Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Mara

Pojke i klänning

Antag att du ser en 5-årig pojke klädd i en klänning som liknar den här: http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=7028257&styleid=7028255&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365;1357438

Vad tänker du då? Om pojken? Om pojkens föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 07:31
    Egentligen borde jag kanske inte ha lagt den här tråden under jämställdhet. För det var inte det som det handlade om egentligen. Det handlade om en liten pojke som så länge har önskat sig en klänning. Så igår när vi var och handlade fick han syn på en prinsessklänning på rean som han tyckte var så fin. Jag tänkte att varför ska han inte få en klänning om han nu vill det så gärna? När vi gick mot kassan kunde man höra en liten pojke säga: Jag har fått en klänning, jag har fått en klänning! Han var så glad.

Hur skulle ni andra ha gjort i den situationen? Talat om att klänningen inte var fin (för det tyckte jag väl i ärlighetens namn inte)? Eller sagt att klänningar är bara för flickor? Eller gjort samma sak som jag och köpt klänningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 18:32
    I inlägg 91 kan man se hur just den klänningen som vi köpte ser ut.

• Svar på tråden Pojke i klänning
  • Bedan

Det står ingenting i ts om att det ska vara ens första tanke, frågan är vad man tänker. Annars hade det väl stått "vad är din FÖRSTA tanke?, eller?

• flingflong

TS: Jag tror du köpt en likadan klänning till din son som jag gjort till min som är 4 1/2 år. Hans favoritfärger är rosa och lila och han ville verkligen ha en klänning så han fick faktiskt välja fritt i affären vilken han ville ha. Han var/är så lycklig över denna klänning och han skall få ha den hos sin dagmamma där han kan ha den inomhus när de klär ut sig. Klart som sjutton att han vill ha klänning när alla på gården är tjejer och har fina klänningar och får höra hur fina de är. Sedan hade jag inte låtit honom ha den ute eller till vardags då tyvärr barn inte alltid är så snälla och jag vill inte att ha ska behöva bli retad för då kommer han inte våga ha den klänningen igen. O han är så lycklig för den nu, vill inte ta det ifrån honom.

*funderar*
  • Leone i Västerås

För min del hade jag nog inte reagerat alls, då min egen son också har klänningar. Bla "skattkistan" från toys´rUs med 4 st Disneyprinsessklänningar i.
    Ofta klär han ut sig till Askungen, och lika ofta är han Pippi Långstrump, Spiderman eller riddare.

Barn är barn

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Siri29
    Elavela87 skrev 2010-07-06 12:38:39 följande:
    Första tanke: Fyfan vilken FUL klänning

Andra tanke: Passar inte en pojk.

Tredje tanke: Föräldrarna måste vara helt bakom flötet. Snacka om att pracka på en stackars pojk deras sneförvridna bild om hur "jämtställt" faktiskt är.

Fjärde tanke: Pojken är fikus.

Tyvärr.
    Första tanke när jag läser Elavelas inlägg: I vilket hörn av Sverige använder man ordet fikus?

Och sen förstår jag inte alls hur man kopplar homosexualitet till klänningar. Om du ska dra in hbt-tankar i det hela så tyder det väl snarare på att barnet är transvesitet eller transsexuell. Och i så fall - fantastiskt att föräldern låter barnet vara klädd så som den vill.

Sen tror jag inte alls att man måste se detta ur hbt-perspektiv. Utan det handlar förmodligen om att barnet vill testa olika uttryck, prova kläder, känna sig fin. Och jag tycker det är superfint att som förälder bekräfta det.

Jag vet inte heller vad ditt "tyvärr" syftar på. Hoppas att du inte syftade till pojkens eventuella sexuella läggning, för det har föräldrar inget med att göra. Kan man inte älska sitt barn oavsett läggning tycker jag faktiskt att man kan strunta i att skaffa barn.
  • Fru Krokodil

Jag skulle tänka att det är något kraftig fel på föräldrarna till detta stackars barn som utsätter sin pojke att b li utstött och mobbad under hela sin barndom. Oavsett vad folk nu än tycker så blir outsiders mobbade och utstötta av sina jämnåriga. Det är rent biologiskt,vi har en aversi mot annorlunda ting.

• tusshh

ja tycker att man ska klä barn i kläder som dom kan leka i oavsett färg, Men ja tycker även att klänning är ett tjejplagg för även om min son skulle önska sig en klänning så skulle ja aldrig sätta på honom en sån om de inte va typ maskerad eller dylikt...
    tycker de e' samma sak som om han ville ha glass till middag varje dag - de vill han säkert oxå av hela sitt hjärta - men de är där man som förälder får ta å säga ifrån om vad som är rätt å fel.

• Det blåa huset

Om jag hade sett en liten kille i den klänningen hade jag börjat gapskratta. Bara för att det hade varit så ovanligt för mig. Min pojke hade gärna fått ha klänning hemma, det är bara en lekroll som spelas. Då spelar det ingen roll om det är prinsessa, drake, superhjälte eller nåt annat.

Om pojkens föräldrar hade jag inte tänkt så mycket mer än att de gjort sitt barn lyckligt.

Are 19/5 -06, BF 31/7 -10, aresmamma.blogspot.com
  • JuliaåRonjasmammis
    Fru Krokodil skrev 2010-07-06 16:19:32 följande:
    Jag skulle tänka att det är något kraftig fel på föräldrarna till detta stackars barn som utsätter sin pojke att b li utstött och mobbad under hela sin barndom. Oavsett vad folk nu än tycker så blir outsiders mobbade och utstötta av sina jämnåriga. Det är rent biologiskt,vi har en aversi mot annorlunda ting.
    Varför skulle han bli mobbad och utstött?! Jag har träffat många småkillar i klänning och inte en enda har varit varken mobbad eller utstött på något vis.

Att dra in biologi blir ju bara larvigt.
    Don't mess with my integrity!
  • Rockan
    Fru Krokodil skrev 2010-07-06 16:19:32 följande:
    Allvarligt, nästan alla män jag känner har nån gång klätt sig i klänning som barn. De mår inte direkt dåligt av det idag. Jag har även manliga bekanta som klär sig i långkjol till vardags nu som vuxna, inte heller de tycks direkt lida.
    tusshh skrev 2010-07-06 16:28:51 följande:

tycker de e' samma sak som om han ville ha glass till middag varje dag - de vill han säkert oxå av hela sitt hjärta - men de är där man som förälder får ta å säga ifrån om vad som är rätt å fel.

Att äta glass till middag är inte nyttigt, det finns ett motiv till varför barnet inte ska få det. Vad är motivet till att barnet inte ska få bära klänning?
  • buffydk

Min lillebror gick också i klänning när han var liten, han lånade lillasysters klänningar jämt. Tycker inte att det var några konstigheter. Idag är det bara något vi skrattar åt. Han är 20 år gammal & .. ja vad ska man säga.. "manlig" :)

Isabell ✝ 070722 ★ Alica 090414 ★ Lilla3an BF 101203
Svar på tråden Pojke i klänning