• Movie Freak

Tycker du att M. Flink borde få gå fri?

Personligen har jag inte ett uns av empati eller sympati för kallblodiga mördare o framför allt inte massmördare. Så jag tycker han kan sitta där tills han ruttnat bort. Lås in honom o kasta bort nyckeln är mitt tips.

Han säger i artikeln i aftonbladet att "Ett liv på anstalt är ett förlorat liv" jaha o det skulle han ha tänkt på innan han löpte amok med en AK5. Though shit man får leva med det man gjort det gäller alla.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7400879.ab

Surely it was a good way to die, in the place of someone else, someone I loved. Noble, even. That ought to count for something.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?
  • Fru U
    MissMango skrev 2010-07-03 08:42:00 följande:
    Jag kan förstå att du tycker det. Men det är personliga känslor du blandar in. Ska vi tala rätt och fel så måste vi ta hänsyn till samtliga fakta.
    a75nnna skrev 2010-07-03 01:31:18 följande:
    "Deras liv är redan förstörda. De kommer aldrig att kunna skaffa sin normala liv. Deras liv kommer aldrig att gå vidare."

Men det var ju DOM som förstörde dem. Deras offer hade aldrig något val
    Sen tror jag också (efter vad jag läst här) att poliserna hade nog blivit mördade även om hon inte var där så jag har faktiskt ändrat åsikt när det gäller henne. Om det jag läser här stämmer (har ingen lust att googla själv) så tycker jag att 10 år var säkert nog. Jag kan ju inte lyssna på henne när hon sommarpratar men hade jag bott i Sverige så hade jag ändå inte lyssnat, tycker att det är fel att hon ska få prata i radion.
    Ingen väljer väl att bli mördad. Annika dödade ingen, det var hennes pojkvän som gjorde det. Hon har fått betala priset för dem bägge eftersom han inte längre lever. Hon gjorde en rad korkade val som ung och det resulterade i att två (tror jag?) poliser dog. Men hon är också ett offer för sin svaga mamma; det är inte konstigt att Annika gjorde felaktiga livsval.

Mattias var marinerad i sprit och har noll tolerans för alkohol; en del människor tål helt enkelt inte sprit (som nån form av svår allergi, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre). Jag vet inte riktigt om han kan hållas direkt ansvarig för sina handlingar då hans omdöme var helt åt skogen och jag vet inte ens om han minns vad han har gjort. Det är ingen ursäkt och han bör straffas, men jag tycker att han HAR straffats.
    Jo, jag blandar iofs in personliga känslor (både som lotta och anhörig till ett brottsoffer som dog) men jag anser också att det inte går att lita på Flink, att han inte får samma "psykbryt" igen, och det är först och främst därför jag anser att han ska sitta där han sitter - för evigt.

Vi har inte dödsstraff i Sverige och då får man ta konsekvenserna av det och låta folk sitta inburade istället.
    Svaren bor i hjärtat
  • Krokimodell
    a75nnna skrev 2010-07-03 01:14:35 följande:
    Var det före eller efter han hade mördat?
    Bara några dagar innan, och personalen bedömde inte att han kunde avgöra själv om han mådde dåligt, så han fick inte vård. Det var någon ny behandlingsmetod som de prövade på det sjukhuset. Det fanns inga bevis för att den funkade. Man hade bara haussat upp den. Den metoden var inte särskilt populär efter Flinks mord.
  • trolltotten
    Mattias var marinerad i sprit och har noll tolerans för alkohol; en del människor tål helt enkelt inte sprit (som nån form av svår allergi, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre). Jag vet inte riktigt om han kan hållas direkt ansvarig för sina handlingar då hans omdöme var helt åt skogen och jag vet inte ens om han minns vad han har gjort. Det är ingen ursäkt och han bör straffas, men jag tycker att han HAR straffats.
    Och om han dricker igen och får samma psykbryt igen? Jag vill då inte riskera min familj för en galning ute på gatan!
  • Här och nu
    Jag kan förstå att du tycker det. Men det är personliga känslor du blandar in. Ska vi tala rätt och fel så måste vi ta hänsyn till samtliga fakta.
    a75nnna skrev 2010-07-03 01:31:18 följande:
    "Deras liv är redan förstörda. De kommer aldrig att kunna skaffa sin normala liv. Deras liv kommer aldrig att gå vidare."

