• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • lennartsdotter

Jag skulle tänka tyst "vilken gräslig tingest", förklara för honom att det inte är bra lekkläder och antagligen försöka styra honom mot en mer praktisk klänning (skulle gjort det även om det vore en tjej) men köpa om ingen annan dög.

• t0va
    lennartsdotter skrev 2010-07-06 08:55:50 följande:
    Jag skulle tänka tyst "vilken gräslig tingest", förklara för honom att det inte är bra lekkläder och antagligen försöka styra honom mot en mer praktisk klänning (skulle gjort det även om det vore en tjej) men köpa om ingen annan dög.
    Så skulle jag nog också göra, köper gärna en klänning till pojken om han vill ha det. Förr eller senare så kommer de ändå få höra massa skit om vad man kan och inte kan ha på sig. 

Jag avskyr klänningar och får ofta höra av ungarna på gården om jag är en pojke eller flicka... samma med tanter på bussen. Men orka bry sig, varför spöka ut sig i saker som man inte gillar bara för att samhället tycker att det ska vara på ett visst sätt.  
  • Mary Jo

Jag hade tänkt: "Vad kul för honom,även fast klänningen var ful"

Tycker det är fruktansvärt med föräldrar som förbjuder sina pojkar att ha rosa och klänningar. Det är barn vi pratar om.Herregud.. Nästan alla killar jag känner har haft klännigar och klätt ut sig i mamma´s klackeskor.

Men alla tycker väl olika

• La Lola
    Mary Jo skrev 2010-07-06 09:29:02 följande:
    Jag hade tänkt: "Vad kul för honom,även fast klänningen var ful"

Tycker det är fruktansvärt med föräldrar som förbjuder sina pojkar att ha rosa och klänningar. Det är barn vi pratar om.Herregud.. Nästan alla killar jag känner har haft klännigar och klätt ut sig i mamma´s klackeskor.

Men alla tycker väl olika
    Klä ut sig är en sak...men jag skulle aldrig gå o köpa en klänning till en kille.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Mary Jo
    La Lola skrev 2010-07-06 09:31:24 följande:
    Klä ut sig är en sak...men jag skulle aldrig gå o köpa en klänning till en kille.
    ja men det förstår jag inte? Det är ju ett barn. :) om mitt barn skulle blir glad av att ha en klänning på sig. då skulle han få ha det.

jag skulle göra allt för att mitt barn skulle vara glad och nöjd! jag hade varit skitledsen när jag var liten om inte jag hade fått ha på mig lika dana kläder  som min storebror! :)
  • gosmamman

Jag tycker också såna klänningar är fula, men mina döttrar har såna men dom är endast tillåtna att ha hemma för det är utklädningskläder och det har man hemma när man leker eller är på maskerad. Så hade jag en son skulle han få ha en sån klänning under samma regler som mina döttrar.

Dom får ju klä ut sig till cowboy, prins, viking eller vad dom nu vill så måste ju även en son få klä ut sig till prinsessa eller fe mm om han vill det.

Lycka är inte något man får, det är något man skapar
  • Pormoicheia

Ser inget fel i att köpa klänningen år pojken. Däremot skulle jag väl vara med och stoppa upp bärandet av den var som helst och när som helst. Men då går det ju under att lära barnen om sociala regler och om att vissa kläder inte passar sig i alla situationer snarare än att pojkar inte får ha klänning (även om jag i grunden är lite av åsikten att klänningen faktiskt är ett tjejplagg).

I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • aglili

Min son hade en prinsessklänning när han var 3 år. (som ajg köpte ny till honom) Jag resonerade som så att ska man klä ut sig ska får man väl klä ut sig till vad man vill. Han ville själv ha en.

Han var lucia första året på dagis. Känns väl som att man klär ut sig då också....

Nu är han 6 år. Rosa är fortfarande favoritfärgen, men han vill inte ha klänning längre.

Klänning som vardagsplagg har han dock inte fått ha och inte velat heller för den delen.

• valkyrian
    Mara skrev 2010-07-06 07:30:52 följande:
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?
    Min son hade i alla fall fått sin klänning, säger inte till mina barn att deras val av kläder är fula trotts att Saga kan se ut lite hur som med de mest underliga kombinationer. :)
    Bebisen är här
Svar på tråden Pojke i klänning