• Här och nu

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

Jag återkommer med min om tråden kommer igång. Kul att se om amningsfanatikerna kan hålla sig borta.

• Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar
  • Här och nu
    Hypnotica skrev 2010-07-16 10:16:57 följande:
    Mm, för "smarthet" hänger ihop med hur mycket mentalt stimulerad under de tidiga åren. Hjärncellerna har få kontaktpunkter mellan varandra från början, men med stimulans så utvecklar de fler och fler kopplingar....har jag fått förklarat för mig.

Men stod det inte i den här tråden en förklaring till smarthetsmyten? Eller var det i den senaste megaamningstråden?
    Var nog inte i denna tråd. Barn som adopteras lite äldre o som fått dålig stimulans på barnhemmet kan t.o.m utveckla autism-liknande symtom, men det rättas till om stimulansen ökar. Dock får de inte renodlad autism, då detta är en hjärnfunktionsstörning som i regel är medfödd.
  • lokisse
    Här och nu skrev 2010-07-16 10:21:24 följande:
    Skulle varit intressant om hon verkligen pekat på ungarna o angett om de ammats eller ej, för att se hur många rätt det blev. Jag pluggar till förskollärare o att tyda amning på ungarnas utseende eller beteende ingår inte. Inte ens som valbar kurs. Sa hon detta till en förälder?
    nej det var i en allmän diskution pa ett caffe som hon kläckte den...

och jag tror inte ett ögonblick att hon skulle kunna se nagon skilnad
    Difficile est saturam non scribere
  • Hypnotica
    Här och nu skrev 2010-07-16 10:24:10 följande:
    Var nog inte i denna tråd. Barn som adopteras lite äldre o som fått dålig stimulans på barnhemmet kan t.o.m utveckla autism-liknande symtom, men det rättas till om stimulansen ökar. Dock får de inte renodlad autism, då detta är en hjärnfunktionsstörning som i regel är medfödd.
    Jag är bra på att minnas saker, men dålig på att komma ihåg källan: Tydligen så innehöll förut inte ersättning några viktiga fettsyror som är viktiga för hjärnar. Men i dagens ersättningar så är det tillsatt.
  • Här och nu
    lokisse skrev 2010-07-16 10:24:44 följande:

Självklart inte. Jag känner ett barn som har hud tunn som en fågelunge. Självklart är han prematur, tänkte jag. Men mamman gick över tiden 2 v.
  • Här och nu
    lokisse skrev 2010-07-16 10:24:44 följande:

Jag har fått ersättning, är snart 39 o har inga problem med intelligensen.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2010-07-16 10:33:18 följande:
    Jag har fått ersättning, är snart 39 o har inga problem med intelligensen.
    Oj, felciterat, men det var vad jag ville säga ändå.
  • lokisse
    Här och nu skrev 2010-07-16 10:32:10 följande:
    Självklart inte. Jag känner ett barn som har hud tunn som en fågelunge. Självklart är han prematur, tänkte jag. Men mamman gick över tiden 2 v.
    ja jag tyckte det hela var mycke mycke lustigt men som sagt folk är övertygade om att dom faktiskt vet att amning ger sa manga fördelar att dom tror att det gar att avläsa om barnet ammats eller flaskmatats pa utsehende och betende vilket är ren älgskit
  • Här och nu
    lokisse skrev 2010-07-16 10:36:08 följande:
    ja jag tyckte det hela var mycke mycke lustigt men som sagt folk är övertygade om att dom faktiskt vet att amning ger sa manga fördelar att dom tror att det gar att avläsa om barnet ammats eller flaskmatats pa utsehende och betende vilket är ren älgskit
    Man kan inte ens se på ungar om de har autism eller ej. Min son är 8 o det syns inte.
  • Rockan
    Hypnotica skrev 2010-07-16 09:40:44 följande:
    Jag fattar inte ens att folk går på den...Vafan, så när man slutat amma då, slutar man då ge närhet? Eller vaddå? Eller är det bara tutt-hud som räknas?

Närhetsmyten är så jävla dum att man häpnar att folk går på den.
    Fast det finns faktiskt en jätteskillnad mellan amning och flaskmatning, men det är inte bara närhet det handlar om egentligen utan Oxytocin-utsöndring(="Må bra" hormon).

Amning är oxytocin-utsöndrande i sig, för både barnet och den ammande, men flaskmatning är det inte. Hud mot hud-kontakt är i likhet med amning oxytocin-utsöndrande, så det är därför det trycks så hårt på den biten om man flaskar. Oxytocin ger bättre sömn, avslappning och främjar anknytning. Tyvärr är det en allmän missuppfattning att det skulle vara närhet rent allmänt.

/Oxytocinnörd (som flaskmatade)
  • lokisse
    Rockan skrev 2010-07-16 10:41:22 följande:
    Fast det finns faktiskt en jätteskillnad mellan amning och flaskmatning, men det är inte bara närhet det handlar om egentligen utan Oxytocin-utsöndring(="Må bra" hormon).

Amning är oxytocin-utsöndrande i sig, för både barnet och den ammande, men flaskmatning är det inte. Hud mot hud-kontakt är i likhet med amning oxytocin-utsöndrande, så det är därför det trycks så hårt på den biten om man flaskar. Oxytocin ger bättre sömn, avslappning och främjar anknytning. Tyvärr är det en allmän missuppfattning att det skulle vara närhet rent allmänt.

/Oxytocinnörd (som flaskmatade)
    men en persson som inte trivs med amningen utsöndrar inte nagot ma bra hormon efter som den inte mar bra.
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar