• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • Sanza
    Veladis skrev 2011-01-30 18:46:42 följande:
    ...min man skulle nog gå i kilt om det stog högtidklädsel...
    tummen upp! Skrattande
  • jennifer88

Klart barn ska få ha på sig vilka färger och kläder de vill, så länge de funkar i situation, alltså inte vinterkläder på sommar, finkläder på dagsi osv...

Kompisen son,  han fyller snart fem år, har två absoluta favorit outfits som skulle ha på sig jämt om han fick. Det ena är en stor vit "snurrklänning" med påsydda mörkrosa rosor han fått från systern och det andra är hans tomtedräkt, i princip en röd pyjamas med vitt ludd på. =) Världens underbaraste lilla kille...

• Millicent

Jag tycker det var rörande att han blev så glad. Gud så bra att du köpte klänningen TS!
    Jo, jag hade nog också köpt den, men inte känt mig jättetillfreds med att ta den till dagis. Fast jag hade nog satt mig på min oro att han skulle bli retad för jag tycker de måste få välja själva hur de är och vad de vill när det gäller lekar, innekläder osv.

• lajndaah

Äh vad spelar det för roll! Min son på snart 4 månader hade på sig en klänning nu på julafton som var (Var dock ett misstag, trodde det var en tomterock haha men ändå) Drömmer . Och sen så har vi t.ex gett honom rosa napp, rosa filt osv.. Blått på killar o rosa på tjejer, nej nej nej det är skitsnack det Flört 

• Sanza
    Millicent skrev 2011-02-02 01:05:41 följande:
    Jag tycker det var rörande att han blev så glad. Gud så bra att du köpte klänningen TS!
    Jo, jag hade nog också köpt den, men inte känt mig jättetillfreds med att ta den till dagis. Fast jag hade nog satt mig på min oro att han skulle bli retad för jag tycker de måste få välja själva hur de är och vad de vill när det gäller lekar, innekläder osv.
    Så funderade jag också när min son var yngre, hur jag skulle hantera det om och när han skulle vilja ha klänning till dagis. När dagen väl kom, fast det började med flätor, så överraskade jag mig själv med att inte tycka det var det minsta jobbigt. Det kändes helt självklart att bejaka honom i det han ville ha. Vi har också haft turen att ha haft väldigt genusmedveten personal på förskolan, så de har kunnat bemöta honom på ett bra sätt och väga upp kompisarnas kommentarer.
    Däremot tar det emot att köpa klänningar och flickkläder på fullpris. Tänker att det kan komma plötsligt en dag att han inte vill ta det på sig och då känns det som bortkastade pengar. Så jag köper på rea och loppis.
  • FoxMulder
    lajndaah skrev 2011-02-02 01:08:43 följande:
    Äh vad spelar det för roll! Min son på snart 4 månader hade på sig en klänning nu på julafton som var (Var dock ett misstag, trodde det var en tomterock haha men ändå) Drömmer . Och sen så har vi t.ex gett honom rosa napp, rosa filt osv.. Blått på killar o rosa på tjejer, nej nej nej det är skitsnack det Flört 
    Varför? Ska det bli mera jämställt av det eller?

Det är en sak att ge en 4 årig  pojke en klänning om han vill ha det.

Men att ge en 4 månader gammal pojke rosa saker för att DU vill det är fel. Ge honom en grön eller vit napp och filt istället.

Det är föräldrar som du som jag avskyr, du kommer säkert tvinga din son att ha klänningar om några år också oavsett om han vill det eller inte.
  • Pemmel

Ärligt? Ja, då tänker jag att "jaha, de är säkert såna som tror att det sitter i kläderna och färgerna". Och jag ändrar åsikt först då jag får veta att pojken valt själv.

• feministbrud
    FoxMulder skrev 2011-05-01 18:39:11 följande:

Men att ge en 4 månader gammal pojke rosa saker för att DU vill det är fel. Ge honom en grön eller vit napp och filt istället.

Det är föräldrar som du som jag avskyr, du kommer säkert tvinga din son att ha klänningar om några år också oavsett om han vill det eller inte.
    Jag avskyr föräldrar som nödvändigtvis ska skola in barnen i stereotypa klönsroller från dag ett. Ge pojkar bara blått och flickor bara rosa. Vad tycker du om det?
  • FoxMulder
    feministbrud skrev 2011-05-01 19:38:55 följande:
    Jag avskyr föräldrar som nödvändigtvis ska skola in barnen i stereotypa klönsroller från dag ett. Ge pojkar bara blått och flickor bara rosa. Vad tycker du om det?
    Jag tycker det är bättre än att göra tvärt om, dvs sudda ut ALLT som är manligt och kvinnligt. Vilket är vad ni feminister vill.

Annars så tycker jag att barn kan lika gärna ha grönt eller vitt om man nu absolut inte vill skola in barnen i stereotypiska könsroller. Men att göra tvärt om och göra era små pojkar feminina är bara vidrigt dåligt av föräldrarna.

