• Movie Freak

Tycker du att M. Flink borde få gå fri?

Personligen har jag inte ett uns av empati eller sympati för kallblodiga mördare o framför allt inte massmördare. Så jag tycker han kan sitta där tills han ruttnat bort. Lås in honom o kasta bort nyckeln är mitt tips.

Han säger i artikeln i aftonbladet att "Ett liv på anstalt är ett förlorat liv" jaha o det skulle han ha tänkt på innan han löpte amok med en AK5. Though shit man får leva med det man gjort det gäller alla.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7400879.ab

Surely it was a good way to die, in the place of someone else, someone I loved. Noble, even. That ought to count for something.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?
  • Sublime
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-03 13:36:01 följande:
    Jaså, är det sådan där kunskap a priori som man bara får när man föds eller kommer det med åldern?

Som både Zimbardos och Milgrams experiment visar så träder inte alls de magiska spärrarna in i alla situationer, det går att få normala och friska personer att begå övergrepp utan att för den skull göra dem sjuka och onormala.

För att kunna hävda att alla som använder våld eller mördar är sjuka så måste du definiera om begreppet sjuk.
    Jag har inte läst dom exempel som du la upp men skulle dom kunna vara något liknande som det som hände under andra världskriget? För där är det ju ofattbart att man skulle kunna få så många tyska soldater att tortera och mörda små barn och oskyldiga vuxna så klart.
  • Sublime
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-03 14:03:12 följande:
    Det har vi inte bestämt. Det finns ingen sådan gräns, livstid är livstid även om man kan få straffet tidsbestämt efter en tid. En del får det, en del får det inte. Leif Axmyr har suttit inne sedan -82 och han kommer inte ut förrän 2013.
    Nu får jag skylta med min okunskap igen Vad gjorde Leif Axmyr?
  • Matruskan77
    Movie Freak skrev 2010-07-02 11:57:39 följande:
    precis! han vill ha sitt liv tillbaka men de 7 han helt oprovocerat bara döda som en annan väljer att byta underkläder de får aldrig sina liv tillbaka.

ursäkta språket men för min del kan ha ta sin önskan om sitt liv tillbaka o köra upp där solen inte skiner, tycker nästan det är lite fräkt av honom att ens förvänta sig ett liv utanför murarna efter det han gjorde.
    Ja, kan hålla med dig där och de anhöriga till offren kommer de att någonsin få tillbaks sitt liv som det var innan morden, de har också fått livstid!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    a75nnna skrev 2010-07-03 14:20:20 följande:
    Jag har inte läst dom exempel som du la upp men skulle dom kunna vara något liknande som det som hände under andra världskriget? För där är det ju ofattbart att man skulle kunna få så många tyska soldater att tortera och mörda små barn och oskyldiga vuxna så klart.
    Ja, så är det. Faktum är att Milgrams studie influerades av Adolf Eichmanns rättegång.

Zimbardos experiment användes vid rättegången om Abu Ghraib där Zimbardo var expertvittne.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Här och nu
    a75nnna skrev 2010-07-03 14:20:20 följande:
    Där handlade det ju om att lyda ordern att döda eller bli avrättad. Ett undantag.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    a75nnna skrev 2010-07-03 14:24:23 följande:
    Nu får jag skylta med min okunskap igen Vad gjorde Leif Axmyr?
    Han har gjort det mesta, det han sitter inne för nu är ett dubbelmord som han utförde med en kofot. Det var hans före detta flickvän och hennes (manlige) vän han dödade.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Sublime
    Här och nu skrev 2010-07-03 14:28:47 följande:
    Där handlade det ju om att lyda ordern att döda eller bli avrättad. Ett undantag.
    Håller inte med, det finns många exempel där dom kunde ha blundat och låtsas att dom inte hittade någon. Många tillfällen där dom skrattar när andra skriker av fasa och om alla bara torterade av rädsla vem skulle det vara dom var så rädd för? Det finns också så klart dom som mördade av självbevarelsedrift men jag syftar på att det var så MÅNGA som inte hade några problem att mörda.
  • Krokimodell
    Här och nu skrev 2010-07-03 14:28:47 följande:
    Faktum är att man kunde söka jobb som fångvaktare i koncentrationsläger, på samma sätt som man söker andra jobb. Det var någon som sade i efterhand "Ja, det var ju fel att sätta människor i koncentrationsläger, men det var bra betalt, och vi ville ju renovera köket.".
  • Förhoppningar

Nej, han kan gott stanna där han är - utan permisioner och andra privilegier.
    Han har i mina ögon självmant avverkat sina rättigheter. Han har 7 liv att sona för. Det kan han gott ägna resten av sin livstid åt att göra. Är det livstid, så är det.

• giftgrodan

Jag kommer bara att tänka på ett citat när jag läser vissa inlägg: "Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel."

Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?