Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • Free Spirit
    Mrs Charles skrev 2010-07-06 01:29:03 följande:
    Jag hade tänkt  "Suck, ännu en förälder som tror att jämställdhet sitter i kläderna".
    Bra sagt!!
  • RosaNapp

Om någon av mina pojkar hade velat ha den så hade jag köpt den, men jag hade avskytt den. Ser ju gräslig ut!
    Skulle även köpa den till min dotter om hon ville...

• Free Spirit
    Mara skrev 2010-07-06 00:58:56 följande:
    Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=702...

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?
    Om jeg hadde sett en 5 åring med kjole så der vil jeg undret på om foreldrene er helt god i hode..
    Men samtidig så forstår jeg ditt ønske om å gi gutten det han så gjenre ønsker seg. Men på andre siden kan jeg inte forstår hvorfor en må kle en gutt i extremt typisk jente klær, bare for at gutten gir utttykk og ønske om det. Tingen er vel at vi kan ikke gi barna våre alt dei pekker på uansett.

At barnet ville ha en sådan går fint ann å veilede gutten til mer gutteklær..da  kankje noe mer teater klær som kanskje har et lite speielt utseende så at han fekk noe anerledes om det var så viktig.
  • MrBlueSky

Vilken liten solskenshistoria! ^^

Vad spelar det för roll i vilket syfte föräldern köpte klänningen? Det viktiga är att pojken blev glad.

Jag hade köpt klänning till det av mina barn som ville ha en, utan att tveka.

Vad jag hade tänkt om föräldrarna: vilka bra föräldrar, det finns hopp för samhället
    Vad jag hade tänkt om pojken: inget speciellt? det är svårt att "tänka något" om små barn, han kan lika gärna tappa intresset för klänningen imorgon

• PennyD
    Plutteli skrev 2010-07-06 11:10:43 följande:
    Jag hade inte tänkt så himla mycket, hade nog utgått ifrån att han var utklädd precis som jag utgått ifrån att en tjej i en sådan klänning var utklädd. Varken mer eller mindre.
  • Elavela87

Första tanke: Fyfan vilken FUL klänning

Andra tanke: Passar inte en pojk.

Tredje tanke: Föräldrarna måste vara helt bakom flötet. Snacka om att pracka på en stackars pojk deras sneförvridna bild om hur "jämtställt" faktiskt är.

Fjärde tanke: Pojken är fikus.

Tyvärr.

• Lavish

Ja man hade ju faktiskt funderat lite extra. Om pojken såg så glad och stolt ut hade jag nog inte kunnat låta bli att le och tycka han var söt. Jag hade tyckt att det var modigt av föräldrarna. Jag hade nog inte tänkt fikus eller överjämställda föräldrar men däremot hade jag säkert funderat på om det verkligen VAR en pojke. Går ju inte alltid att se så tydligt på små barn. Det är knepigt det där, jag tycker nog INTE att föräldrar ska sätta på sin pojke en klänning bara "för att" men när pojken själv ville ha den och blev glad tycker jag det var rätt.

• Blossi

För maskerad så spelar det väl ingen roll om det är en pojke eller flicka som bär den. 

Till vardags så skulle jag undra varför man låter ungen klä ut sig, kanske är en speciell dag eller något? 

Brist på information skapar spekulation
  • MrBlueSky
    Elavela87 skrev 2010-07-06 12:38:39 följande:
    Tredje tanke: Föräldrarna måste vara helt bakom flötet. Snacka om att pracka på en stackars pojk deras sneförvridna bild om hur "jämtställt" faktiskt är.
    Kan inte låta blir att tycka att den är lite smårolig, den här formuleringen. Hur är faktiskt "jämställt" Elavela87?
  • Psykologstudenten
    Elavela87 skrev 2010-07-06 12:38:39 följande:
    Första tanke: Fyfan vilken FUL klänning

Andra tanke: Passar inte en pojk.

Fjärde tanke: Pojken är fikus.

Tyvärr.
    Du skulle på allvar anta att en FEMÅRIG pojke var homosexuell bara för att han hade en ful klänning på sig?
Svar på tråden Pojke i klänning