Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • MrBlueSky

Såg att jag glömde svara på frågan beträffande klänningens fulhet: jag reagerade faktiskt inte på det rent estetiska i klänningen. Tycker mig ha upplevt en del riktigt fula och tillgjorda barnkläder (i synnerhet flickkläder) och denna skiljer sig inte märkvärt från mängden.

• Blossi
    Psykologstudenten skrev 2010-07-06 12:49:11 följande:
    Du skulle på allvar anta att en FEMÅRIG pojke var homosexuell bara för att han hade en ful klänning på sig?

Sorry ser bara så roliga inlägg idag!  
    Brist på information skapar spekulation
  • JuliaåRonjasmammis
    Mara skrev 2010-07-06 07:21:48 följande:
    Gott om stålars? För att man har råd att köpa en klänning till en pojke?
    Läste du hela inlägget? Jag har absolut inte något emot att killar har klänning, och jag hade gjort precis som du och köpt den till honom även om jag tyckte den var rent förskräckligt ful!

Däremot såg den dyr ut, och jag hade som sagt reagerat på att folk slänger ut pengar på fula, icke lekvänliga kläder till sina barn oavsett kön.

Blev det lite klarare nu?
    Don't mess with my integrity!
  • Queenie70

Jag skulle kunna köpa en klänning åt min pojke om han hett önskade det. Men han skulle nog inte få gå ut i den innan han var gammal nog att kunna resonera omkring och förstå de reaktioner han utan tvivel kommer att möta ute i samhället. Om han var helt inne på "tjejgrejjer" etc skulle jag fundera på om han hade könsdysmorfi (heter det så?) Och i det skulle jag stötta honom så gott jag kunde.

• JuliaåRonjasmammis
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-07-06 12:53:28 följande:
    Läste du hela inlägget? Jag har absolut inte något emot att killar har klänning, och jag hade gjort precis som du och köpt den till honom även om jag tyckte den var rent förskräckligt ful!

Däremot såg den dyr ut, och jag hade som sagt reagerat på att folk slänger ut pengar på fula, icke lekvänliga kläder till sina barn oavsett kön.

Blev det lite klarare nu?
    Men, så sur jag "lät" i inlägget, det var ju inte meningen! Sorry!Skäms

*Skyller på huvudvärken som kom efter en långpromenad i värmen.*
    Don't mess with my integrity!
  • Blossi
    Queenie70 skrev 2010-07-06 13:03:43 följande:
    Jag skulle kunna köpa en klänning åt min pojke om han hett önskade det. Men han skulle nog inte få gå ut i den innan han var gammal nog att kunna resonera omkring och förstå de reaktioner han utan tvivel kommer att möta ute i samhället. Om han var helt inne på "tjejgrejjer" etc skulle jag fundera på om han hade könsdysmorfi (heter det så?) Och i det skulle jag stötta honom så gott jag kunde.
    Min son har i perioder varit inne på tjejtrejjor. Inte är det något ovanligt alls. Han måste ju få utforska annars vet han inte vem han är. Han har i perioder varit inne på både glitter, rosa och dockor. Vi har inte ens höjt ögonbrynen för det är ju fint (sett från hans perspektiv). Däremot har han inte varit inne på klänning. 
    Brist på information skapar spekulation
  • Omorfia

Min systerdotter har exakt en sån klänning som hon klär upp sig i. Hon gillar Disney princess typ mest i hela världen och jag kanske inte tycker att den klänningen är så himla fin, men det är ju inte min åsikt som räknas. Jag har inte för vana att tala om för andra att deras klädval är fula och hoppas verkligen inte att jag faller dit med mina barn.

Min dotter är bara två år men hon får välja själv vilka kläder hon ska ha (inom rimliga gränser naturligtvis, det ska passa väderleken) utan att jag säger - Nej usch, inte kan du ha gult och rosa det passar inte! Det är mitt jobb som förälder att uppmuntra min dotter att känna efter vad hon själv vill och fatta beslut utifrån det, inte att förminska hennes personlighet.

• Mrs Vader

Det är ju utklädningskläder det där. Ska de inte få klä ut sig längre heller de små pojkarna? Självklart hde jag köpt den! Min dotter har en liknande, inte har hon den till vardags heller (även om hon säkert skulle vilja).

• Carin b

För jämställdheten borde även killar kunna ha klänning

• Lindreas

Jag hade helt klart köpt den och låtit grabben ha den på sig när det var lämpligt. Alltså inte på förskolan eller på stranden, vilket jag inte låtit en tjej ha heller, av praktiska skäl. Jag ser det som en utklädningsplagg och känner väl inte att jag behöver lägga någon värdering i det hela.

Svar på tråden Pojke i klänning