• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • Eriin

Jag skulle tänka att hoppas att den lilla pojken själv fått välja vad han ville ha på sig, och inte hade föräldrar som satt på honom den bara för att "jo men killar ska också kunna ha klänning". Iförsig vet jag att det inte är helt lätt att få på en 5 åring kläder hon inte vill ha...

• Bedan

Jag hade insett att jag antagligen älskat den klänningen som barn själv (för det skulle jag ha gjort, jag hade drömt om den varje natt) och sen hade jag köpt den till honom.

• Mariohn

Jag hade skrattat inombords och tyckt att det var skönt att pojken hade så avslappnade föräldrar att de låter honom gå ut i världens fulaste klänning om han känner för det

• Plutteli

Jag hade inte tänkt så himla mycket, hade nog utgått ifrån att han var utklädd precis som jag utgått ifrån att en tjej i en sådan klänning var utklädd. Varken mer eller mindre.

• Mummyfied

Tyckte inte klänningen var vare sig fin eller praktisk så hade det varit min son som velat ha den så hade jag helst sett att han använde den som utklädningskläder eller försökt få honom att vilja ha en mer vardaglig variant istället.

• Kokomo

Oavsett om en kille eller tjej hade haft den hade jag tänkt att den var ful och inte verkade så praktisk att leka i. I övrigt hade jag inte brytt mig. Jag ser inga problem med att en pojke har klänning. Eller att en tjej har byxor...

• Kinsale
    Mariohn skrev 2010-07-06 10:59:04 följande:
    Jag hade skrattat inombords och tyckt att det var skönt att pojken hade så avslappnade föräldrar att de låter honom gå ut i världens fulaste klänning om han känner för det
    Precis!
  • Lady Gogo

Vad jag hade tänkt? Uhhm, herrejösses vilken skitful klänning. Men om pojken nu så hemskt gärna ville ha den så.. ja.. fine. Dock hade jag använt den som utklädnings-klänning isåfall eftersom att den var så prålig och prinsessig. Samma sak om min dotter ville ha en sådan!

• listo

Det viktigaste i alla lägen är att man ser ut som alla andra... tjejer ska se ut som andra tjejer, och killar ska se ut som andra killar. Man ska inte sticka ut eller vara annorlunda, för då kan ju (gud förbjude) någon lägga märke till en, och så kan vi inte ha det.
    Eller jo, man "ska" ju sticka ut och vara annorlunda och originell, men bara så länge man är LAGOM annorlunda, alltså inte annorlunda alls. För annars blir man ju mobbad och allt möjligt sånt, och då får man skylla sig själv för att man inte förstod bättre, eller för att ens föräldrar inte förstod bättre.

Aaallt blir bättre om alla vet sin plats! Flickor = rosa klänningar och stekspade, pojkar = blå kostym och fälgkors. Och hör sen!

För att svara på TS fråga då... jag skulle ha tänkt: LYLLOS den glada pojken som har föräldrar med modet att låta honom vara den han är!

Traddiraddiraj
Svar på tråden Pojke i klänning