Ni kommer ändå inte få mer jämställdhet genom att klä era småpojkar i rosa.
  • brünnhilde

Jag skulle tänka: Vad skönt att den pojken inte blivit insmetad i en könsroll än. Och: vad kul att han är glad. Och vad skönt att hans föräldrar inte begränsar honom.

• Veladis
    FoxMulder skrev 2011-05-01 20:01:54 följande:
    Jag tycker det är bättre än att göra tvärt om, dvs sudda ut ALLT som är manligt och kvinnligt. Vilket är vad ni feminister vill.

Annars så tycker jag att barn kan lika gärna ha grönt eller vitt om man nu absolut inte vill skola in barnen i stereotypiska könsroller. Men att göra tvärt om och göra era små pojkar feminina är bara vidrigt dåligt av föräldrarna.

Nämen det är väl inte vad "vi feminister" vill? Vad har du fått det ifrån? Vilka feminister säger så? Det är snarare din felaktiga tolkning och ett grovt missförstånd av hela den här klädgrejen. Jag vet ingen förälder med feministiska åsikter som går in för att sudda ut allt (varken med stora eller små bokstäver), som är manligt och kvinnligt. Däremot vill "vi" bredda vad som anses som kvinnligt och manligt, inte tänka så tudelat, eftersom snäva könsroller ställer till problem och sätter upp onödiga begränsningar. Jag har inget emot flickiga flickor eller pojkiga pojkar, men pojkiga flickor och flickiga pojkar och allt däremellan måste få plats i samhället på lika villkor och ha samma livsutrymme. Alla måste få vara manliga och kvinnliga i den grad de vill...
  • feministbrud

Men vad spelar färgen för roll? Jag kommer inte att klä min son ENBART i rosa. Jag kommer att ge min son möjlighet till alla palettens färger. Jag kommer att göra likadant med en dotter. Jag kommer mao inte att "göra tvärt om".

Varför vill du pracka på mig en åsikt jag inte har? Jag vill ha individualism och det tror jag man uppnår bäst genom att öppna sinnena för alla färger och leksaker, oavsett kön.

Rosa är för mig en fin färg. Punkt. Jag vägrar att se den som en tjejfärg.
  • lennartsdotter

På vilket sätt är det bättre att ge sonen en blå napp för att föräldern vill det? Oavsett om nappen är rosa eller blå är det föräldern som "tvingar" på sitt barn en napp av en viss färg. Min son har haft nappar i alla regnbågens färger eftersom jag faktiskt skiter i vilken färg nappen är. Nappen är inte en modeaccessoar.

Sedan låter det väldigt fint att låta pojken få en klänning när han är 4 år "om han vill". Problemet är ju bara det att om du aldrig någonsin erbjuder honom en klänning har du förnekat honom möjligheten. Du har indirekt redan visat att det är fel att pojkar har klänningar och eftersom barn hemskt gärna vill vara sina föräldrar till lags är det rätt osannolikt att en 4-årg grabb spontant från ingenstans ska börja fråga efter klänningar. Lika osannolikt som att en 4-årig flicka som aldrig erbjudits en slips helt spontant skulle börja fråga efter en slips.

Det är naivt att tro att vi inte styr barnen genom att undanhålla dem vissa saker. Det är ju tvärtom en väldgt medveten strategi vi föräldrar ofta använder oss av för att uppfostra våra barn till sådana människor vi önskar att de ska bli.
  • augustisten

Men fyramånadersbarn har ju ingen som helst åsikt om hur deras nappar ser ut... och då väljer jag den jag tycker är snygg helt enkelt. Vilket oftare är rosa och röda än blå och gröna.

Hur skulle det på något vis kunna påverka ett spädbarn?

• feministbrud

Kom på en sak till. Är det ok att ge sitt barn en Djurgården-napp? Är int det att smeta på sitt barn en lagtillhörighet som knappast är acceptabel (för det enda acceptabla vore ju att ge banret en IFK-Göteborg-napp såklart!).

Om du tycker att det är ok, trots allt, vad är det då för fel att ge en pojke en rosa napp? Är det bara rosa som är förbjudet för pojkar? Finns det inget annat man bör undvika som förälder för att inte kallas vidriga?
  • Ara
    Varför är det fel??
  • FoxMulder
    Ara skrev 2011-05-01 22:56:43 följande:
    Varför är det fel??
    För att du vill göra pojken feminin.
  • feministbrud
    FoxMulder skrev 2011-05-01 23:03:08 följande:
    För att du vill göra pojken feminin.
    Det är det ingen som vill! Rosa är en färg. Ge det inte mer betydelse än vad det har.
  • Helene70

Vill min son ha en klänning så får han en klänning!
    Bara det faktum att han uttrycker en stark vilja för något skulle göra mig knäsvag och stolt.

Självtänkande barn rockar!

Svar på tråden Pojke i klänning