• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • La Lola
    Mara skrev 2010-07-06 07:46:26 följande:
    Men nu handlar det om barn. Jag ser inte vuxna män gå klädd i body, men ändå är det många pojkbebisar som har det plagget på sig...
    Jo, men varför sätta på en lite pojke klänning när det inte är ett plagg som vuxna män bär?
    Body o klänning går inte att jämföra. Klänning är ett tjejplagg.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Rockan
    La Lola skrev 2010-07-06 07:48:12 följande:
    Jo, men varför sätta på en lite pojke klänning när det inte är ett plagg som vuxna män bär?
    Det beror ju visserligen helt på i vilken kultur & under vilken tidsram man pratar om...
  • La Lola
    Rockan skrev 2010-07-06 07:51:33 följande:
    Det beror ju visserligen helt på i vilken kultur & under vilken tidsram man pratar om...
    Jag utgår från min kultur  i dagens Sverige....
  • Rockan
    La Lola skrev 2010-07-06 07:52:50 följande:
    Jag utgår från min kultur  i dagens Sverige....
    Fast inte ens här & idag är det endast kvinnor som bär klänning! Jag tycker det är härligt att se de sociala gränserna flyta lite så att man inte måste vara så himla fast i mönster

(Å andra sidan har jag rätt mycket queerfolk i min umgängeskrets också)
  • vampyria2
    La Lola skrev 2010-07-06 07:48:12 följande:
    För att din son kanske är född i fel kropp och skulle må jäkligt bra i den Drömmer

Har en dotter som går på könsutredning skulle aldrig tvinga henne gå omkring i tjejkläder, hon känner sig utklädd och tror att alla ska skratta åt henne. Det viktigaste är att hon mår bra sen vad andra tycker struntar jag i.
  • Mamma till Fem döttrar

Vill han gå med den hemma, inga problem. Men jag skulle inte vilja se honom med den på stan..Jag må vara gammeldags och trångsynt. Men för mig är det bara något som tjejer skall bära. Nu har jag dock bara döttrar. Så jag har lite svårt att  ta åt mig detta problemet. Kanske jag tänkt annorlunda om jag verkligen haft en pojke...

• La Lola
    Rockan skrev 2010-07-06 07:56:04 följande:
    Fast inte ens här & idag är det endast kvinnor som bär klänning! Jag tycker det är härligt att se de sociala gränserna flyta lite så att man inte måste vara så himla fast i mönster

(Å andra sidan har jag rätt mycket queerfolk i min umgängeskrets också)
    Vad andra tar på sig skiter jag i.
    Jag skulle aldrig sätta på en pojke klänning.
    Jo, om han ville klä ut sig hemma.
    Men jag skulle aldrig gå o köpa en klänning för det ändamålet.
  • La Lola
    vampyria2 skrev 2010-07-06 07:56:32 följande:
    För att din son kanske är född i fel kropp och skulle må jäkligt bra i den Drömmer

Har en dotter som går på könsutredning skulle aldrig tvinga henne gå omkring i tjejkläder, hon känner sig utklädd och tror att alla ska skratta åt henne. Det viktigaste är att hon mår bra sen vad andra tycker struntar jag i.
    Fast det där går ju inte heller att jämföra.....
    Jag utgick i från att min eventuelle son är född i rätt kropp sas.
  • Bonanza

Jag skulle tänka precis samma som om jag hade sett en tjej i den: "Herregud vilken ful klänning! Men vill ungen klä ut sig så fine..."

Själv skulle jag aldrig köpa den där, den var lite väl för att jag skulle kunna låta mina barn gå utanför dörren i den (om de inte verkligen verkligen verkligen ville). Däremot har sonen många tunikor från Lindex, fast de är lite snyggare.

• Mushroom

Vilken gräslig klänning! *ryser*

Borde vara olagligt att sälja sådana fula saker..

Svar på tråden Pojke i klänning