• Movie Freak

Tycker du att M. Flink borde få gå fri?

Personligen har jag inte ett uns av empati eller sympati för kallblodiga mördare o framför allt inte massmördare. Så jag tycker han kan sitta där tills han ruttnat bort. Lås in honom o kasta bort nyckeln är mitt tips.

Han säger i artikeln i aftonbladet att "Ett liv på anstalt är ett förlorat liv" jaha o det skulle han ha tänkt på innan han löpte amok med en AK5. Though shit man får leva med det man gjort det gäller alla.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7400879.ab

Surely it was a good way to die, in the place of someone else, someone I loved. Noble, even. That ought to count for something.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?
  • Här och nu
    Fru U skrev 2010-07-03 13:05:05 följande:
    Jag anser att synen att alla skulle vara sjuka och därmed dömas till vård (för man döms till vård i fängelse) är fel.
    Alla får inte vård i fängelset. De flesta får inte.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-03 13:18:13 följande:
    En frisk person har spärrar som hindrar dem från att mörda.
    Källa på det?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Isanje
    Och du har såklart en psykologutbildning eftersom du uttalar dig så säker?

Hur definerar du frisk?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    För övrigt så är jag övertygad om att jag kan vilken människa som helst att mörda, om jag hotar att våldta och tortera dina barn i flera år om du inte mördar en annan mördare så kommer säkerligen många att göra det, betyder det att de är sjuka?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Här och nu
    Isanje skrev 2010-07-03 13:21:58 följande:
    Och du har såklart en psykologutbildning eftersom du uttalar dig så säker?

Hur definerar du frisk?
    Jag har läst tillräckligt mycket psykologi för att veta det. Mördar man eller slår är det något fel i hjärnan. Det är därför vi andra har spärrar.
  • Analoga

Röstade på Annat, för jag är lite kluven. Å ena sidan kan jag tänka att en människa som mördat inte förtjänar att leva ett liv i frihet mer, men å andra sidan finns det olika omständigheter bakom som man bör ta hänsyn till.

Barnamördare har jag lägst tolerans för, överhuvudtaget dem som begått brott mot barn. De tycker jag tveklöst aldrig mer ska få komma ut.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-03 13:24:34 följande:
    Jag har läst tillräckligt mycket psykologi för att veta det. Mördar man eller slår är det något fel i hjärnan. Det är därför vi andra har spärrar.
    Det där är en mycket farlig inställning, att tro att mördare är "de där" och att vi andra inte alls skulle kunna göra så. Hade du läst rätt psykologi så hade du varit medveten om att extrema situationer ger upphov till extrema reaktioner, vilket mycket väl kan innebära mord.

Det är bara att kolla på Zimbardos fängelse eller Milgrams klassiska experiment, menar du att alla dessa var sjuka och onormala?
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-03 13:28:00 följande:
    Det där är en mycket farlig inställning, att tro att mördare är "de där" och att vi andra inte alls skulle kunna göra så. Hade du läst rätt psykologi så hade du varit medveten om att extrema situationer ger upphov till extrema reaktioner, vilket mycket väl kan innebära mord.

Det är bara att kolla på Zimbardos fängelse eller Milgrams klassiska experiment, menar du att alla dessa var sjuka och onormala?
    Du vet inte vad jag läst och i extrema situationer träder spärrarna in. Det fattar man utan att ha läst psykologi.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-03 13:31:45 följande:
    Du vet inte vad jag läst och i extrema situationer träder spärrarna in. Det fattar man utan att ha läst psykologi.
    Jaså, är det sådan där kunskap a priori som man bara får när man föds eller kommer det med åldern?

Som både Zimbardos och Milgrams experiment visar så träder inte alls de magiska spärrarna in i alla situationer, det går att få normala och friska personer att begå övergrepp utan att för den skull göra dem sjuka och onormala.

För att kunna hävda att alla som använder våld eller mördar är sjuka så måste du definiera om begreppet sjuk.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-03 13:36:01 följande:
    Jaså, är det sådan där kunskap a priori som man bara får när man föds eller kommer det med åldern?

Som både Zimbardos och Milgrams experiment visar så träder inte alls de magiska spärrarna in i alla situationer, det går att få normala och friska personer att begå övergrepp utan att för den skull göra dem sjuka och onormala.

För att kunna hävda att alla som använder våld eller mördar är sjuka så måste du definiera om begreppet sjuk.
    Har redan definierat det. Vad är det för experiment du pratar om? Hade dessa personer konstaterats psykiskt friska före? Ja du, man behöver inte mycket kunskap för att veta att man inte mördar.
Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?