Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • JuliaåRonjasmammis
    AnnaT skrev 2010-07-06 02:03:19 följande:
    ja men om dom vill det är en sak men det finns ju föräldrar som sätter på sina små pojkar sånn akläder när dom INTE kan välja själv.
    Det där är ju bara en typisk "råttan-i-pizzan"-skröna om hur elaka feminister vill "göra män till kvinnor och kvinnor till män"!

Jag känner många feminister (och då menar jag MÅNGA), men jag har aldrig träffat på någon som klär sina pojkar i klänning/kjol bara för att göra ett statement!

Jag känner också många (och då menar jag MÅNGA) ickefeminister, som inte heller tvekar när deras son vill ha en känning/kjol, utan låter ungen klä sig i det han vill!

Men så har jag ju också en rätt bred bekantskapskrets som inte är begränsad till grottan jag bor i.
    Don't mess with my integrity!
  • valkyrian

Vilka får vad att hänga på kläderna? Jag tycker tvärtom, att de som inte kan acceptera sin sons val att ha klänning eller kan sätta på honom sin dotters urväxta kläder för att de skulke vara tjejiga får det att hänga på kläderna. Det statuerar med all önskvärd tydlighet att genus skolas in genom kläder. Vi måste ju visa att vi har pojkar och flickor, så folk vet hur de skall bemöta det lilla livet så han/hon växer upp till en enligt normen respektabel människa.

• SilverEmma

Det beror på hur pojken hade betett sig. (om jag ens fattat att det var en pojk)

Hade han gått & tjurat & inte varit glad så hade jag tänkt i stil med "Det är väl själve fan så jävla jämställt det ska vara då...stackars pojk. Det där har han ju inte valt själv."

Hade grabben hoppat & tjoat & skrattat så hade jag tyckt det vore skittufft med en kille som har på sig precis det han tycker om och stirrat lite beundrande. (trots skitful klänning) 

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Mara
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-07-06 01:16:28 följande:
    Spelar ingen roll om det var en kille eller tjej som bar den, jag hade tyckt att den var ohyggligt ful iaf!

Däremot hade jag aldrig ventilerat den åsikten inför barnet (oavsett kön), utan bara kört en lögn och sagt "vilken fin klänning" om barnet hade frågat vad jag tyckte.

Vad skulle man tycka om pojkens föräldrar menar du? Jag hade nog möjligtvis tänkt att de måtte ha gott om stålars om de kan köpa de mest fula saker till sitt barn bara för att han vill ha det. Liksom jag hade tänkt om jag sett eländet på en lite flicka.
    Gott om stålars? För att man har råd att köpa en klänning till en pojke?
  • Mara

Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

• La Lola

Jag skulle inte ha köpt en klänning om jag hade en son.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Mara
    La Lola skrev 2010-07-06 07:35:51 följande:
    Jag skulle inte ha köpt en klänning om jag hade en son.
    Vad skulle du ha sagt till din son om han väldigt gärna ville ha en klänning? Att det är för flickor? Finns det andra saker du inte heller skulle låta din son ha på sig eller leka med just för att han var pojke?
  • La Lola
    Mara skrev 2010-07-06 07:37:28 följande:
    Vad skulle du ha sagt till din son om han väldigt gärna ville ha en klänning? Att det är för flickor? Finns det andra saker du inte heller skulle låta din son ha på sig eller leka med just för att han var pojke?
    Ja jag skulle säga att det är tjejer som har klänning.
    Jag ser inte så ofta vuxna män gå klädd i det plagget.

Rosa plagg skulle jag inte sätta på en kille heller.
    Det tycker jag är fult helt enkelt.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • linjes

Tur jag har en son som aldrig skulle sätta på sig klänning Men hade han velat så hade han fått en klänning

Dottern däremot går gärna klädd som en kille,fine hon lär väl få göra det då...

• Mara
    La Lola skrev 2010-07-06 07:39:41 följande:
    Ja jag skulle säga att det är tjejer som har klänning.
    Jag ser inte så ofta vuxna män gå klädd i det plagget.

Rosa plagg skulle jag inte sätta på en kille heller.
    Det tycker jag är fult helt enkelt.
    Men nu handlar det om barn. Jag ser inte vuxna män gå klädd i body, men ändå är det många pojkbebisar som har det plagget på sig...
Svar på tråden Pojke i klänning