Men det var ju DOM som förstörde dem. Deras offer hade aldrig något val
    Sen tror jag också (efter vad jag läst här) att poliserna hade nog blivit mördade även om hon inte var där så jag har faktiskt ändrat åsikt när det gäller henne. Om det jag läser här stämmer (har ingen lust att googla själv) så tycker jag att 10 år var säkert nog. Jag kan ju inte lyssna på henne när hon sommarpratar men hade jag bott i Sverige så hade jag ändå inte lyssnat, tycker att det är fel att hon ska få prata i radion.
    Ingen väljer väl att bli mördad. Annika dödade ingen, det var hennes pojkvän som gjorde det. Hon har fått betala priset för dem bägge eftersom han inte längre lever. Hon gjorde en rad korkade val som ung och det resulterade i att två (tror jag?) poliser dog. Men hon är också ett offer för sin svaga mamma; det är inte konstigt att Annika gjorde felaktiga livsval.

Annika Östberg höll vakt medan pojkvännen mördade. Alltså skyddande av mördare.
  • Här och nu
    Fru U skrev 2010-07-02 20:24:10 följande:
    Mycket lite tyvärr.

Om jag inte minns helt fel så dömdes väl flink till fängelse och inte rättspsykiatrisk vård och då har han bedömts ansvarig för sina handlingar och då ska han sitta där han sitter, dvs inburad (för evigt)
    Ingen som begår våldsbrott är frisk o därför inte helt ansvarig för sina handlingar o ska ha vård.
  • SkåneP
    Här och nu skrev 2010-07-03 12:26:39 följande:
    Hon dömdes för first degree murder

"Mord av första graden (first degree murder): Den första graden är den mest brutala och allvarliga formen av mord. Det är ett överlagt mord och även mord som utförs i samband med andra brott, till exempel våldtäkt, mordbrand eller utförs av en person som sitter i fängelse på livstid.

Alltså inte medjälp till mord eller någon annan lindrigare variant. 
  • Här och nu
    SkåneP skrev 2010-07-03 12:30:53 följande:
    Hon dömdes för first degree murder

"Mord av första graden (first degree murder): Den första graden är den mest brutala och allvarliga formen av mord. Det är ett överlagt mord och även mord som utförs i samband med andra brott, till exempel våldtäkt, mordbrand eller utförs av en person som sitter i fängelse på livstid.

Alltså inte medjälp till mord eller någon annan lindrigare variant. 
    Fast det hon utförde var ju medhjälp till mord.
  • Krokimodell
    Här och nu skrev 2010-07-03 12:26:39 följande:
    Ho visste inte att hon skyddade en mördare. Hon trodde att hon "bara" skyddade en rånare.
  • Här och nu
    Krokimodell skrev 2010-07-03 12:35:19 följande:
    Ho visste inte att hon skyddade en mördare. Hon trodde att hon "bara" skyddade en rånare.
    Vad då visste inte?
  • colombine

Detta är ju väldigt individuellt. Jag är av den åsikten att alla borde ha en chans, men straffet bör ändå i ALLA lägen ligga på minst 10år. Jag tror att det är mer bekymmersamt med hur det är i våra fängelser. Kan man sona sitt straff och ha en möjlighet till ett nytt liv  ?? Jag önskar att alla som sitter inne för dråp/mord kan säga att - När kommer ut härifrån skall jag satsa på livet, att aldrig mer göra något som skadar någon. Jag är inte religös men tror inte att livet blir bättre av att hata, vad än som skett ...
    FEL... När det gäller sexualförbrytelser och grova våldsbrott/tortyr vette tusan

När det gäller M. Flink, bör han nog sitta av minst 10 år och även ha en nära kontakt med psykiatrin.
    Sen får man aldrig glömma att det finns offer även runt våldsverkaren, föräldrar syskon m.fl

Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?