskyldig eller oskyldig. Ju mer jag läser folks kommentarer här, desto mer övertygad blir jag att det är viktigt att hon ska få sommarprata, och ge sin syn på hstorien.
  • M C
    Krokimodell skrev 2010-07-02 21:43:57 följande:
    Det gjorde hon inte. Det hon gjorde var illa nog, men planen var att hon skulle sitta i flyktbilen, när de begick ett rån. Sedan gick rånet snett, och de sköt två poliser för att komma undan.

Det är illa nog att hon tänkte medverka till ett rån, både med tanke på pengarna, och med tanke på det psykiska lidandet för personalen, men ser man till hennes situation, så tycker jag att den borde ha tagits med i straffberäkningen.

Hennes mamma flyttade ihop med en kille som behandlade Annica illa, och mamman var mjäkig och sade inte ifrån. Annica rymde, och styvpappan förbjuder mamman att leta, och mamman finner sig snällt i det. Hon hamnar i ett kriminellt gäng, då hon inte hade någon annanstans att ta vägen. De ber henne medverka till ett rån. Vad kan hon göra? Hon har ett taskigt självförtroende efter allt hon varit med om, har ingenstans att ta vägen, och hennes mamma har lärt henne (genom föredöme) att som kvinna så gör man som männen säger.

När så rånet går snett, så skjuter de poliserna. Jag vet inte om Annica ens kände till det när de sprang till bilen, och även om hon gjorde det, så kunde hon inte gärna trampa gasen i botten och aktersegla dem. Kommer de undan i alla fall, så mördar de henne med om hon gör så. Hon kanske till och med tänkte skvallra i efterhand, då hon kunnat få beskydd.

De åker fast, och polismördaren begår självmord i häktet. Hade han inte gjort det, så hade han fått ett mångårigt straff, och Annica hade fått ett eller ett par år för medhjälp till rån. När nu inte han lever, så att de anhöriga inte kan ta ut sin hämnd och ilska på honom, så tar de ut den på henne i stället, och kräver att hon döms till 30 år i fängelse. Då USA har en rättsvidrig princip att man inte kommer ur fängelset om den mördades anhöriga inte accepterar det, fick hon sitta där i fängelset.

Jag tycker att det är absurt att hon ska få ett så hårt straff för ett brott som andra inte döms lika hårt för, bara för att USA har en mentalitet att om någon mördas, så ska någon få sota för det, skyldig, halvskyldig eller oskyldig. Ju mer jag läser folks kommentarer här, desto mer övertygad blir jag att det är viktigt att hon ska få sommarprata, och ge sin syn på hstorien.
    Bra att du skrev det där, tänkte göra det jag med. Bra!

Flink fattar jag inte öht, han borde sitta på psykanstalt, inte i fängelse.
    Tycker inte han ska kunna komma ut än, nej.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Krokimodell
    cs68 skrev 2010-07-02 14:10:06 följande:
    Har bara läst TS och säger direkt NEJ!!!

Vet ej övrigas kommentarer men för det fall någon säger "ja" att han skall få tidsbestämt så kan man vända på det; skulle ni även säga ja om det hade hänt ER familj?!?
    Det vet jag inte. Jag hoppas att jag skulle kunna göra det, men även om jag inte skulle det, så betyder det inte att de inte ska ha tidsbestämt, då jag knappast hade varit objektiv under de omständigheterna. Jag kan lika gärna vända på resonemanget och säga att om en anhörig till mig hade mått dåligt eller varit psykiskt sjuk, och mördat någon, så ska han inte straffas för resten av livet för den skull.
  • MissMango

De flesta verkar anse att brott skall sonas grundligt. Annika Östberg borde få sitta längre tex och Mattias Flinck skall inte släppas ut, de har inte sonat sina brott. Tycker ni inte? Det tycker faktiskt jag. Annika har suttit i fängelse i trettio år. Hon har förverkat alla möjligheter till man och barn och det som alla vi andra har förverkligat, håller på att förverkliga eller har all tid i världen att förverkliga. Trettio år. I en cell. Det är hisnande.

Två män dog den gången, två familjer får aldrig tillbaka sina söner, makar, fäder. Det är också hisnande. Mattias dödade fler personer än så. Deras familjemedlemmar är också berövade sina kära för alltid. Bör Mattias därför sitta inlåst för resten av sitt liv? Vad är rimliga straff för Mattias och Annika? Skall de ruttna i fängelset? Deras liv är redan förstörda. De kommer aldrig att kunna skaffa sin normala liv. Deras liv kommer aldrig att gå vidare. Långa straff i fängelset till trots så kommer straffet aldrig ur deras kroppar och deras liv.

Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?