• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • Lingonflickan

Alla barn tycker om att klä ut sig, inte så konstigt tycker jag. Såna klänningar har de ju ofta på dagis och klär ut sig i.

Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • trollbottom

Jag hade blivit överlycklig över att föräldrarna var så öppensinnade att de inte lät våra könsnormer sätta gränser för pojken. Flickor idag har mycket lättare att få överta "pojkarnas värld" men det är svårare för pojkarna då det inte är accepterat.

Min son har klänning, fast mer vardagsklänningar. Sån där prinsessklänning provade han när vi var hos en bekant och han ville inte ta av sig den. Han gick omkring och sa fin hela tiden. Att han har klänning beror delvis på att han själv ville ha en och sen för att det är ett skönt plagg att ha när det är varmt ute. Lättare att kissa med Skrattande eftersom han kan vara bar under.

Jag hade tänkt att pojken måtte vara lycklig med föräldrar som inte låter sina fördomar och egen uppväxtmiljö begränsa sina barn.

• Pigeon

Jag skulle nog först tänka "oj en kille i klänning".
    Sen skulle jag tänka "vad rart..."
    Sen skulle jag nog tänka "nu ska jag inte stirra".

Om det var ett större barn skulle jag tänka att han nog ärr precis som min son, som också gärna vill ha klänning. (Det får han också, men bara hemma).

Om det var en väldigt liten kille (som uppenbarligen inte valt den själv, alltså typ en bebis) skulle jag nog tänka att hans föräldrar kanske hellre hade velat ha en flicka - alternativt är rabiata feminister.

• Siri29

Fru Krokodil. Så om dina barn börjar mobba en unge med utåtstående öron, övervikt eller psoriasis - då säger du: "Mobba på, för det är bara normalt att ha en aversi mot annorlunda ting".
    Herregud, man blir ju mörkrädd. Uppfostra dina egna ungar att visa respekt mot andra - och lär dom att människor är olika, men lika värda.
    Vad är det för likriktat samhälle du förespråkar?

• MiaEd

Min pojke har en lila Hello Kitty klänning han tjatade till sig förra sommaren :P

• Mashenjka

Kan nästan se min son önska sig en sådan. Och vill påminna att debatten var nog samma för många år sedan när flickor ville ha byxor.

• augustisten
    Pigeon skrev 2010-07-06 16:38:48 följande:
    Om det var en väldigt liten kille (som uppenbarligen inte valt den själv, alltså typ en bebis) skulle jag nog tänka att hans föräldrar kanske hellre hade velat ha en flicka - alternativt är rabiata feminister.
    Fast då skulle du nog bara tro att det var en flicka, väldigt sällan man kan avgöra könet på så små barn :)
  • MansonDust

Självklart hade han fått en klänning, precis som att mina döttrar får ha jeans.. Klär ändå min son mest i rosa, för jag älskar den färgen.

♥ Fick äran att bli mamma 2002, 2006 & 2008 ♥ Två döttrar & en son ♥
  • trollbottom

Jag förstår inte varför så många verkar tro att man önskar sig en flicka bara för att ens son har klänning. Vart kommer det ifrån? Det är ju bara löjligt

Och varför är det så många som tycker det är okej hemma men inte ute? Blir det inte något dolt och lite fult då? Tabubelagt nästan, så tänker jag.

Och om man tror att ens barn blir mobbat pga ett klädesplagg bör man nog se över hur man fostrar sina barn. Mobbing sker förvisso för inga orsaker alls och är aldrig okej. Men jag försöker i alla fall fostra mitt barn till att ha respekt för andra oavsett hur de ser ut och hur de är.

• Pigeon
    augustisten skrev 2010-07-06 16:44:29 följande:
    Fast då skulle du nog bara tro att det var en flicka, väldigt sällan man kan avgöra könet på så små barn :)
    Jag tänkte mer om det framgick på annat sätt, t.ex at de hade en barnvagnsskylt som det stod Pelle på eller att föräldern introducerade bebisen som nån med pojknamn.
Svar på tråden Pojke i klänning