• Movie Freak

Tycker du att M. Flink borde få gå fri?

Personligen har jag inte ett uns av empati eller sympati för kallblodiga mördare o framför allt inte massmördare. Så jag tycker han kan sitta där tills han ruttnat bort. Lås in honom o kasta bort nyckeln är mitt tips.

Han säger i artikeln i aftonbladet att "Ett liv på anstalt är ett förlorat liv" jaha o det skulle han ha tänkt på innan han löpte amok med en AK5. Though shit man får leva med det man gjort det gäller alla.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7400879.ab

Surely it was a good way to die, in the place of someone else, someone I loved. Noble, even. That ought to count for something.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?
  • Drake
    a75nnna skrev 2010-07-02 13:50:31 följande:
    Jag grundar min åsikt om hans återfallsrisk på att han redan har gjort det en gång och klarar av att leva med sig själv efteråt. Att han kan med att be om att bli frisläppt visar ju bara att han tycker att det han gjorde inte var allvarligare än så. Sen har jag sagt det flera gånger, har man kapaciteten att begå såna här oerhört grymma brott då SKA man aldrig släppas ut igen. 
    Men vad har han för val`? Skulle han ha tagit livet av sig? Han lever väl med sig själv för att han inte har något val!
    Sen så tror jag att det är väldigt få människor, inklusive dig, som skulle vilja sitta inspärrade längre än man behöver. Bara för att man vill bli frisläppt om några år betyder det inte att man inte känner ånger. Att dra såna slutsatser är nog att se världen lite väl svart och vit.
  • Drake
    a75nnna skrev 2010-07-02 13:54:35 följande:
    EXAKT den är LÅG, det betyder alltså att den finns där! Ja nu förstår jag dig ännu mindre
    Men snälla du. Innan vi uppfinner en teknik som kan gå in i hjärnan på människor och avgöra innan de begår ett brott att det ska hända, så kan ingen säga att risken är mindre än låg. Om du skulle bli bedömd enligt samma kriterier så skulle man säga att risken att du skulle begå brott är låg också. Ingen skillnad där. Din granne kan mörda någon i morgon, och han har inte ens blivit bedömd av någon läkare. Blir du inte rädd?
  • MyStyle
    Drake skrev 2010-07-02 13:45:36 följande:
    Vem vet om han är farlig? Rättsmedicinalverket som prövar honom regelbundet och utvärderar honom vet att hans återfallsrisk är låg. De har bättre kompetens än dig och mig att avgöra sådant, det hoppas jag att du håller med mig om?

Om man anser att en grov brottsling ska straffas hela livet, så är det ju åter igen en fråga om idiologi och hur man ser på människan och samhället. Jag tycker man är oskyldig tills motsatsen är bevisad och när man avtjänat sitt straff så är man en fri man/kvinna med samma rättigheter som alla andra fria män och kvinnor. Om man inte anser att personen kan klara av friheten (och samhället ska skyddas) så ska väl inte personen släppas ut alls?

Och hur vet du att inte Flink lever varje dag med det han gjorde? Han säger själv att detta är något han tänker på och ångrar varje dag. Det lär knappast förändras för att han blir frisläppt.
    Bara det faktum att han gick lös och mördade 7 personer för 16 år sedan säger mig, och många andra, att han är farlig. Oavsett om han suttit inne eller inte.
    Rättsmedicinalverket gör en utvärdering och ja, givetvis håller jag med om att de vet vad de gör, men det är ingen fakta de kan komma med. De kan komma med uträkningar och utvärderingar. Av den enkla anledningen ska man, om/när Matthias Flink släpps ut veta vad han är och vad han gjort för att skydda samhället mot honom.
    Visst är man oskyldig tills motsatsen är bevisad, men han är dömd.

Jag kommer aldrig att anse att Matthias Flink (och hans likar) ska ha samma möjligheter och rättigheter som alla andra laglydiga människor.

