• Här och nu

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

Jag återkommer med min om tråden kommer igång. Kul att se om amningsfanatikerna kan hålla sig borta.

• Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar
  • AnnaMa

Jag fick en dotter med Downs syndrom i februari, hon var slö och hade svårt att dia, vare sig det var flaska eller bröst, så hon sondmatades. Vi började amningsträna på dag 2. Det är mitt andra barn, mjölken rann till och jag hade rätt mkt. Varje måltid försökte jag amma, sedan försökte jag flaska och sen sond. Efter det pumpade jag. När dottern var 3 dagar åkte jag hem till vårt äldsta barn, för att rå om henne medan pappan var hos vår nyfödda på barnavd. Det kommer in en sköterska och frågar var jag är, varpå min sambo svarar att jag är hemma med storasyster. "men hon måste ju amma, barnet behöver sin mamma, hur ska hon annars lära sig?!" min sambo försvarade mig och sa att vi har två barn och att han fanns där för att mata. Inte nog med min traumatiska förlossning, barnet var tillväxthämmat och vägde 2206g i v 38+0, hon rörde sig inte förrän hon var 15 min gammal. På kvällen då jag fick hålla i henne för första gången, strax efter det fick vi veta att de misstänkte ds. Jag behövde komma hem, rå om dottern och förstå läget. Jag försökte amma i 3 veckor, fick under tiden 3 kraftiga mjölkstockningar. Sedan hämmade jag produktionen och sedan dess har hon endast fått flaska. Min dotter väger 5200g nu och är 5 månader ;)

• Tjohalia

Tja, min farfar klämde ur sig något elakt (även om han är för "dum" för att förstå att det var elakt), kommer inte ihåg ordagrant men det handlade iaf om att jag minsann inte skulle få samma nära kontakt med min dotter som ammande föräldrar fick med sina barn, och att det skulle förfölja oss livet ut... tja, vad säger man? Ung och osäker var jag (22 år) och dottern bara några veckor gammal så jag hade en hel del hormoner i kroppen, det kändes ungefär som att en häst sparkat mig rätt i magen....

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • stina2

- ja, han har ju växt upp och blivit stor ÄNDÅ....

• Skogsflickan
    Hypnotica skrev 2010-07-15 09:24:55 följande:
    En nyfiken fråga: Upplever ni att det är mest andra mammor som kommenterar erat flaskmatande eller är det en blandning av både föräldrar och icke-föräldrar?
    Mest MÄN (snokande) MÄN som frågat mest i mitt fall.........
  • Kaosmamma

Annala: usch :( vissa är så himla hårda o tänker sig inte för.. Letar efter minsta sak att klanka ner på..

Varit med om lite liknande situation men rätt mot mig på sjukhuset.. Jäklans vad arg jag blev o sköterskan fick veta att hon levde minsann!

• Toratenshi

Muppigaste komentaren fick jag från damen som hade våran återkoll på sjukhuset. Nu var inte hon ordinare barnmorska utan jobbade på Amningshjälpen (eller ammning STJälpen som maken säger) Där fick jag höra:

"Jag vill att du ska ha slutat med flaska om en vecka. Det är bara oengagerade mammor som flaskar vet du väll?!"

Eeeeeh?!?! Jorå, så att eeeeeh....

Antenatalavdelningens barnläkare hade absolut fel när dom sa att våra tvillingflickor bör tilläggsmatas.

• Hypnotica
    Toratenshi skrev 2010-07-16 01:56:27 följande:
    Muppigaste komentaren fick jag från damen som hade våran återkoll på sjukhuset. Nu var inte hon ordinare barnmorska utan jobbade på Amningshjälpen (eller ammning STJälpen som maken säger) Där fick jag höra:

"Jag vill att du ska ha slutat med flaska om en vecka. Det är bara oengagerade mammor som flaskar vet du väll?!"

Antenatalavdelningens barnläkare hade absolut fel när dom sa att våra tvillingflickor bör tilläggsmatas.
    *vinkar*

Jag hade blivit otrevlig om någon sagt så till mig.
  • Här och nu
    Didaj skrev 2010-07-15 18:17:23 följande:
    Matade min son på BVC med flaska under tiden som bvc-tanten pratade om amningen och överdramatiserade det hela att jag i princip slutat amma. Hon pratade i omkring 2-3 minuter om detta och drog alla typiska argument för det. "Rätt temperatur, nyttigare, bättre, nähet till barnet, antikroppar..." Efter dessa 2-3 minuter märker hon att jag är måttligt intresserad av vad hon säger ( jag har redan hört det av alla i princip..) Då hon häver ur sig;
     "SLUTA GE HONOM FLASKAN DÅ!" Amma tills det går.
    "- VA? Nej det TÄNKER jag inte göra, jag tänker inte låta mig son ligga och skrika och vara hungrig bara för en JÄVLA SAMHÄLLSNORMSSKULL! Jag tänker inte låta bebisen skrika och vara hungrig och absolut inte falla offer för idealet!"
    "Men det är bättre, sluta ge honom flaskan bara, så går det!"

Jag orkar liksom inte... man tror inte sina öron ungefär. Jag är uppkäftig - förlåt, jag tål bara inte när folk inte lyssnar. Det första jag sa till henne var; Det går inte, det är inge för varesig mig eller bebisen och vi trivs med det aktuella alternativet.
    Den sköterskan fick vad hon tålde! Men hon kanske skulle kolla hörseln också!
  • Här och nu
    Tjohalia skrev 2010-07-15 21:55:49 följande:
    Tja, min farfar klämde ur sig något elakt (även om han är för "dum" för att förstå att det var elakt), kommer inte ihåg ordagrant men det handlade iaf om att jag minsann inte skulle få samma nära kontakt med min dotter som ammande föräldrar fick med sina barn, och att det skulle förfölja oss livet ut... tja, vad säger man? Ung och osäker var jag (22 år) och dottern bara några veckor gammal så jag hade en hel del hormoner i kroppen, det kändes ungefär som att en häst sparkat mig rätt i magen....
    Närhets-myten är egentligen den sjukaste. Jag o mina ungar krälar runt på varandra o gosar jämt.
  • Här och nu
    Toratenshi skrev 2010-07-16 01:56:27 följande:

Jag har också kallat dem amningSTJälpen. Det hon sa var soklart tjänstefel.
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar