• Movie Freak

Tycker du att M. Flink borde få gå fri?

Personligen har jag inte ett uns av empati eller sympati för kallblodiga mördare o framför allt inte massmördare. Så jag tycker han kan sitta där tills han ruttnat bort. Lås in honom o kasta bort nyckeln är mitt tips.

Han säger i artikeln i aftonbladet att "Ett liv på anstalt är ett förlorat liv" jaha o det skulle han ha tänkt på innan han löpte amok med en AK5. Though shit man får leva med det man gjort det gäller alla.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7400879.ab

Surely it was a good way to die, in the place of someone else, someone I loved. Noble, even. That ought to count for something.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?
  • Krokimodell
    Isanje skrev 2010-07-03 18:41:17 följande:
    Mje fast är det självförsvar?
    Självförsvar hade ju varit om mitt barn hade slagit tillbaka,inte om jag klampar emellan och mördar person X.

Vet en man från min hemstad som såg en man slå sig flickvän som låg på marken,han klippte till denne kille så han trillade  olyckligt mot en sten"kruka" ni vet en stor som stod vid uteserveringen och avled. Det var ju inte självförsvar eftersom personen som avled inte slagit denne man först.
    Det är nödvärn, eftersom han slog någon, och mannen gick in och försvarade.
  • SkåneP
    Här och nu skrev 2010-07-03 12:34:47 följande:
    Fast det hon utförde var ju medhjälp till mord.
    Nja, de som dömde henne var av en annan åsikt.
  • babybump

Brottsbalkens 3 kap 1§ beskriver brottet mord samt att straffet för detta brott är fängelse i tio år eller på livstid. Tidigare kunde och kan fortfarande Regeringen - tidigare Kungen - genom NÅD omvandla ett tidsobestämt straff såsom livstid till en tidsbestämd påföljd, men nu har även en domstol, Örebro tingsrätt, också den möjligheten. Dock måste den dömde ha avtjänat minst tio år av livstidsstraffet innan han eller hon till Örebro tingsrätt kan skicka in en sådan begäran. Får man därvid avslag blir det att vänta minst ett år innan en ny framställan kan göras.

lagen.nu/2006:45

Mycket klurigheter kring det där med tiden... I praktiken tidsbestäms omvandlade livstidsdomar till mellan 18-25 år. Vissa får mer som exempelvis Axmyr. Men han har i alla fall fått sitt straff omvandlat vilket inte Flink har fått vilket kan tyckas märkligt då Flink uppfyller de krav som finns för att så ska ske...

• camcam1

Jag tycker att han ska ha en chans till att få det tidsbegränsat med en chans till att få "hjälp" med tex att ge blodprover för att se om han druckit eller tagit annan sorts drog. Han vill inte bli utsläpp snarast utan bara få veta om det blir om ett år eller om 20 år. Det är ett fruktansvärt straff han har begått och den första tanken är att han borde vara instängd utan ens vatten och bröd. Men samtidigt så känns det som att jag som lekman kan inte sitta och bedömma en person som jag aldrig har sett eller träffat och säga att så här ska det vara, utan utrymmet ger jag till de psykologer som har gjort utvärderingar under 16 års tid på Flink. Och om de säger att det är en låg risk att han skulle göra det igen, så får jag lite på de människorna. Det är nog lika stor risk att mina grannar kommer in till mig och mejar ner mig för att jag har tex grillat mitt kött för hårt så det rycker in till dom, vad vet jag. Jag personligen tror att det kan slå slint hos alla någon gång, vi har alla olika gränser.

Han var deppig som sökt hjälp men blivit nekad det. Han hade duckit och tagit annan narkotika och det blev en blackout. Inte för att jag tycker att det är en förmildrande omständighet men på ett sätt "förstående", jag vet själv hur jag kan bli om jag drukigt och man är lite nedstämd. Alkohol är en drog som förstärker alla dina känslor och allmänt känt att man absolut inte inte ska blanda med andra droger. Det är ju inte så att den dagen han kommer bli "frisläppt" så kommer samhället och staten säga "tack för den här tiden", utan dom kommer ju hålla honom under uppsikt.

Och det här med Annica. Om inte jag missminner mig helt fel så hade de hittat hennes fingeravtryck på hylsorna och hon hade laddat vapnet som hennes pojkvän hade avfyrat. Har ett litet svagt minne om att de även hade hittat krutrester på hennes jeansjacka. Om man nu skulle kunna skylla på sin uppväxt när det gäller brott så skulle jag nog kunna avrätta rätt många människor och gå fri...

• Isanje
    Krokimodell skrev 2010-07-03 22:14:36 följande:
    Det är nödvärn, eftersom han slog någon, och mannen gick in och försvarade.
    Han fick fängelse iaf. De tyckte väl att han inte behövde slå honom utan bara gå emallan. Sen föll han illa och avled.
  • Movie Freak
    Här och nu skrev 2010-07-02 12:42:27 följande:
    Är han psykopat?
    det var ett uttryck för att breskriva vad jag tycker om massmördare inte en faktiskt utlåtande om hans tillstånd.

Men som ngn annan sa, en frisk person mejar inte ner 7 personer på öppen gata. Så nej i min bok är han inte frisk o kommer aldrig att bli det men oavsett hur sjuk eller frisk han en är har han inget ute i samhället att göra.

De sju han tog livet av får fan ingen andra chans hur kommer det sig att ingen aldrig tänker på offren o deras rätt till liv o andra chanser o gud vet allt men kallblodiga mördare skall det daltas med o de skall minsan ut o leva sunda, bra o njutningsfulla liv. Uppenbarligen har han inte tillräckligt innanför pannbenet för att ge andra oskyldiga människor samma sak varför skall då han ha det?
    Surely it was a good way to die, in the place of someone else, someone I loved. Noble, even. That ought to count for something.
  • Sublime

Har Mattias Flinck fått besked än?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    a75nnna skrev 2010-07-10 15:26:57 följande:
    Har Mattias Flinck fått besked än?
    Ja, tidsbegränsat till 32 år.

Han kan ansöka om frigivning först 2015.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-10 15:29:14 följande:

Fel formulering av mig där, han släpps ut 2015.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Sublime
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-10 15:29:14 följande:

Tack och FY! Det är ju bara 5 år tills dess, betyder det alltså att han inte behöver sitta längre än 32 år? Sick!
    Hoppas ialla fall att han är i fängelse hela tiden för kommer han ut om 5 år han vill bara sitta där i 21 år, inte nog!
  • Sublime
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-10 15:30:52 följande:
    Fel formulering av mig där, han släpps ut 2015.
    VA! Hur vet du det? Om det är 32 år så kan dom hålla kvar honom i 16 år till?
  • BlackOrchid

Tycker han kan sitta typ 10 år till sen släppas. Han har faktiskt mördat sju personer!!

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    a75nnna skrev 2010-07-10 15:36:50 följande:
    VA! Hur vet du det? Om det är 32 år så kan dom hålla kvar honom i 16 år till?
    Jag har bara läst sydsvenskan (som jag länkade till). De skriver att han kommer att släppas.

Om så är fallet vet jag inte, men jag ska ta reda på det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Dessutom så är det så att man kan släppas villkorligt efter två tredjedelar när straffet är tidsbestämt.

Men som sagt, jag ska kolla runt lite mer.

• Sublime
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-10 15:39:33 följande:
    Jag har bara läst sydsvenskan (som jag länkade till). De skriver att han kommer att släppas.

Om så är fallet vet jag inte, men jag ska ta reda på det.
    Tack, jag uppskattar det
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    a75nnna skrev 2010-07-10 16:07:08 följande:
    Tack, jag uppskattar det
    Inga problem.

Nu har jag kollat runt lite och kommit fram till att Flink kan, om allt går vägen för honom, bli utsläppt 2015 efter att han har avtjänat två tredjedelar av straffet.

Åklagare har möjligheten att överklaga, osäker på vilken instans det blir, förmodligen Göta hovrätt då Örebro tingsrätt har hand om ärenden som detta och de tillhör just Göta hovrätt. Men som sagt, jag är osäker där.

Om han missköter sig på permissioner eller på anstalten så är det inte säkert att han får komma ut 2015. Värt att notera är att Flink inte har misskött sig på sina permissioner (som han har haft ganska många, kanske 20 eller så).

Som jag har uppfattat saken så kommer han alltså att komma ut 2015 om inte en av två saker händer, antingen att han missköter sig eller att åklagaren överklagar och får rätt. Min högst lekmannamässiga bedömning är att inget av detta är troligt.
Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?