Jag är glad att han tänker på det han gjort varje dag, det säger att han åtminstone har ett samvete. Om han nu inte ljuger förstås! Något som heller aldrig kan bevisas.
    Jag kommer aldrig förstå varför brottslingar ska skyddas mer än allmänheten de utgör en fara emot.
  • Sublime
    Drake skrev 2010-07-02 13:57:14 följande:
    Men snälla du. Innan vi uppfinner en teknik som kan gå in i hjärnan på människor och avgöra innan de begår ett brott att det ska hända, så kan ingen säga att risken är mindre än låg. Om du skulle bli bedömd enligt samma kriterier så skulle man säga att risken att du skulle begå brott är låg också. Ingen skillnad där. Din granne kan mörda någon i morgon, och han har inte ens blivit bedömd av någon läkare. Blir du inte rädd?
    men tycker du att om han bara sitter där i 25 år vilket jag skrev tidigare gör att han avtjänar knappt mer än 3 år för varje människa han mördat, tycker du det är nog. JAG anser att straffet åtminstone borde likna brottet och det gör det ju knappast då. Vad jag vet har mina grannar inte än begått något brott (trevliga typer btw) så för tillfället är jag inte rädd för dom men skulle Mattias Flinck flytta in här jag dog skulle det nog dallra lite i knäskålarna
  • Sublime
    a75nnna skrev 2010-07-02 14:05:34 följande:
    men tycker du att om han bara sitter där i 25 år vilket jag skrev tidigare gör att han avtjänar knappt mer än 3 år för varje människa han mördat, tycker du det är nog. JAG anser att straffet åtminstone borde likna brottet och det gör det ju knappast då. Vad jag vet har mina grannar inte än begått något brott (trevliga typer btw) så för tillfället är jag inte rädd för dom men skulle Mattias Flinck flytta in här jag dog skulle det nog dallra lite i knäskålarna
    jag dog...undermedveten felstavning? ;) ja då, skulle det ju stå
  • Drake
    MyStyle skrev 2010-07-02 14:03:09 följande:
    Bara det faktum att han gick lös och mördade 7 personer för 16 år sedan säger mig, och många andra, att han är farlig. Oavsett om han suttit inne eller inte.
    Rättsmedicinalverket gör en utvärdering och ja, givetvis håller jag med om att de vet vad de gör, men det är ingen fakta de kan komma med. De kan komma med uträkningar och utvärderingar. Av den enkla anledningen ska man, om/när Matthias Flink släpps ut veta vad han är och vad han gjort för att skydda samhället mot honom.
    Visst är man oskyldig tills motsatsen är bevisad, men han är dömd.

Jag kommer aldrig att anse att Matthias Flink (och hans likar) ska ha samma möjligheter och rättigheter som alla andra laglydiga människor.

Jag är glad att han tänker på det han gjort varje dag, det säger att han åtminstone har ett samvete. Om han nu inte ljuger förstås! Något som heller aldrig kan bevisas.
    Jag kommer aldrig förstå varför brottslingar ska skyddas mer än allmänheten de utgör en fara emot.
    Ja, då skiljer sig våra åsikter så fundamentalt åt att jag inte tror att vi kommer att komma någonstans i den här diskussionen.
  • cs68

Har bara läst TS och säger direkt NEJ!!!

Vet ej övrigas kommentarer men för det fall någon säger "ja" att han skall få tidsbestämt så kan man vända på det; skulle ni även säga ja om det hade hänt ER familj?!?

Vad gäller återfallsrisken så trodde de ju inte det om en man som knivmördade sin mamma (?), satt i fängelset men fick permission och under permissionen knivmördade han sin flickvän på ett liknande sätt som mamman...

Jag tror, utan att vara vare sig doktor, psykolog eller anhörig att om det slår slint en gång så kan det mycket väl göra det igen - man har typ inga spärrar kvar då.

• Sublime
    cs68 skrev 2010-07-02 14:10:06 följande:

Vet ej övrigas kommentarer men för det fall någon säger "ja" att han skall få tidsbestämt så kan man vända på det; skulle ni även säga ja om det hade hänt ER familj?!?

Vad gäller återfallsrisken så trodde de ju inte det om en man som knivmördade sin mamma (?), satt i fängelset men fick permission och under permissionen knivmördade han sin flickvän på ett liknande sätt som mamman...

Jag tror, utan att vara vare sig doktor, psykolog eller anhörig att om det slår slint en gång så kan det mycket väl göra det igen - man har typ inga spärrar kvar då.
    håller med
  • Här och nu
    cs68 skrev 2010-07-02 14:10:06 följande:

Man har åtminstone redan visat att spärrarna kan släppa.
Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?