MissMango skrev 2010-07-03 08:42:00 följande:
Jag kan förstå att du tycker det. Men det är personliga känslor du blandar in. Ska vi tala rätt och fel så måste vi ta hänsyn till samtliga fakta.
a75nnna skrev 2010-07-03 01:31:18 följande:
"Deras liv är redan förstörda. De kommer aldrig att kunna skaffa sin normala liv. Deras liv kommer aldrig att gå vidare."
Men det var ju DOM som förstörde dem. Deras offer hade aldrig något val
Sen tror jag också (efter vad jag läst här) att poliserna hade nog blivit mördade även om hon inte var där så jag har faktiskt ändrat åsikt när det gäller henne. Om det jag läser här stämmer (har ingen lust att googla själv) så tycker jag att 10 år var säkert nog. Jag kan ju inte lyssna på henne när hon sommarpratar men hade jag bott i Sverige så hade jag ändå inte lyssnat, tycker att det är fel att hon ska få prata i radion.
Ingen väljer väl att bli mördad. Annika dödade ingen, det var hennes pojkvän som gjorde det. Hon har fått betala priset för dem bägge eftersom han inte längre lever. Hon gjorde en rad korkade val som ung och det resulterade i att två (tror jag?) poliser dog. Men hon är också ett offer för sin svaga mamma; det är inte konstigt att Annika gjorde felaktiga livsval.
Mattias var marinerad i sprit och har noll tolerans för alkohol; en del människor tål helt enkelt inte sprit (som nån form av svår allergi, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre). Jag vet inte riktigt om han kan hållas direkt ansvarig för sina handlingar då hans omdöme var helt åt skogen och jag vet inte ens om han minns vad han har gjort. Det är ingen ursäkt och han bör straffas, men jag tycker att han HAR straffats.
Jo, jag blandar iofs in personliga känslor (både som lotta och anhörig till ett brottsoffer som dog) men jag anser också att det inte går att lita på Flink, att han inte får samma "psykbryt" igen, och det är först och främst därför jag anser att han ska sitta där han sitter - för evigt.
Vi har inte dödsstraff i Sverige och då får man ta konsekvenserna av det och låta folk sitta inburade istället.