• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • Mrs Charles
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-07-06 01:35:32 följande:
    För tanken att killen ifråga själv hade valt den hade aldrig slagit dig, eller?
    Jovisst, men det skulle NOG inte vara min första tanke.
    Såg nu att det inte var första tanken som efterfrågades. Skäms
    Sedan skulle jag nog tänka "he he jaha han vill ha klänning".
  • Isprinsessan och grodprinsen

Äntligen... en kille till. Nu blev det två med min son.

• AnnaT
    Mrs Charles skrev 2010-07-06 01:29:03 följande:
    Jag hade tänkt  "Suck, ännu en förälder som tror att jämställdhet sitter i kläderna".
    precis vad jag tänkte dessutom skulle jag tänka stakars unge han kommer antagligen skämmas som f*n när han blir äldre.
    Dessutom tycker jag att föräldrar som tycket allt ska vara så jämställt själva kan ta på sig kläder från motsatta könet
  • JuliaåRonjasmammis
    AnnaT skrev 2010-07-06 01:46:10 följande:
    Dessutom tycker jag att föräldrar som tycket allt ska vara så jämställt själva kan ta på sig kläder från motsatta könet
    Du menar att jag ska ta på mig typ byxor då?
    Don't mess with my integrity!
  • valkyrian

Pojkarna på Sagas dagis springer gärna runt i liknande när de leker, precis som Saga kör Spiderman mellan varven. Reagerar inte alls på det. Det får vara nog mef hysterin. Vore ju bra galet om föräldrarna tvingat på pojken klänningen men vore lika illa om han inte fick ha den om han ville.

• Psykologstudenten
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-07-06 01:48:58 följande:
    Du menar att jag ska ta på mig typ byxor då?
    Eller skjorta, kavaj, t-shirt.
  • JuliaåRonjasmammis
    valkyrian skrev 2010-07-06 01:49:11 följande:
    Vore ju bra galet om föräldrarna tvingat på pojken klänningen men vore lika illa om han inte fick ha den om han ville.
    Just så!
    Don't mess with my integrity!
  • valkyrian

Kläder från det motsatta könet?

Normer normer... Ungefär som att före 1921 säga: - rösträtt till kvinnor? Varför skall kvinnor göra manssaker?

• Psykologstudenten
    AnnaT skrev 2010-07-06 01:53:50 följande:
    Jag menar duu du ska gå in på herr avdelningen och köpa dina kläder
    Eftersom mäns och kvinnors kroppar ser olika ut i vuxen ålder så blir det lite en annan sak. Men jag går ofta runt i linne, t-shirt, skjorta, jeans. Alltså kläder som även en man skulle kunna gå runt i men jag väljer lite mindre storlekar och med lite andra proportioner.
Svar på tråden Pojke i klänning